POLECAMY

Elektryczne hulajnogi - przepisy drogowe i regulacje
SmartRide

20 maja 2021 r. weszły w Polsce w życie przepisy, które uregulowały ruch elektrycznych hulajnóg i urządzeń transportu osobistego (UTO).
Mamy nową rzeczywistość drogową, która mocno wpływa na nasze bezpieczeństwo, a która nie zawsze jest czytelna.
Będziemy ją dla Was wyjaśniać w naszym hubie informacyjnym "SmartRide. Przepis na jazdę".
Więcej o naszej akcji przeczytacie tutaj.

"SmartRide. Przepis na jazdę". Partnerzy strategiczni:

Dott - partner akcji SmartRide Przepis na jazdę
Electofun - partner akcji
Mobilne Miasto - partner akcji

Gorące tematy

Straż miejska, elektryczne hulajnogi, mandaty… Czego się spodziewać po wejściu nowych uprawnień dla strażników?

Straż Miejska zyskuje nowe uprawnienia do wystawiania mandatów za wykroczenia na elektrycznych hulajnogach. Czy ich użytkownicy znajdą się na celowniku strażników?

Elektryczna hulajnoga po alkoholu – tykająca bomba w przepisach. „Ukarani mandatami mają szczęście” (wideo)

Wszystko wskazuje na to, że elektryczna hulajnoga to pojazd mechaniczny - a jeśli tak, to za jechanie nią po alkoholu grozi znacznie więcej niż mandat

Elektryczna hulajnoga legalna także na jezdniach >30 km/h? Interpretacja nowych przepisów daje nadzieję użytkownikom za miastem

W powszechnym mniemaniu przepisy, które weszły w życie 20 maja, dopuszczają jazdę jezdnią na elektrycznej hulajnodze tylko wtedy, gdy na drodze nie ma infrastruktury...

Zmiany w projekcie rozporządzenia o warunkach technicznych dla elektrycznych hulajnóg i UTO

Ministerstwo Infrastruktury wprowadziło zmiany w projekcie rozporządzenia, które określi wymogi techniczne dla elektrycznych hulajnóg i urządzeń transportu osobistego (UTO). Regulacje te mają zacząć obowiązywać...

Hulajnogi elektryczne - podstawowe przepisy

Od partnerów

Dott: ważne jak się kończy, czyli dwie zasady parkowania elektrycznych hulajnóg

"Za rozwojem mikromobilności muszą iść odpowiednie standardy, także te dotyczące parkowania elektrycznych hulajnóg na wynajem. Trzeba szanować innych uczestników ruchu, w tym pieszych" [materiał partnera]

Trzy miesiące nowych przepisów dla mikromobilności – do przodu bez rewolucji

Rewolucję można było osiągnąć jedynie poprzez masowe represje ze strony policji. Na razie nie widać tego rodzaju działań - i bardzo dobrze

Electofun: elektryczna hulajnoga – za co możemy dostać mandat?

Z jakimi mandatami trzeba się liczyć łamiąc podstawowe przepisy dotyczące jazdy na elektrycznej hulajnodze? [materiał partnera]

Bezpiecznie na hulajnodze – jak zabezpieczyć się przed ryzykiem

Ochrona przed kradzieżą, OC i ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków - to rodzaje ubezpieczenia najbardziej potrzebne na e-hulajnodze [promocja]

Wokół przepisów

Warunki techniczne dla e-hulajnóg – niewiele uwag w konsultacjach projektu rozporządzenia

Znamy uwagi zgłoszone w konsultacjach projektu rozporządzenia, które ureguluje w Polsce elektryczne hulajnogi i UTO od strony technicznej. Zainteresowanie było niewielkie

25 kg jako maksymalna dozwolona waga elektrycznej hulajnogi – czy taki przepis ma sens?

W planowanych przepisach dozwolona waga elektrycznej hulajnogi ma zostać ograniczona do 25 kg. Czy taki limit faktycznie jest potrzebny?

Kolizja w Olsztynie, czyli jak NIE jeździć na elektrycznej hulajnodze – studium bezmyślności

Niedawna kolizja w Olsztynie pokazuje jak nie powinna być wykorzystywana elektryczna hulajnoga - a punktów tych jest tutaj cała, długa lista

Mobilne Miasto i Ministerstwo Infrastruktury dyskutują o parkowaniu elektrycznych hulajnóg

O przepisach dotyczących parkowania e-hulajnóg rozmawiało dziś stowarzyszenie Mobilne Miasto z wiceministrem infrastruktury Rafałem Weberem

Rząd opublikował projekt rozporządzenia z warunkami technicznymi dla e-hulajnóg i UTO. Trwają konsultacje

Rząd opublikował projekt rozporządzenia, które określi wymogi techniczne, jakim będą podlegały w Polsce elektryczne hulajnogi i UTO

