Rowery – bike sharing – Polska. Trzeci kwartał 2022 roku

    Rowery Nextbike

    Poniżej przedstawiamy dane na temat polskiego rynku współdzielonych rowerów aktualne na koniec września 2022 roku. Jest to tradycyjnie początek końca tzw. „wysokiego” sezonu dla mikromobilności, a jednocześnie okres charakteryzujący się najwyższą dostępnością usług sharingowych.

    Infografika - bike sharing - Polska - 3 kwartał 2022
    Operatorzy bike sharingu działający w Polsce. Infografika pokazuje liczbę rowerów danej marki ogólnopolsko oraz liczbę systemów zarządzanych przez danego operatora. Źródło: Mobilne Miasto

    Komentarz:

    • Systemy współdzielenia rowerów były w badanym okresie dostępne w 94 miejscowościach, a łączna podaż tych pojazdów wyniosła blisko 24 tys. sztuk. Jest to wynik o 10 proc. lepszy w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, a także o 4 proc. lepszy niż na koniec czerwca tego roku.
    • Pokazuje to, że z roku na rok sukcesywnie przybywa rowerów miejskich, pomimo powstałych w ostatnich latach perturbacji i spadków popularności tej formy transportu – wywołanych z jednej strony pandemią, a z drugiej strony presją ekonomiczną na budżety samorządów.
    • Spośród wszystkich współdzielonych rowerów w Polsce 95 proc. stanowią usługi tzw. roweru publicznego (najczęściej zamawiane przez samorząd, dostępne w modelu wypożyczania pomiędzy stacjami oraz bez wspomagania elektrycznego), a 5 proc. usługi komercyjnego e-bike sharingu (dostarczane z inicjatywy samego operatora w modelu wypożyczania bez stacji).
    • Wśród dostawców usługi roweru miejskiego w Polsce niekwestionowanym liderem nieprzerwanie pozostaje Nextbike Polska, mając aktualnie 70 proc. udziału w rynku (za sprawą 16,6 tys. pojazdów udostępnianych w 55 miejscowościach w 37 systemach).
    • Na podium „rowerowych” miast Polski, podobnie jak w połowie tego roku, znalazły się Warszawa (ponad 5,1 tys. jednośladów i 22 proc. udziału w rynku), Wrocław (blisko 2,3 tys. pojazdów i 10 proc. udziału) oraz Poznań (blisko 2 tys. pojazdów i 8 proc. udziału). Na czwartej pozycji teoretycznie w tym zestawieniu znalazłaby się Łódź z blisko 1,7 tys. jednośladów z systemów miejskiego i wojewódzkiego, jednak dostępność tego pierwszego była okresowo istotnie ograniczona z uwagi na liczne akty wandalizmu, i kradzieży.
    • Biorąc pod uwagę cały rynek sharingowej mikromobilności w Polsce, tj. współdzielone rowery, e-hulajnogi i e-skutery o łącznej rekordowej podaży blisko 120 tys. pojazdów, systemy roweru miejskiego stanowiły jego niemal 20 proc., zmniejszając swój udział w ciągu ostatnich trzech miesięcy z poziomu 24 proc. (za sprawą przyrostu kategorii hulajnóg elektrycznych).
    • Udział członków wspierających „Mobilnego Miasta” (Nextbike, Bolt) w rynku polskiego bike sharingu wyniósł 74 proc.

    Poniżej pokazujemy porównawczo stan polskiego rynku bike sharingu w analogicznym okresie rok wcześniej, tj. na koniec września 2021 roku.

    Rowery - bikesharing - Polska - 3 kwartał 2021 r.

    Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl


    Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: “Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl

    WSPARCIE