Zamysł polega na tym, by wokół biurowców powstały spójne i uporządkowane przestrzenie parkingowe – tzw. huby – dla elektrycznych hulajnóg, skuterów i carsharingu, wzbogacone o m.in. o infrastrukturę ładowania. Dodatkowym elementem, „spinającym” różnego typu pojazdy w hubie, ma być wspólna aplikacja. Huby mają ułatwić pracownikom centrów biurowych dostęp do różnych współdzielonych pojazdów i skłonić ich do uwzględniania mobilności współdzielonej w podróżach po mieście.
Dwa tego typu przedsięwzięcia planowane są niebawem w Warszawie i w Gdańsku. Jaką skalę przybiorą, czy się sprawdzą w praktyce i czy realnie wpłyną na mobilność pracowników biurowców? Trudno wyrokować. Na razie znane są jedynie zapowiedzi i niezbyt wiele szczegółów.
Projekty są jednak ciekawą próbą biznesowej innowacji – mobilność staje się tu wspólnym mianownikiem, łączącym graczy z bardzo różnych branż – od deweloperów i zarządców nieruchomości, przez operatorów sharingowych, po firmy technologiczne.
City Hub w Gdańsku
Projekt City Hub jego autorzy określają jako „pierwszy w Trójmieście węzeł współdzielonej mobilności”. Głównym graczem jest tu spółka biurowa Skanska – to przy jej gdańskim biurowcu Wave ma pod koniec sierpnia zacząć działać City Hub, czyli, cytując lipcową informację prasową, specjalnie zaaranżowana przestrzeń, w której każdy będzie mógł m.in. wypożyczyć elektryczne skutery, hulajnogi czy samochody.
Partnerami dewelopera są operator carsharingowy Traficar oraz Hop.City – sieć elektrycznych skuterów na minuty. Obie te firmy udostępnią w hubie swoje pojazdy do wypożyczania. Hop.City ma ulokować tu również stację ładowania dla hulajnóg elektrycznych (nazwaną Si), z funkcją ochrony sprzętu przed kradzieżą. Z pokazanych planów wynika, że przewidziano też postój taksówkowy, stację naprawy rowerów, a nawet miejsce dla foodtrucka.
Zgodnie z zapowiedzią, z City Hubu będą mogli korzystać najemcy pobliskich biurowców, okoliczni mieszkańcy i studenci położonego nieopodal kampusu Uniwersytetu Gdańskiego. Głównymi adresatami wydają się jednak pracownicy samego biurowca Wave – pojazdy mikromobilne, samochody Traficara i taksówki mają być dostępne (niezależnie od macierzystych aplikacji) ze specjalnej, dostępnej dla nich aplikacji Connected by Skanska. Aplikacja, jak wynika z komunikatu, będzie również umożliwiać pracownikom carpooling, czyli umawianie się na wspólne przejazdy prywatnym samochodem do i z pracy.
Samo rozwiązanie przestrzenne City Hubu nie jest dla nas na razie w pełni jasne. Ze zdjęć biurowca Wave i dołączonych infografik wynika, że wspomniane wyżej strefy parkingowe mają być ulokowane po prostu wzdłuż dwóch prostopadłych uliczek pod budynkiem – jeśli tak, to będzie to rozwiązanie zbliżone do klasycznych miejsc parkingowych (tyle że zarezerwowanych dla określonego rodzaju pojazdów) i o raczej ograniczonej skali. Zapytaliśmy o to, czekamy na odpowiedź.
Huby Mobilności w Warszawie
Za drugą inicjatywą stoi specjalnie powołana spółka Huby Mobilności, która swój pierwszy „produkt” zamierza uruchomić w październiku w Warszawie. Jej inauguracyjny hub stanie w dzielnicy Służewiec, znanej szerzej jako Mordor – zagłębiu biurowym, w którym pracuje (przynajmniej tak było przed pandemią) ok. 100 tys. osób. Nieruchomość należy do firmy Adgar Poland, Hub Mobilności stanie na terenie jej parku biurowego przy ul. Postępu.
