Chociaż rok 2024 z jednej strony przynosił informacje o kolejnych administracyjnych restrykcjach na świecie w stosunku do firm oferujących wynajem elektrycznych hulajnóg i rowerów (jak np. zakaz świadczenia tych usług w Madrycie) – z drugiej strony wygląda na to, że same firmy (a przynajmniej część dużych marek z tej branży) coraz lepiej radzą sobie biznesowo.
Jeszcze jakiś czas temu wcale nie było to oczywiste. Po fali pierwszej euforii (kiedy to pionierów branży wyceniano na miliardy dolarów) okazało się, że finansowo biznes ten jawi się jako mocno niepewny i niestabilny.
W ostatnich dniach swoje raporty za 2024 roku opublikowały m.in. amerykańska firma Lime, doskonale znana także w Polsce, gdzie od 2018 roku oferuje elektryczne hulajnogi (a ostatnio na małą skalę również e-rowery), a także szwedzki Voi oraz Third Lane Mobility, czyli spółka do której należy sieć Bird (ta działała niegdyś w Polsce).
Wprawdzie zyskiem netto żadna z firm najwyraźniej nadal nie może się pochwalić, jednak już tzw. EBIDTA, czyli wynik finansowy przed odjęciem spłacanych odsetek, podatków i kosztów amortyzacji, jest już we wszystkich trzech przypadkach na plusie. Rosną też z roku na rok przychody.
Lime – 270 tys. pojazdów na świecie
Lime podaje, że globalnie przychody spółki zwiększyły się o 32 proc. w porównaniu z 2023 rokiem – do 686 mln dolarów. To czwarty rok wzrostu z rzędu. Jeszcze mocniej, bo o 49 proc., wzrósł wspomniany wynik EBITDA – na tym poziomie spółka zarobiła ponad 140 mln dolarów i notuje tu coraz wyższą marżę.
Amerykański operator, zgodnie z komunikatem, odnotował w 2024 roku na świecie ponad 200 mln przejazdów swoimi pojazdami. To wzrost o 30 proc. w stosunku do roku poprzedniego i oznacza to, że średnio na świecie w każdej sekundzie odbywało się sześć przejazdów e-hulajnogą lub e-bikiem Lime. W sumie 24 mln użytkowników skorzystały globalnie w minionym roku z pojazdów firmy.
Licząc od początku działalności firmy, przejazdów jest już ponad 750 mln.
Średnia wielkość floty Lime zwiększyła się w 2024 roku o 20 proc. do ponad 270 tys. pojazdów na całym świecie. Firma rozpoczęła w zeszłym roku działalność w dwóch nowych krajach: Japonii i Grecji.
Lime w Polsce w 2024 roku
Z wybiórczych danych, które firma zdecydowała się ujawnić w odniesieniu do polskiego rynku, wynika, że średnia liczba przejazdów na jednego użytkownika wzrosła w naszym kraju o ponad 20 proc. (ale ile ona wynosi – nie wiadomo). W sumie użytkownicy elektrycznych hulajnóg Lime (bo ogromnej większości ten rodzaj pojazdów firma u nas oferuje) przejechali w 2024 roku w Polsce ponad 6,5 mln km.

Ciekawą informacją byłby wzrost o 44 proc. korzystania z oferty karnetów (to tańsza alternatywa wobec standardowego cennika z naliczaniem minutowym), gdyby było wiadomo coś więcej, np. jaka część przejazdów jest rozliczana w karnecie.
Cytowany w komunikacie Wilhelm Munio, szef operacyjny Lime Polska, ocenia, że elektryczna hulajnoga przestaje być postrzegana jako okazjonalna forma transportu.
Voi, czyli „koniec początku”
Swoje wyniki finansowe za rok 2024 ogłosił także szwedzki Voi Technology – inny duży, międzynarodowy operator mikromobilności. Jego flota to ponad 110 tys. pojazdów, (w ponad 100 miastach w 12 krajach, w Polsce nieobecny). Firma ze Sztokholmu przedstawia ubiegły rok jako swego rodzaju biznesowy przełom.
Voi odnotował wzrost rocznych przychodów o 13 proc. (rok do roku) do 132,8 mln euro. Roczny zysk EBITDA wyniósł 17,2 mln euro. Szwedzka spółka po raz pierwszy raportuje także roczny tzw. zysk EBIT. Jest to wskaźnik, który można opisać jako „przychody minus koszty operacyjne” – pokazuje czy i ile firma zarabia na swojej podstawowej działalności (w przypadku Voi – na wynajmie hulajnóg i rowerów), bez uwzględniania kosztów finansowych (np. odsetek od pożyczek) i podatków.

Jak twierdzi spółka, kluczowym czynnikiem sukcesu było wydłużenie żywotności pojazdów dzięki programom konserwacji i renowacji, co przełożyło się na wyższą rentowność.
– Osiągnięcie naszego pierwszego rocznego skorygowanego zysku EBIT jest ważnym kamieniem milowym dla Voi (…) Ten raport może oznaczać „koniec początku” podróży Voi – mówi cytowany w komunikacie Mathias Hermansson, CFO i wiceprezes Voi, co można interpretować tak, że hulajnogowa spółka przechodzi z etapu start-upu do roli dojrzalszej korporacji. Voi podaje, że w całej swojej historii zanotował już ponad 300 mln przejazdów.
Bird – część Third Lane Mobility
Poprawę wyników raportuje także amerykański Bird, który pod koniec 2023 roku stał się niewypłacalny i musiał złożyć w USA wniosek o ochronę przed wierzycielami (co można utożsamiać z bankructwem). Ostatecznie procesy te doprowadziły do tego, że w kwietniu ubiegłego roku Bird został częścią nowoutworzonej firmy Third Lane Mobility, do której należy także inna duża amerykańska sieć sharingowa Spin (co ciekawe, niegdyś przez kilka lat własność Forda).
Third Lane Mobility osiągnęła w 2024 roku kilkunastoprocentowy wzrost przychodów do poziomu 190,5 mln dolarów (to wyliczenia branżowego serwisu The Micromobility) i po raz pierwszy w historii zysk EBIDTA – wyniósł on 19,2 mln dolarów (to dane z komunikatu spółki).
Firma podaje, że użytkownicy pojazdów z należących do niej sieci wykonali w 2024 roku prawie 35 mln przejazdów, pokonując łącznie prawie 97 mln km. Zapowiada też pozyskanie 45 mln dolarów i przeznaczenie tych pieniędzy na powiększenie floty o 45 tys. nowych e-hulajnóg i e-bike’ów.
⇒ Chcesz wesprzeć naszą pracę? Nie zbieramy na Patronite ani nie prosimy o kawę, ale możesz:
- zasubskrybować nasz kanał na YouTube
- oraz zaobserwować stronę na Facebooku. Dziękujemy!