Komunikat o projekcie paczkomatów InPostu wyposażonych w system ładowarek dla e-hulajnóg opublikował jeden z partnerów w przedsięwzięciu – Hop.City. „Ze względu na dynamicznie rozwijający się w Polsce segment lekkiej elektromobilności, jednym z nowych systemów przy paczkomatach będą stacje parkowania i ładowania oraz wymiany baterii dla lekkich pojazdów elektrycznych, w tym dla hulajnóg elektrycznych” – czytamy w informacji firmy.
Z opublikowanego zdjęcia wynika, że przy bocznej ścianie paczkomatu zamontowane zostaną stanowiska dla jednośladów, pozwalające na postawienie ich tam, zabezpieczenie i podłączenie do ładowania. Urządzenie ma mieć dodatkowo wyświetlacz reklamowy oraz czujnik jakości powietrza.
Prototyp paczkomatu z systemem ładowania ma być zaprezentowany na konferencji Smart City Expo Poland w Łodzi w końcu marca.
Trio partnerów
InPostu przedstawiać nikomu nie trzeba.
Hop.City to marka warszawskiej spółki JedenŚlad, zarazem sieć elektrycznych skuterów wypożyczanych na minuty w wielu miastach Polski.
Trzecim uczestnikiem projektu jest inżyniersko-hardware’owa firma MorAmp, skoncentrowana na rozwijaniu technologii dla elektromobilności (a ściśle – kryje się za nią spółka RDLabs, również z Warszawy). Cytowany w komunikacie szef technologii w MorAmp Mariusz Żelażewski mówi, że zadaniem jego firmy było zaprojektowanie mechaniki, wykonanie elektroniki sterującej oraz montaż stacji do ładowania hulajnóg, a nad projektem pracowała grupa mechaników, elektroników i programistów. – Urządzenie komunikuje się ze światem zewnętrznym, umożliwiając zdalną obsługę wszystkich jego funkcji a także zbieranie danych telemetrycznych – mówi Żelażewski.
Łukasz Banach, współzałożyciel Hop.City, zapowiada, że w najbliższych tygodniach firmy wspólnie będą prezentować kolejne formy i funkcje tego typu urządzeń. – Pracujemy nad aplikacją oraz integracją całego urządzenia z zewnętrznymi partnerami, m.in. operatorami i producentami pojazdów – mówi Banach, cytowany w informacji prasowej.
Nowa marka: Si
Paczkomat z ładowarką pokazany jest także na specjalnej stronie internetowej pod adresem si.city, na którą odsyła komunikat (witrynę tę firmuje w stopce JedenŚlad). Czym ma być marka Si, do kogo należy i jaki jest charakter biznesowy projektu? Zapytaliśmy o to Hop.City.
– Si.city jest brandem, pod którym rozwijany jest nasz projekt bateriomatów i ładowarek – urządzeń, infrastruktury dla lekkich pojazdów elektrycznych i… nie tylko.
Całość realizowana jest przez JedenŚlad. InPost jest naszym partnerem, choć niejedynym, do lokalizacji specjalnej wersji naszych urządzeń na paczkomatach. MorAmp jest naszym partnerem w zakresie części technologii. Kolejne wersje urządzeń będą ujawniane w marcu, kolejni partnerzy także – odpowiedział nam Łukasz Banach.
Z opisu na stronie Si wynika, że cały proces będzie się zaczynał od zeskanowania smartfonem kodu QR z paczkomatu, po czym użytkownik będzie podłączał pojazd do ładowarki oraz zamykał specjalne zabezpieczenie przed kradzieżą. Zgodnie z opisem, urządzenie ma obsługiwać także wymienne baterie i służyć operatorom pojazdów wypożyczanych na minuty, firmom dostawczym oraz indywidualnym użytkownikom.
Tekst aktualizowany 26.02. o wypowiedź Łukasza Banacha w sprawie Si.
• Czytaj też: Hop.city: „To jest w większości miejski biznes technologiczny”