Dozwolona prędkość e-hulajnogi na chodniku? Wiceminister Rafał Weber: nawet kilkanaście kilometrów na godzinę

"Prędkość zbliżona do prędkości pieszego", z którą według nowych przepisów e-hulajnogi będą mogły jeździć po chodniku, budzi dużo wątpliwości. Autorzy projektu wyjaśniają, że może to być nawet kilkanaście kilometrów na godzinę

Kierunkowskaz albo… ręka. Niebezpieczny zapis w nowym projekcie przepisów dla e-hulajnóg i UTO

Wczoraj na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany nowy projekt polskich przepisów drogowych dla elektrycznych hulajnóg i UTO (urządzeń transportu osobistego), który wkrótce stanie...

Elektryczna hulajnoga z siedziskiem versus nowy Kodeks drogowy – rozmawiamy z prawnikiem

Na jakich zasadach wolno będzie jeździć elektryczną hulajnoga z siedzeniem, gdy zmieni się Kodeks drogowy? Czy za jej używanie mogą grozić kary? Rozmawiamy o tym z mec. Adamem Baworowskim

Hulajnoga elektryczna z siodełkiem – co mówią o niej planowane przepisy?

Elektryczna hulajnoga z siodełkiem zostaje wyrzucona poza nawias nowych polskich przepisów regulujących mikromobilność. Dlaczego?

Absurdy prawne. Czy źle zaparkowane elektryczne hulajnogi trzeba będzie przestawiać za pomocą… holowników?

Czy aby usunąć z chodnika źle zaparkowaną e-hulajnogę będzie konieczne wzywanie lawety i holowanie jej - analogicznie jak w przypadku samochodów?

Drogi dla rowerów bez „przejść” dla pieszych. Nowa polityka Warszawy wzbudziła kontrowersje

Zebra, jako przejście przez drogę rowerową, nie miała mocy prawnej - argumentuje ZDM. Urząd postanowił więc, że "przejścia" dla pieszych będą znikać z DDR-ów

Hulajnogi typu rowerowego padną ofiarą nowych przepisów? Użytkownik footbike’a apeluje o zmiany w projekcie

"Hulajnoga rowerowa nadaje się do jazdy po jezdni, przewożenia dziecka czy sakwy. A przepisy tego zabronią" - alarmuje jej użytkownik

Za granicą

Niemcy: hulajnoga bez ubezpieczenia - za to grozi proces sądowy

Jest finał sprawy karnej polskiego e-hulajnogisty w Niemczech. Rozmawiamy z bohaterem tej historii

Cukiernik ze Zgorzelca miał w Görlitz postępowanie karne za jazdę swoją elektryczną hulajnogą bez wymaganego w Niemczech ubezpieczenia - którego i tak nie miał szans wykupić
Aleksander Pitura - w bagażniku hulajnoga elektryczna, której chce używać także w Niemczech

„Przejechałem kawałek, mam proces sądowy”. Polacy bez szans na legalne używanie swoich e-hulajnóg w...

Niemcy wymagają, by elektryczna hulajnoga miała specjalne ubezpieczenie, którego nie zdoła wykupić osoba mieszkająca w Polsce
Singapur chce wprowadzić egzaminy teoretyczne na elektryczne hulajnogi

Singapur zapowiada obowiązkowe testy teoretyczne dla użytkowników e-hulajnóg i e-rowerów

Władze Singapuru planują wprowadzenie w tym roku obowiązkowych testów z zasad ruchu dla użytkowników elektrycznych hulajnóg i e-rowerów
Niemcy - hulajnogi muszą mieć tablicę i ubezpieczenie

Niemcy masowo łamią przepisy ruchu na e-hulajnogach. Będzie ogólnokrajowa kampania edukacyjna

Niemcy przeprowadzą ogólnograjową kampanię, tłumaczącą jak wolno korzystać tam z elektrycznej hulajnogi, a co jest na niej zabronione

Główne źródła przepisów

Przepisy i regulacje, którym podlegają elektryczne hulajnogi i UTO w Polsce (i osoby kierujące tymi pojazdami) znajdziecie przede wszystkim w poniższych aktach prawnych:

  • Prawo o ruchu drogowym (ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r.)
  • Ustawa o kierujących pojazdami (z dnia 5 stycznia 2011 r.)
  • Kodeks wykroczeń (ustawie z dnia 20 maja 1971 r.)

Przepisy, które uregulowały elektryczne hulajnogi i UTO, nadając im status pojazdów, wprowadziła do tych aktów prawnych Ustawa z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w Dzienniku Ustaw 19 kwietnia 2021 r.

Zapraszamy

SmartRide.pl w social mediach

Polub i obserwuj nasze profile - anonsujemy tam nowe materiały, w tym także dotyczące przepisów i regulacji dla elektrycznych hulajnóg i UTO