Wiedeń kolejny raz zaostrza zasady działania sharingu elektrycznych hulajnóg na swoim terenie – od 19 maja władze miasta wprowadziły zakaz ich parkowania na chodnikach. Współdzielone e-hulajnogi będą mogły parkować jedynie w stałych, wyznaczonych miejscach. Jest to już kolejne zaostrzenie regulacji w Wiedniu w ostatnich miesiącach, o poprzednich zmianach pisaliśmy tutaj.
Decyzja jest ciekawa o tyle, że ilustruje ogólny trend do odgórnego porządkowania systemów sharingowych, który najpewniej wkrótce zacznie (już powoli zaczyna) być widoczny także w Polsce. Nowości z Wiednia pojawiają się po generalnym zakazie oferowania sharingowych hulajnóg wprowadzonym przez Paryż, a także informacjach z kilku polskich miast, w tym z Poznania oraz z Krakowa o planowanych zaostrzeniach regulacji dotyczących tej dziedziny. Wygląda na to, że rok 2023 okaże się rokiem istotnych zmian w dotychczasowym modelu sharingu elektrycznej mikromobilności.
W przypadku Wiednia decyzje miasta de facto oznaczają koniec modelu wynajmu zwanego free-float, pozwalającego podjechać e-hulajnogą do samego celu podróży.
– Chcemy jak najszybciej położyć kres chaosowi związanemu z hulajnogami elektrycznymi na chodnikach. Interweniujemy teraz, aby położyć kres zagrożeniu potknięciami spowodowanym przez leżące wokół hulajnogi – mówi Ulli Sima, członek zarządu miasta Wiednia ds. mobilności, cytowana w informacji prasowej.
Szeryfowie od parkowania e-hulajnóg
Warto tu jednak zwrócić uwagę na to, że zakaz parkowania współdzielonych e-hulajnóg na chodnikach jest w Wiedniu powiązany z rozbudową przez miasto sieci stałych miejsc parkingowych dla tych pojazdów. E-hulajnogi będzie można także parkować w pasie parkingowym, jeśli w pobliżu wyznaczonego miejsca nie ma.
Wiedeńskie parkingi dla „sharingów” będą wyraźnie oznaczane kolorowymi znakami poziomymi. Na jednej takiej stacji znajdzie się miejsce dla 8-10 hulajnóg. Będą one lokalizowane głównie w newralgicznych komunikacyjnie punktach, gdzie oczekuje się wielu e-hulajnóg, np. przy węzłach komunikacji miejskiej.
Strefy są ustawione na lub w pobliżu stacji rowerowych lub stacji mobilności WienMobil. W ten sposób w całej stolicy tworzone są „centra mobilności” z kompleksowymi usługami współdzielenia. Do końca bieżącego roku liczba oznakowanych punktów parkingowych wzrośnie do 200. W przyszłym roku nastąpi dalsza rozbudowa, planowane jest zwiększenie liczby miejsc parkingowych o kolejnych 100 – czytamy w informacji.
Poza tymi miejscami zwrot wypożyczonych e-hulajnóg ma być technicznie niemożliwy – i to muszą zapewnić już same firmy hulajnogowe.

Prawidłowe parkowanie będą sprawdzać organy nadzoru parkingowego, tzw. „szeryfowie parkingowi”. Operator będzie zobowiązany do natychmiastowego usunięcia nieprawidłowo zaparkowanej hulajnogi. Kolejna nowa regulacja: organy te mogą niezwłocznie występować z wnioskiem o nałożenie grzywny, hulajnogi mogą być również odholowywane przez samo miasto na koszt operatorów, już bez uprzedniego postępowania.
Wolniej albo wcale
Nowe regulacje w Wiedniu obejmują także wprowadzenie stref ograniczonego ruchu oraz stref automatycznego zmniejszenia prędkości w miejscach o dużym natężeniu ruchu. To rozwiązanie znamy już częściowo także z polskich miast, w tym Warszawy czy Krakowa.
W Wiedniu operatorzy muszą ustawić strefy ograniczonego ruchu w swoich aplikacjach wokół szpitali, rynków i placów handlowych, w pobliżu budynków komunalnych i innych „miejsc, w których odnotowano duże nasilenie niewłaściwego użytkowania e-hulajnóg. W tych obszarach jazda na wypożyczanych hulajnogach lub ich zaparkowanie będzie technicznie niemożliwe.
Ponadto w niektórych strefach dla pieszych, na wszystkich ulicach mieszkalnych i w strefach spotkań ma następować automatyczna redukcja prędkości e-hulajnóg.
Maksymalne kwoty dla e-hulajnóg
To jednak nie koniec nowych rygorów w Wiedniu. Miasto wprowadza także ograniczenie ich maksymalnej liczby w konkretnych dzielnicach. Tam, gdzie obecnie występuje ich nadmierna dostępność i mnożą się skargi, liczba hulajnóg zostanie zmniejszona poprzez przydzielenie nowych stałych liczb maksymalnych – czytamy w informacji.
Dostępne nam w tej chwili źródła nie podają wszystkich istotnych szczegółów. Kto będzie obciążany karą (jeśli, jak można zakładać, karani będą operatorzy – to czy będą oni mogli przerzucać mandaty na niesfornych użytkowników)? Ile wyniesie limit ograniczonej prędkości? Co oznacza w kontekście tych regulacji „ulica mieszkalna”? Czy możliwość parkowania w pasie parkingowym oznacza, że wynajmowane hulajnogi będzie można zostawiać na miejscach dla samochodów? Dopytaliśmy o to wszystko – czekamy na odpowiedź, po jej uzyskaniu zaktualizujemy tekst.
⇒ Zobacz lub przeczytaj: Jak prawidłowo parkować wynajmowane e-hulajnogi?