Świeżo zakupiona hulajnoga elektryczna stanowi potężną pokusę, by jak najszybciej ruszyć w pierwszą jazdę, ale zarazem może rodzić lekką niepewność – jak zacząć, jak powinno przebiegać uruchomienie i obsługa przed pierwszą jazdą, czy fabryczna instrukcja wystarczy, by oswoić nowy pojazd, itp, itd. To naturalne. W tym tekście początkujący użytkownik elektrycznej hulajnogi znajdzie poradnik pozwalający mu już na samym starcie zadbać o to, by wejście w świat UTO (urządzeń transportu osobistego) przebiegło bezproblemowo.

Jakość merytoryczna poradnika gwarantowana przez ekspertów
grupy Elektryczne hulajnogi i skutery.

Poniżej dzielimy się kilkoma praktycznymi poradami na co szczególnie zwrócić uwagę przed pierwszą jazdą i jak się do niej dobrze przygotować. Niektóre z naszych wskazówek to instrukcja czynności stricte technicznych, których potrzebuje przed startem elektryczna hulajnoga. Inne dotyczą odpowiedniego odbioru sprzętu oraz kwestii konsumenckich – tak, by w razie jakichkolwiek problemów dało się je jak najsprawniej rozwiązać.

Użytkowanie hulajnogi elektrycznej - poradnik: Pierwsze uruchomienie

Jak zacząć? Elektryczna hulajnoga krok po kroku

Pewnie wiele czasu poświęciliście na analizę tego, który spośród setek dostępnych dziś na rynku modeli hulajnóg elektrycznych wybrać dla siebie. Decyzja podjęta, portfel chudszy, macie już swoją własną, wymarzoną hulajnogę elektryczną.

Co dalej? Pewien klasyk stwierdził kiedyś, że „nieważne, jak się zaczyna, ważne jak się kończy”. Musimy się z nim jednak stanowczo nie zgodzić. W przypadku elektrycznej hulajnogi naprawdę bardzo ważne jest także to, jak się zaczyna… A zatem – po kolei.

Odbiór hulajnogi – dokładna inspekcja

Po wyjęciu hulajnogi z kartonu upewnijcie się, że na sprzęcie nie widać żadnych uszkodzeń mechanicznych. Reklamacje takie są potem z reguły odrzucane przez sprzedawcę, o ile nie zgłosi się ich natychmiast w momencie odbioru. Jeśli takowe uszkodzenia się pojawią, zrobienie dokładnych zdjęć i jak najszybszy kontakt ze sprzedawcą bardzo w tej sytuacji pomogą.

Jeśli hulajnogę otrzymałeś kurierem i nie rozpakowałeś jej przy kurierze, a potem okazało się, że pojazd ma jakieś uszkodzenie, natychmiast poinformuj o tym kuriera. Niech wróci, żebyście mogli spisać protokół uszkodzeń. Każdy kurier ma przy sobie stosowny druk.

1. Czy wszystko na pewno jest?

Rozpakowując karton sprawdź też, czy znajdują się w nim wszystkie elementy, który powinny tam być. W przypadku e-hulajnogi poza samym pojazdem zawsze jest to oczywiście ładowarka. Część hulajnóg ma też poręczny zestaw narzędzi, takich jak klucz imbusowy, multitool, czy śrubki. Zdarza się też oświetlenie – o ile nie jest ono na stale zespolone z hulajnogą, lecz dokręcane.

Aby mieć pewność, czy w środku znajduje się rzeczywiście cały komplet elementów, najlepiej będzie po prostu szybko zerknąć do instrukcji i porównać zawartość z wykazem.

2. Dowód zakupu i opakowanie

Upewnijcie się, że wraz z hulajnogą otrzymaliście też dowód zakupu, czyli paragon lub fakturę. Ten dokument musicie zachować, bo to on zawsze jest podstawą reklamacji. Reklamacje bez dowodu zakupu prawie zawsze są z automatu odrzucane. Paragon po czasie, jak wiadomo, może wyblaknąć, więc warto go zeskanować lub skserować.

Upewnijcie się również, czy warunkiem uznania reklamacji nie jest zachowanie oryginalnego opakowania. Taki wymóg się zdarza i chociażby z tego powodu warto zapoznać się z instrukcją obsługi.

Kartonu od hulajnogi lepiej od razu nie wyrzucać
Nie wyrzucaj od razu oryginalnego kartonu od hulajnogi – w razie reklamacji może być potrzebny. Fot. Pixabay

Paragon skserowany, karton zabezpieczony, hulajnoga obejrzana. Czas na kolejne kroki.

Instrukcja, czyli lektura obowiązkowa

Przede wszystkim, zanim zaczniecie cokolwiek robić z hulajnogą, zapoznajcie się dokładnie z instrukcją obsługi. To nie żart. Pamiętajcie, że jesteście teraz właścicielami pojazdu mechanicznego, który może zaskoczyć Was wieloma rzeczami, a konsekwencje tych zaskoczeń mogą być groźnie dla zdrowia, a nawet życia…

Składanie hulajnogi
Na podstawie zaleceń w instrukcji złóżcie hulajnogę. Zazwyczaj wymaga to jedynie wyprostowania kolumny kierownicy do pionu i zablokowania jej, aby się nie złożyła.
Sposobów składania, w zależności od modelu, jest jednak wiele, nie będziemy więc opisywać tutaj wszystkich. W jednym z najbardziej popularnych modeli na naszym rynku, czyli w Xiaomi, kierownicę trzeba przykręcić czterema śrubkami (śrubki i imbus znajdują się w zestawie). W innym modelu trzeba dokręcić przednią lampkę. W jeszcze innym modelu trzeba dokręcić także manetkę przyspieszenia. Instrukcja powinna Was jasno poprowadzić przez cały proces.
Najczęściej jednak te dodatkowe działania przy składaniu pojazdu, o ile w ogóle występują, są banalnie proste i ich samodzielne wykonanie zajmuje dosłownie dwie-trzy minuty.

Bezpieczeństwo hulajnogi – na co  zwrócić uwagę?

Kolejne bardzo ważne pytanie, to co powinniśmy zrobić i sprawdzić przed pierwszą jazdą, aby była ona bezpieczna?

Hulajnoga elektryczna krok po kroku - obsługa przed pierwszą jazdą
Jedno z pytań zadanych na grupie Elektryczne hulajnogi i skutery na Facebooku – przykład dylematów, jakie mają początkujący użytkownicy hulajnóg elektrycznych.
1. Sprawdźmy mechanizm składania

Koniecznie sprawdźmy czy mechanizm składania działa poprawnie i kierownica trzyma się w 100 proc. stabilnie. Chodzi tu przede wszystkim o to czy po zablokowaniu mechanizmu w pozycji rozłożonej nie ma ryzyka jego samoczynnego złożenia podczas jazdy.

2. Naładujmy baterię do pełna

Po wyjęciu hulajnogi z kartonu, zanim zaczniemy nią jeździć, musimy maksymalnie naładować baterię.

I tu dodatkowo ważna uwaga – warto od razu zapoznać się z zasadami późniejszego obchodzenia się z baterią w elektrycznej hulajnodze.  Zasady te opisaliśmy w osobnym artykule – link poniżej.

• CZYTAJ TEŻ:
Jak dbać o baterię w elektrycznej hulajnodze

Poradnik o zasadach ładowania baterii i postępowania z nią warto przeczytać, ponieważ jeśli będziemy je łamać, możemy pożegnać się z gwarancją. Ponadto żywotność baterii potrafi się wielokrotnie skrócić w przypadku nieprawidłowego jej używania. A ryzykować tego absolutnie nie warto, ponieważ bateria jest najdroższym elementem składowym elektrycznej hulajnogi i jej wymiana może nas słono kosztować.

Hulajnoga elektryczna - baterie
Przed pierwszą jazdą baterię w hulajnodze trzeba w pełni naładować. I warto od razu poznać reguły postępowania z bateriami. Rys. Pixabay
3. Sprawdźmy opony i ciśnienie

Warto też sprawdzić ciśnienie w oponach (o ile w naszej hulajnodze mamy opony pompowane). Najczęściej zalecane ciśnienie podawane jest na samej oponie. Jeśli nie, to powinno być ono w instrukcji. Pamiętajmy, że jeżdżenie na niedostatecznie napompowanej oponie bardzo zwiększa ryzyko jej przetarcia lub przebicia.

4. Sprawdźmy hamulce

Przed pierwszą jazdą bezwarunkowo należy też sprawdzić czy hamulce i manetka przyspieszenia w naszej hulajnodze działają poprawnie. Nigdy nie wyruszajmy w drogę bez sprawnych hamulców lub z zacinającą się manetką przyspieszenia.

Aplikacja do hulajnogi

Jeśli do naszej hulajnogi jest dedykowana aplikacja na smartfon, to oczywiście po włączeniu sprzętu powinniśmy od razu sparować urządzenie z telefonem. W zależności od modelu możemy dzięki temu śledzić łączny przebieg hulajnogi, stan naładowania baterii lub regulować jej parametry, np. stopień odzyskiwania energii podczas hamowania. W przypadku hulajnóg z aplikacją trzeba też pamiętać o regularnych jej aktualizacjach.

W niektórych modelach, np. w hulajnogach Dualtron, zamiast aplikacji mamy o wiele bardziej zaawansowany od standardowych panel LCD. Na nim również możemy skonfigurować sobie parametry hulajnogi zgodnie z naszymi upodobaniami.

Po szczegóły znowu musimy odesłać do instrukcji konkretnego modelu. Każda aplikacja i każdy panel LCD ma swoje specyficzne ustawienia i zebranie ich w jednym artykule jest praktycznie niewykonalne.

Jazda próbna = lekcja jazdy

Na koniec kilka zaleceń dotyczących samego poruszania się naszym pojazdem. Zanim zaczniemy śmigać na pełnej prędkości, bezwzględnie poświęćmy kilka godzin na naukę jazdy. Żeby dobrze wyczuć nasz pojazd, sprawdźmy ostrożnie jego podstawowe zachowania:

  • jaką drogę hamowania ma nasza hulajnoga, i jak zachowuje się podczas hamowania;
  • przetestujmy jak stabilna jest na kostce brukowej;
  • zobaczmy jak zachowuje się np. podczas przejazdu przez tory tramwajowe;
  • sprawdźmy pod jakiej wysokości krawężniki możemy podjeżdżać, a pod jakie już nie oraz od jakim kątem bezpiecznie jest wjeżdżać na krawężnik…
Krawężnik - hulajnoga tego nie lubi
Krawężniki to jedna z najczęstszych przyczyn wypadków na hulajnogach elektrycznych. Studzienka też nie jest naszą przyjaciółką. Warto o tym pamiętać wyruszając w pierwszą przejażdżkę. Fot. Pixabay

Jak wiadomo, praktyka czyni mistrza. Praktykujmy jak najwięcej i z dużą ostrożnością, nie udając, że od pierwszej minuty staliśmy się już w cudowny sposób hulajnogowymi mistrzami kierownicy.

Nie ma na razie w Polsce przepisów regulujących poruszanie się na UTO w ruchu drogowym (jest dopiero projekt “ustawy o UTO”). To, jak i gdzie jeździć w takich warunkach na elektrycznej hulajnodze, to duży, osobny temat. Pamiętajmy jednak, że jadąc chodnikiem jesteśmy na nim gościem. To nie piesi mają obowiązek uskakiwać przed nami, ale to my mamy bezwzględny obowiązek ustępować pierwszeństwa pieszym.

O zasadach savoir vivre’u na hulajnodze napiszemy niedługo w kolejnym artykule. Na SmartRide.pl informujemy też na bieżąco o planowanych zmianach przepisów drogowych i regulacji dotyczących urządzeń transportu osobistego. Zapraszamy do obserwowania naszego profilu na Facebooku lub Twitterze.


Tekst powstał w bliskiej współpracy z administratorami grupy Elektryczne hulajnogi i skutery
największej polskiej grupy na Facebooku poświęconej UTO. Jeśli w przyszłości nie będziecie wiedzieli, jak poradzić sobie z jakimś problemem w swojej hulajnodze, prawdopodobnie szybko dowiecie się tego, zadając tam swoje pytanie.