Tu również mają się znaleźć specjalnie zaaranżowane miejsca parkingowe dla carsharingu i mikromobilności, wraz z infrastrukturą ładowania. Projekt, według informacji podanej przez spółkę, pomyślany jest wyłącznie pod kątem pojazdów elektrycznych. Operatorów nie ujawniono, ale w przypadku carsharingu warunek ten wskazuje na sieć innogy go! (która zresztą współpracuje z aplikacją Vooom), tym bardziej, że firma innogy ma być dostawcą energii do ładowania pojazdów.
Większościowym udziałowcem Hubów Mobilności jest Vooom – platforma typu MaaS, czyli mobility-as-a-service, agregująca w jednej aplikacji rozmaite pojazdy sharingowe oraz transport publiczny, wraz z planerem podróży, łączącym różne środki transportu w mieście. W Huby Mobilności zaangażowany jest również Adam Jędrzejewski, szef i twórca stowarzyszenia Mobilne Miasto (stowarzyszenie jest partnerem SmartRide.pl w niezależnym projekcie Strefa Danych).
Huby w setkach lokalizacji?
Huby Mobilności to nieco innego typu inicjatywa niż trójmiejski City Hub. Spółka ma zamiar oferować swoje rozwiązania mobilnościowe i know-how, skalowalne pod konkretne potrzeby, różnym deweloperom, inwestorom i zarządcom nieruchomości w kraju (Adgar Poland jest po prostu jej partnerem tylko w premierowym wdrożeniu). Można sobie wyobrazić tego typu rozwiązania nie tylko w dzielnicach biznesowych, ale także przy centrach handlowych, hotelach, dystryktach turystyczno-gastronomicznych czy nawet dużych osiedlach mieszkaniowych.
• CZYTAJ TEŻ:
Kraków wprowadza Punkty Mobilności dla e-hulajnóg. Czy to zadziała?
– Potencjał Hubów Mobilności w Polsce to setki lokalizacji w kluczowych punktach największych miast oraz tysiące firm i instytucji, które na nich skorzystają – zapowiada cytowany w komunikacie prasowym Włodzimierz Łoziński, CEO Vooom.
– Huby dadzą pracownikom, klientom i najemcom dostęp do efektywnej i wygodnej mobilności współdzielonej. W ramach jednej umowy i w jednej, atrakcyjnie zaaranżowanej przestrzeni, zagwarantują dostępność pojazdów sharingowych, uzupełniając tradycyjne opcje transportowe – dodaje Adam Jędrzejewski, prezes spółki Huby Mobilności.
Mariaż nieruchomości i mikromobilności
Czy – jak wierzą twórcy Hubów Mobilności – biznes nieruchomościowy uzna takie rozwiązania za element przewagi konkurencyjnej w swojej branży?
Oprócz udogodnień dla pracowników i klientów danego obiektu, jest tutaj też pozytywny aspekt porządkowy. M.in. o nim mówi Artur Filipiuk, dyrektor operacyjny Adgar Poland, wyjaśniając motywację swej firmy do zaangażowania się w pilotaż hubu na Służewcu. Powszechnie wiadomo, że np. e-hulajnogi na minuty, porzucane w przypadkowych miejscach, budzą irytację wielu osób – a huby są sposobem zaradzenia temu na lokalną skalę.
Dochodzą też elementy, które można rozegrać PR-owo i wizerunkowo. Znaczenie CSR w projekcie City Hub bardzo mocno podkreśla w swoim komunikacie Skanska, pisząc o „odpowiedzi na rosnące natężenie ruchu oraz poziom zanieczyszczenia powietrza w mieście”.
Wygląda więc na to, że jesienią będzie można obserwować w Polsce eksperyment ciekawy zarówno dla branży nieruchomości, jak i dla sharingu, w tym mikromobilności. Pod warunkiem, że nie będzie kolejnego lockdownu.
Zapraszamy do obserwowania nas na Facebooku i Twitterze