Rowery – bike sharing – Polska. Drugi kwartał 2023 roku

    Veturilo mobilny serwis

    Połowa roku jest dla współdzielonej mikromobilności tym punktem sezonu, w którym zdecydowana większość usług jest już dostępna, i to najczęściej od dobrych kilku miesięcy. Poniżej przedstawiamy stan tego rynku na 30 czerwca 2023 roku w odniesieniu do bike sharingu. Analiza nie obejmuje ofert długoterminowego najmu rowerów.

    bike sharing Polska 2 kwartał 2023
    Operatorzy bike sharingu działający w Polsce. Infografika pokazuje liczbę rowerów danej marki ogólnopolsko oraz liczbę systemów zarządzanych przez danego operatora. Źródło: Mobilne Miasto

    Komentarz:

    • W końcu czerwca 2023 roku z ogólnodostępnych systemów współdzielenia rowerów korzystać można było w Polsce w 83 miejscowościach w ramach 68 systemów. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku stanowiło to spadek o 7 proc. jeśli chodzi o liczbę miejscowości i o 11 proc. w przypadku liczby systemów.

    • Blisko 60 proc. całej ogólnopolskiej podaży współdzielonych rowerów skoncentrowana była w siedmiu miastach: Warszawie (ponad 3,5 tys. pojazdów), Wrocławiu (blisko 2,5 tys.), Łodzi (ponad 1,6 tys.), Katowicach (blisko 1,2 tys.), Szczecinie (860), Lublinie (600) i Białymstoku (565).

    • Łączna liczba wszystkich rowerów z ogólnodostępnych systemów bike sharingu w Polsce wyniosła w połowie 2023 roku blisko 18,5 tys. pojazdów (w tym ponad 900 jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym w ramach komercyjnych systemów typu free-floating). Była to wartość o 20 proc. niższa w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wpływ na taki stan rzeczy miały przede wszystkim sytuacja dotycząca kilku dużych systemów rowerowych:

      • zmniejszenie wielkości systemu w Warszawie (o ok. 1,5 tys. rowerów);
      • rezygnacja z systemu w Poznaniu (liczącego ponad 1,8 tys. rowerów);

      • opóźniające się uruchomienie systemów metropolitalnych w Trójmieście (z ponad 4 tys. rowerów) oraz w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (7 tys. rowerów);

      • utrzymujący się brak systemu w Krakowie (kiedyś 1,5 tys. rowerów).

    • Pomimo wskazanych powyżej okoliczności systemy bike sharingu pozostaną ważnym elementem zrównoważonej mobilności miejskiej i będą się dalej rozwijać. W lutym tego roku Parlament Europejski przyjął rezolucję ws. strategii transportu rowerowego, która zachęca kraje członkowskie i samorządy do wdrażania przystępnych cenowo systemów roweru miejskiego. Wobec tak jednoznacznego opowiedzenia się za systemami roweru publicznego trudno wyobrazić sobie inną sytuację, niż systemowe wpisywanie bike sharingu w systemy transportowe miast.

    • Wśród największych w Polsce dostawców systemów roweru miejskiego na koniec II kwartału 2023 roku znaleźli się: Nextbike (z flotą 11,6 tys. rowerów dostępnych w 32 systemach i 63-procentowym udziałem w rynku), Roovee (2,6 tys. rowerów w 24 systemach i 14% udziału w rynku) oraz Freebike (2,4 tys. rowerów w 4 systemach i 13% udziału w rynku).

    Poniżej pokazujemy porównawczo stan polskiego rynku bike sharingu w analogicznym okresie rok wcześniej, tj. na koniec czerwca 2022 roku.

    Bike sharing w Polsce - drugi kwartał 2022 r.

    Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl


    Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl

    WSPARCIE