Władysławo i Hel to dla PKP poligon usługi bikesharingu – współdzielone rowery elektryczne mają być dostępne do wypożyczenia i zwrotu na dwóch specjalnych stacjach. Jak wynika z informacji podanej w tym tygodniu przez PKP, na początek uruchomiono jedną – we Władysławowie, gdzie jest dostępnych 20 jednośladów. Po starcie drugiej, w Helu na końcu półwyspu, flota ta zostanie docelowo rozdzielona między obie stacje.
Zamysł jest taki, by turyści mogli wykorzystywać rowery do podróży po Półwyspie Helskim.
Pilotaż elektrycznego bikesharingu PKP pierwotnie miał ruszyć w długi weekend majowy, co uniemożliwiła pandemia. O projekcie rozmawialiśmy wcześniej w tym roku z Tomaszem Przyguckim, szefem łódzkiej firmy TrybEco, która dostarcza całą infrastrukturę (tekst pod linkiem poniżej).
• Szef TrybEco: Stacje ładowania małych e-pojazdów będą powszechne
Dokowanie i ładowanie
System ma więcej funkcjonalności niż tylko wypożyczanie elektryków – stacje dokujące są zarazem stacjami ładowania małych pojazdów elektrycznych – niekoniecznie tych z sharingu, także prywatnych, np. e-hulajnóg. Szafki mogą też służyć do przechowywania bagażu. PKP w komunikacie opisuje to tak:
Modułowe stacje ładowania i parkowania oraz wypożyczania pojazdów to zespół 12 stanowisk dla elektrycznych dwukołowców, tj. rowerów, skuterów i hulajnóg. Połowa miejsc przeznaczona będzie na rowery do wypożyczenia, a pozostałe dla użytkowników z własnymi pojazdami.
Każde ze stanowisk dla użytkowników wyposażone jest w specjalną szafkę z zamkiem elektromagnetycznym, otwieraną zdalnie, przy pomocy dedykowanej aplikacji na smartfona.
W środku znajdują się gniazdo 230V/8A do ładowania jednośladów oraz USB 5V/5A do szybkiego zasilenia przenośnego sprzętu elektronicznego, miejsce do przechowywania małego bagażu podręcznego oraz zintegrowana linka zabezpieczająca zaparkowany pojazd przed kradzieżą.
20 zł za godzinę na elektryku
Czy i jak wszystko działa w praktyce – nie wiemy, nie mieliśmy okazji sprawdzić. Z informacji podanych przez PKP oraz z analizy internetowej strony usługi wynika, że:
- dostęp do szafki i wypożyczenie roweru wymagają pobrania aplikacji na Android. Jest ona dostępna na Google Play i na specjalnej stronie internetowej usługi. Na stronie tej można się też zarejestrować w systemie;
- minimalna opłata początkowa to 40 zł, koszt godziny jazdy na elektrycznym rowerze to 20 zł, a wynajem roweru na dobę – 99 zł;
- każda rozpoczęta godzina wynajmu szafki ładowania PowerBox – 2 zł;
- aby zalogować się do systemu potrzebny jest login i hasło, a żeby wypożyczyć rower – numer telefonu oraz PIN;
- projekt ma pewne problemy z identyfikacją firmową – strona aplikacji opatrzona jest co najmniej dwoma brandami (PKP Mobility bike-sharing oraz PKP Bikes). Liczne literówki robią wrażenie niedbalstwa. Ale firma sama zaznacza: materiał w przygotowaniu.
Rowery pojeżdzą do jesieni
Wcześniejsze zapowiedzi sugerowały, że rowery wprawdzie będą dokowane na stacjach, ale ich zwrot będzie możliwy w systemie free-float, czyli gdziekolwiek w ramach strefy. Obecny regulamin wskazuje, że jest inaczej – żeby oddać pojazd trzeba go wpiąć w dok lub zwrócić z aplikacji – ale przy stacji. Zakończenie wynajmu poza dozwoloną strefą grozi karą 100 zł, a zostawienie go w niektórych krytycznych miejscach (typu plaża, tunel czy cmentarz) – nawet 300 zł.
Jednoślady są tzw. rowerami ze wspomaganiem elektrycznym – wsparcie silnika działa do prędkości 25 km/h. Pojazdy mają trzy tryby wspomagania.
Operator podaje, że na w pełni naładowanej baterii można przejechać aż 100 km.
Z przodu rowery wyposażono w koszyki na mały bagaż.
– System działa i rowery już są wypożyczane. Stacje obydwie są gotowe. Mieliśmy techniczną awarię, która uszkodziła elektronikę w jednej ze stacji, dlatego stację Hel z nową elektroniką uruchamiamy dopiero w ten weekend – poinformował nas Tomasz Przygucki z TrybEco.
Pilotażowy bikesharing PKP Mobility ma działać w trybie 24/7 do 30 września. – Pilotaż jest częścią prac badawczo-rozwojowych, które prowadzimy w grupie PKP nad rozwojem elektromobilności oraz tzw. transportu na ostatniej mili z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych – mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A., cytowany w informacji prasowej. Projekt jest realizowany w ramach programu Pilot Maker Elektro ScaleUp, współfinansowanego przez PARP.
Zapraszamy do obserwowania SmartRide.pl na Twitterze i Facebooku