Poniżej przedstawiamy dane na temat polskiego rynku współdzielonych rowerów aktualne na koniec września 2022 roku. Jest to tradycyjnie początek końca tzw. „wysokiego” sezonu dla mikromobilności, a jednocześnie okres charakteryzujący się najwyższą dostępnością usług sharingowych.

Komentarz:
- Systemy współdzielenia rowerów były w badanym okresie dostępne w 94 miejscowościach, a łączna podaż tych pojazdów wyniosła blisko 24 tys. sztuk. Jest to wynik o 10 proc. lepszy w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, a także o 4 proc. lepszy niż na koniec czerwca tego roku.
- Pokazuje to, że z roku na rok sukcesywnie przybywa rowerów miejskich, pomimo powstałych w ostatnich latach perturbacji i spadków popularności tej formy transportu – wywołanych z jednej strony pandemią, a z drugiej strony presją ekonomiczną na budżety samorządów.
- Spośród wszystkich współdzielonych rowerów w Polsce 95 proc. stanowią usługi tzw. roweru publicznego (najczęściej zamawiane przez samorząd, dostępne w modelu wypożyczania pomiędzy stacjami oraz bez wspomagania elektrycznego), a 5 proc. usługi komercyjnego e-bike sharingu (dostarczane z inicjatywy samego operatora w modelu wypożyczania bez stacji).
- Wśród dostawców usługi roweru miejskiego w Polsce niekwestionowanym liderem nieprzerwanie pozostaje Nextbike Polska, mając aktualnie 70 proc. udziału w rynku (za sprawą 16,6 tys. pojazdów udostępnianych w 55 miejscowościach w 37 systemach).
- Na podium „rowerowych” miast Polski, podobnie jak w połowie tego roku, znalazły się Warszawa (ponad 5,1 tys. jednośladów i 22 proc. udziału w rynku), Wrocław (blisko 2,3 tys. pojazdów i 10 proc. udziału) oraz Poznań (blisko 2 tys. pojazdów i 8 proc. udziału). Na czwartej pozycji teoretycznie w tym zestawieniu znalazłaby się Łódź z blisko 1,7 tys. jednośladów z systemów miejskiego i wojewódzkiego, jednak dostępność tego pierwszego była okresowo istotnie ograniczona z uwagi na liczne akty wandalizmu, i kradzieży.
- Biorąc pod uwagę cały rynek sharingowej mikromobilności w Polsce, tj. współdzielone rowery, e-hulajnogi i e-skutery o łącznej rekordowej podaży blisko 120 tys. pojazdów, systemy roweru miejskiego stanowiły jego niemal 20 proc., zmniejszając swój udział w ciągu ostatnich trzech miesięcy z poziomu 24 proc. (za sprawą przyrostu kategorii hulajnóg elektrycznych).
- Udział członków wspierających „Mobilnego Miasta” (Nextbike, Bolt) w rynku polskiego bike sharingu wyniósł 74 proc.
Poniżej pokazujemy porównawczo stan polskiego rynku bike sharingu w analogicznym okresie rok wcześniej, tj. na koniec września 2021 roku.
Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl
Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: “Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl“