W tym materiale zajmiemy się jedną z podstawowych rzeczy: czy i jakie uprawnienia są potrzebne, żeby legalnie poruszać się w Polsce elektryczną hulajnogą po drogach publicznych? Określiły to nowe przepisy, które weszły do Kodeksu drogowego 20 maja 2021 r. i uregulowały mikromobilność w Polsce.

Dopuszczalność korzystania z elektrycznej hulajnogi i ewentualnie wymagane do tego uprawnienia zależą w Polsce od wieku.

Elektryczna hulajnoga dla dorosłych – bez ograniczeń

Osoby pełnoletnie nie potrzebują do jazdy na e-hulajnodze żadnych uprawnień. W szczególności nie jest więc wymagane ani prawo jazdy, ani karta rowerowa. To identyczne uregulowanie, jak to dotyczące korzystania ze zwykłego roweru lub roweru wspomaganego elektrycznie.

Dzieci i młodzież – potrzebują uprawnień

Osoby niepełnoletnie – w wieku od 10 do 18 lat – również mogą jeździć elektryczną hulajnogą, w ich przypadku potrzebne są jednak określone uprawnienia.

Pierwszą opcją – osiągalną dla wszystkich w tym przedziale wiekowym – jest posiadanie karty rowerowej. Można ją wyrobić w ramach specjalnie organizowanych zajęć w szkołach, w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego lub w ośrodku szkolenia kierowców. Wyrobienie karty rowerowej zawsze jest bezpłatne.

Do jeżdżenia e-hulajnogą młodych ludzi uprawniają też niektóre kategorie prawa jazdy:

  • Kategoria AM, czyli dawniej tzw. karta motorowerowa, stworzona jako uprawnienie dla nieletnich do kierowania motorowerem (jako motorower są rejestrowane słabsze i wolniejsze skutery spalinowe lub elektryczne). Prawo jazdy AM można wyrobić od 14 roku życia, po kursie i egzaminie.
  • Kategoria A1 (dla lżejszych motocykli, a także wspomnianych wyżej motorowerów) – ten dokument można wyrobić od 16 roku życia.
  • Zdecydowanie mniej popularna kategoria B1 (dla rzadko spotykanych, lekkich „mikrosamochodów”) lub kategoria T (ciągniki i pojazdy wolnobieżne). Obie uprawniają również do prowadzenia motorowerów i obie są dostępne od 16 lat.

Dzieci do 10 lat – zakaz, z jednym wyjątkiem

Dzieciom młodszym niż 10 lat przepisy w ogóle zabraniają kierowania elektryczną hulajnogą na drogach publicznych.

Jest jednak pewien wyjątek, który pozwala legalnie spróbować im  jazdy na e-hulajnodze: mogą to robić w terenie oznaczonym jako strefa zamieszkania. Muszą być wtedy jednak pod opieką osoby dorosłej.

Opiekun ze swojej strony powinien pamiętać, że w strefie zamieszkania pojazdy – a elektryczna hulajnoga to pojazd – podlegają szczególnym rygorom. Przedstawiamy je w materiale i filmie poniżej.

⇒ ZOBACZ: Jak jeździć elektryczną hulajnogą w strefie zamieszkania

Kask zalecany, ale nieobowiązkowy

Warto powiedzieć przy okazji jeszcze o trzech rzeczach.

  • Firmy wypożyczające hulajnogi na minuty idą w swoich regulaminach dalej niż przepisy Kodeksu drogowego – z zasady wymagają, aby użytkownicy ich pojazdów były pełnoletni. Niepełnoletni na „sharingach” formalnie jeździć więc nie mogą (choć – jeśli mają stosowne uprawnienia – łamią wtedy jedynie regulamin operatora, a nie przepisy drogowe)
  •  Polskie przepisy nie wymagają zakładania kasku do jazdy na elektrycznej hulajnodze (podobnie, jak w przypadku roweru). Kask jednak mocno podnosi bezpieczeństwo, wielu regularnych użytkowników e-hulajnóg uważa, że powinno się zakładać tę ochronę głowy w zasadzie na każdą jazdę.
  • I wreszcie: hulajnoga elektryczna to pojazd jednoosobowy. W przepisach Kodeksu drogowego (a także regulaminach firm udostępniających e-hulajnogi) jest wprost zabronione przewożenie pasażera w jakikolwiek sposób. Ma to swoje mocne uzasadnienie: podczas jazdy w dwie osoby e-hulajnogą wyraźnie trudniej jest manewrować, a ryzyko wywrotki lub wypadku rośnie.

Partnerzy akcji “SmartRide. Przepis na jazdę”

Dott - partner akcji SmartRide Przepis na jazdę

Electofun - partner akcji "SmartRide. Przepis na jazdę"

Mobilne Miasto - partner akcji "SmartRide. Przepis na jazdę"

KLIKNIJ PO WIĘCEJ:
Przepisy i regulacje, którym podlegają w Polsce hulajnogi elektryczne i UTO, opisujemy w naszym specjalnym serwisie “SmartRide. Przepis na jazdę”

WSPARCIE