E-skutery – sharing – Polska. Drugi kwartał 2023 roku

    Skuter blinkee - food delivery

    Połowa roku jest dla współdzielonej mikromobilności takim punktem sezonu, w którym zdecydowana większość usług jest już dostępna, i to najczęściej od dobrych kilku miesięcy. Poniżej przedstawiamy stan tego rynku na dzień 30 czerwca 2023 roku w odniesieniu do sharingu skuterów elektrycznych.

    Skutery sharing Polska - 2 kwartał 2023
    Operatorzy skuterów działający w Polsce. Infografika pokazuje liczbę skuterów współdzielonych danej marki ogólnopolsko oraz liczbę miast, w których działa dana wypożyczalnia. Źródło: Mobilne Miasto

    Komentarz:

    • W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku dostępność współdzielonych e-skuterów w Polsce spadła o 38 proc. do poziomu niewiele ponad 300 pojazdów, które dostępne były w 12 miejscowościach, czyli o jednej mniej niż rok temu.

    • Największymi ośrodkami z ofertą współdzielonych e-skuterów były Gdańsk (103 pojazdy i 33 proc. udziału w rynku) oraz Poznań (85 pojazdów; 28 proc. udziału). Trójmiasto liczone łącznie (Gdańsk, Gdynia i Sopot) stanowiło zaś z ofertą 148 pojazdów blisko połowę (48 proc.) krajowego rynku.

    • Usługi współdzielenia e-skuterów świadczone były na koniec czerwca 2023 roku przez dwie sieci: EcoShare (217 pojazdów w 10 miejscowościach; 70 proc. udziału rynkowego) oraz blinkee.city (91 pojazdów w dwóch miejscowościach; 30 proc. udziału).

    • Rynek tzw. mopedsharingu już od kilku lat znajduje się w Polsce w odwrocie. Pod względem podaży pojazdów był on na koniec II kwartału 2023 roku nawet 6-krotnie mniejszy w porównaniu do swojej szczytowej skali sprzed kilku lat.

    • Warto w tym miejscu jednak podkreślić, że rynki zachodnioeuropejskie (np. Hiszpania, Holandia, Niemcy, Włochy czy Francja) charakteryzują się zdecydowanie większą popularnością usług współdzielenia e-skuterów, a trend ten może kiedyś zawitać również do Polski – tym bardziej, że stanowi on element równoważenia systemów transportu miejskiego.

    • Jak wskazuje opublikowany w tym roku raport firmy Movares, w samej tylko Holandii jedna czwarta podróży współdzielonymi e-skuterami zastąpiła w ubiegłym roku 4,5 miliona przejazdów samochodowych. Ponadto, jedna trzecia użytkowników systemów mopedsharingu łączyła ten środek lokomocji z transportem zbiorowym w ramach jednej podróży (multimodalność).

    Dla porównania poniżej pokazujemy stan polskiego rynku skuterów współdzielonych w analogicznym okresie roku poprzedniego, tj. na koniec czerwca 2022 roku.

    Skutery współdzielone - czerwiec 2022

    Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl


    Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl

    WSPARCIE