Zamysł polega na tym, by wokół biurowców powstały spójne i uporządkowane przestrzenie parkingowe – tzw. huby – dla elektrycznych hulajnóg, skuterów i carsharingu, wzbogacone o m.in. o infrastrukturę ładowania. Dodatkowym elementem, “spinającym” różnego typu pojazdy w hubie, ma być wspólna aplikacja. Huby mają ułatwić pracownikom centrów biurowych dostęp do różnych współdzielonych pojazdów i skłonić ich do uwzględniania mobilności współdzielonej w podróżach po mieście.

Dwa tego typu przedsięwzięcia planowane są niebawem w Warszawie i w Gdańsku. Jaką skalę przybiorą, czy się sprawdzą w praktyce i czy realnie wpłyną na mobilność pracowników biurowców? Trudno wyrokować. Na razie znane są jedynie zapowiedzi i niezbyt wiele szczegółów.

Projekty są jednak ciekawą próbą biznesowej innowacji – mobilność staje się tu wspólnym mianownikiem, łączącym graczy z bardzo różnych branż – od deweloperów i zarządców nieruchomości, przez operatorów sharingowych, po firmy technologiczne.

City Hub w Gdańsku

Projekt City Hub jego autorzy określają jako “pierwszy w Trójmieście węzeł współdzielonej mobilności”. Głównym graczem jest tu spółka biurowa Skanska – to przy jej gdańskim biurowcu Wave ma pod koniec sierpnia zacząć działać City Hub, czyli, cytując lipcową informację prasową, specjalnie zaaranżowana przestrzeń, w której każdy będzie mógł m.in. wypożyczyć elektryczne skutery, hulajnogi czy samochody.

Partnerami dewelopera są operator carsharingowy Traficar oraz Hop.City – sieć elektrycznych skuterów na minuty. Obie te firmy udostępnią w hubie swoje pojazdy do wypożyczania. Hop.City ma ulokować tu również stację ładowania dla hulajnóg elektrycznych (nazwaną Si), z funkcją ochrony sprzętu przed kradzieżą. Z pokazanych planów wynika, że przewidziano też postój taksówkowy, stację naprawy rowerów, a nawet miejsce dla foodtrucka.

City Hub Skanska Gdańsk
Budynek Wave w Gdańsku, przy którym ma powstać City Hub. Fot. materiały prasowe

Zgodnie z zapowiedzią, z City Hubu będą mogli korzystać najemcy pobliskich biurowców, okoliczni mieszkańcy i studenci położonego nieopodal kampusu Uniwersytetu Gdańskiego. Głównymi adresatami wydają się jednak pracownicy samego biurowca Wave – pojazdy mikromobilne, samochody Traficara i taksówki mają być dostępne (niezależnie od macierzystych aplikacji) ze specjalnej, dostępnej dla nich aplikacji Connected by Skanska. Aplikacja, jak wynika z komunikatu, będzie również umożliwiać pracownikom carpooling, czyli umawianie się na wspólne przejazdy prywatnym samochodem do i z pracy.

Samo rozwiązanie przestrzenne City Hubu nie jest dla nas na razie w pełni jasne. Ze zdjęć biurowca Wave i dołączonych infografik wynika, że wspomniane wyżej strefy parkingowe mają być ulokowane po prostu wzdłuż dwóch prostopadłych uliczek pod budynkiem – jeśli tak, to będzie to rozwiązanie zbliżone do klasycznych miejsc parkingowych (tyle że zarezerwowanych dla określonego rodzaju pojazdów) i o raczej ograniczonej skali. Zapytaliśmy o to, czekamy na odpowiedź.

Huby Mobilności w Warszawie

Za drugą inicjatywą stoi specjalnie powołana spółka Huby Mobilności, która swój pierwszy “produkt” zamierza uruchomić w październiku w Warszawie. Jej inauguracyjny hub stanie w dzielnicy Służewiec, znanej szerzej jako Mordor – zagłębiu biurowym, w którym pracuje (przynajmniej tak było przed pandemią) ok. 100 tys. osób. Nieruchomość należy do firmy Adgar Poland, Hub Mobilności stanie na terenie jej parku biurowego przy ul. Postępu.

