Rowery – bikesharing – Polska.
    Trzeci kwartał 2020 roku

    Poniżej przedstawiamy dane na temat polskiego rynku współdzielonych rowerów aktualne na połowę lipca 2020 r. Ukazują one ofertę po upływie ok. 4,5 miesiąca od momentu stwierdzenia w Polsce pierwszych przypadków koronawirusa, które w późniejszym okresie zaowocowały m.in. odgórnymi ograniczeniami w swobodnym przemieszczaniu się ludności, a także całkowitym 1,5-miesięcznym zakazem korzystania z publicznych systemów roweru miejskiego, zakończonym w połowie maja.

    Bikesharing w Polsce - trzeci kwartał 2020
    Rok 2020 to trudny czas dla rynku bikesharingu. Cała flota dostępnych w Polsce rowerów współdzielonych skurczyła się aż o 25 proc. w porównaniu do poprzedniego sezonu. Źródło: Mobilne Miasto

    Komentarz:

    • Rok 2020 jest dla systemów tzw. roweru miejskiego bezprecedensowy. Jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa zdiagnozowaliśmy w raporcie „Ostre hamowanie roweru miejskiego” (do pobrania tutaj) blisko 20-procentowy średni spadek liczby wypożyczeń wśród największych systemów bikesharingu w Polsce (porównując sezon 2019 z sezonem 2018). Następnie, już po wybuchu pandemii, rządowym rozporządzeniem zamknięto wszystkie publiczne systemy bikesharingu na okres 1,5 miesiąca – w obawie, iż mogłyby przyczynić się do zwiększonej transmisji wirusa (wbrew stanowisku m.in. Światowej Organizacji Zdrowia, która rekomendowała podróże rowerem podczas pandemii).
    • Sytuacja ta przyczyniły się do tego, że trudności przeżywa największy operator współdzielonych rowerów w Polsce – spółka Nextbike Polska, która złożyła w sądzie wniosek o restrukturyzację.
    • Największe samorządy mają albo problem z rozstrzygnięciem przetargów na kolejne sezony swoich flagowych projektów rowerowych, ponieważ składane oferty przewyższają dotychczasowe budżety o nawet kilkadziesiąt procent (tak jest np. w Warszawie czy Łodzi), albo wcale nie posiadają już systemów roweru publicznego z uwagi na niewywiązanie się operatorów z zawartych wcześniej umów (np. Kraków i Trójmiasto).
    • W porównaniu do sytuacji sprzed roku – opisanej w raporcie rynkowym „Na progu przełomu. Współdzielona mobilność w Polsce” (do pobrania tutaj) – cały rynek bikesharingu skurczył się w Polsce o blisko 25 proc. jeśli chodzi o liczbę dostępnych rowerów (niespełna 18,7 tys. pojazdów w lipcu 2020 r. wobec 24,7 tys. w połowie roku 2019).

    Dla porównania poniżej pokazujemy – symbolicznie – stan rynku bikesharingu w kwietniu tego roku, w czasie, gdy udostępnianie i korzystanie z rowerów publicznych było zakazane:

    Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl


    Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: “Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl

    WSPARCIE