Hub Mobilności - Służewiec - wizualizacja
Wizualizacja systemu oferowanego przez spółkę Huby Mobilności. Rozwiązanie można skalować. Źródło: materiały prasowe

Tu również mają się znaleźć specjalnie zaaranżowane miejsca parkingowe dla carsharingu i mikromobilności, wraz z infrastrukturą ładowania. Projekt, według informacji podanej przez spółkę, pomyślany jest wyłącznie pod kątem pojazdów elektrycznych. Operatorów nie ujawniono, ale w przypadku carsharingu warunek ten wskazuje na sieć innogy go! (która zresztą współpracuje z aplikacją Vooom), tym bardziej, że firma innogy ma być dostawcą energii do ładowania pojazdów.

Większościowym udziałowcem Hubów Mobilności jest Vooom – platforma typu MaaS, czyli mobility-as-a-service, agregująca w jednej aplikacji rozmaite pojazdy sharingowe oraz transport publiczny, wraz z planerem podróży, łączącym różne środki transportu w mieście. W Huby Mobilności zaangażowany jest również Adam Jędrzejewski, szef i twórca stowarzyszenia Mobilne Miasto (stowarzyszenie jest partnerem SmartRide.pl w niezależnym projekcie Strefa Danych).

Huby w setkach lokalizacji?

Huby Mobilności to nieco innego typu inicjatywa niż trójmiejski City Hub. Spółka ma zamiar oferować swoje rozwiązania mobilnościowe i know-how, skalowalne pod konkretne potrzeby, różnym deweloperom, inwestorom i zarządcom nieruchomości w kraju (Adgar Poland jest po prostu jej partnerem tylko w premierowym wdrożeniu). Można sobie wyobrazić tego typu rozwiązania nie tylko w dzielnicach biznesowych, ale także przy centrach handlowych, hotelach, dystryktach turystyczno-gastronomicznych czy nawet dużych osiedlach mieszkaniowych.

• CZYTAJ TEŻ:
Kraków wprowadza Punkty Mobilności dla e-hulajnóg. Czy to zadziała?

– Potencjał Hubów Mobilności w Polsce to setki lokalizacji w kluczowych punktach największych miast oraz tysiące firm i instytucji, które na nich skorzystają – zapowiada cytowany w komunikacie prasowym Włodzimierz Łoziński, CEO Vooom.

– Huby dadzą pracownikom, klientom i najemcom dostęp do efektywnej i wygodnej mobilności współdzielonej. W ramach jednej umowy i w jednej, atrakcyjnie zaaranżowanej przestrzeni, zagwarantują dostępność pojazdów sharingowych, uzupełniając tradycyjne opcje transportowe – dodaje Adam Jędrzejewski, prezes spółki Huby Mobilności.

Mariaż nieruchomości i mikromobilności

Czy – jak wierzą twórcy Hubów Mobilności – biznes nieruchomościowy uzna takie rozwiązania za element przewagi konkurencyjnej w swojej branży?

Oprócz udogodnień dla pracowników i klientów danego obiektu, jest tutaj też pozytywny aspekt porządkowy. M.in. o nim mówi Artur Filipiuk, dyrektor operacyjny Adgar Poland, wyjaśniając motywację swej firmy do zaangażowania się w pilotaż hubu na Służewcu. Powszechnie wiadomo, że np. e-hulajnogi na minuty, porzucane w przypadkowych miejscach, budzą irytację wielu osób – a huby są sposobem zaradzenia temu na lokalną skalę.

Hub Mobilności - Warszawa - hulajnogi
Tak mają być parkowane e-hulajnogi w hubie na warszawskim Służewcu. Brak możliwości przypięcia sprzętu sugeruje, że będzie to strefa wyłącznie dla pojazdów współdzielonych. Źródło: materiały prasowe

Dochodzą też elementy, które można rozegrać PR-owo i wizerunkowo. Znaczenie CSR w projekcie City Hub bardzo mocno podkreśla w swoim komunikacie Skanska, pisząc o “odpowiedzi na rosnące natężenie ruchu oraz poziom zanieczyszczenia powietrza w mieście”.

Wygląda więc na to, że jesienią będzie można obserwować w Polsce eksperyment ciekawy zarówno dla branży nieruchomości, jak i dla sharingu, w tym mikromobilności. Pod warunkiem, że nie będzie kolejnego lockdownu.


Zapraszamy do obserwowania nas na Facebooku i Twitterze