Stacje eFeeder, instalowane przez E.ON (dawne innogy), to publiczne ładowarki: dają możliwość zaparkowania, przypięcia i naładowania hulajnogi elektrycznej. Można je już spotkać w kilku dużych miastach w Polsce. Jest to druga odsłona tego projektu, tym razem na nieco większą skalę. Pierwszy pilotaż stacji eFeeder miał miejsce w Warszawie jesienią 2020 roku.

O publicznych stacjach ładowania małych pojazdów elektrycznych i planach firmy w tej dziedzinie rozmawiamy z Jerzym Nowakiem, który zarządza tym projektem w E.ON.


Zbigniew Domaszewicz, SmartRide.pl: Przy Złotych Tarasach w centrum Warszawy stanęła czerwona, wielostanowiskowa stacja E.ON do ładowania do hulajnóg elektrycznych. Co to za urządzenie?

Jerzy Nowak, lider projektu eFeeder, E.ON Polska: Jest to stacja eFeeder – tak nazwaliśmy samo urządzenia, ale również cały projekt w E.ON, który zakłada budowanie stacji ładowania hulajnóg i rowerów elektrycznych, będących jednocześnie parkingiem dla tych pojazdów. Celem jest tworzenie bezpiecznych miejsc do ładowania mikromobilności, przy zachowaniu ładu przestrzennego i ograniczenia chaosu infrastrukturalnego.

Ta konkretna ładowarka to efekt naszej współpracy z firmą Globalworth, właścicielem i zarządcą nieruchomości biurowych. Chcemy, żeby pracownicy i goście odwiedzający budynki Globalworth mogli bezpiecznie parkować i ładować swoje hulajnogi elektryczne.

Stacja eFeeder do ładowania e-hulajnóg przy Złotych Tarasach w Warszawie
Jedna ze stacji eFeeder stanęła w maju w pobliżu Złotych Tarasów w Warszawie. Fot ZD/SmartRide
Stacja, którą widziałem, to unikat czy takich instalacji jest więcej?

Do tej pory zamontowaliśmy w Polsce 11 takich stacji przed budynkami biurowymi i kompleksami wielofunkcyjnymi Globalworth, a dalsze trzy zostaną uruchomione latem. Obecnie po trzy ładowarki są w Katowicach oraz Wrocławiu, po jednej można znaleźć w Łodzi, Krakowie i Gdańsku. W Warszawie zainstalowaliśmy jedną ładowarki, w samym centrum*. Jedną ładowarkę eFeeder zamontowaliśmy też dla Zielonych Arkad w Bydgoszczy. W stolicy zamontowaliśmy natomiast stację dla InPost, w wersji dla hulajnóg i rowerów.

Gniazda ładowania w hulajnogach elektrycznych są różne. W ładowarkach eFeeder wszystkie wtyczki są jednakowe, co oznacza, że z wieloma pojazdami nie będą zgodne.

W stacjach eFeeder w wersji dla hulajnóg instalujemy końcówki ładujące 8×8 mm z pinem. Przed wyborem tego rodzaju końcówek ładujących przeprowadziliśmy w 2020 roku badanie popularności tych rozwiązań. W tym roku potwierdziliśmy jego wyniki dodatkową analizą u sprzedawców. W ten sposób potwierdziliśmy, że około 90 proc. hulajnóg sprzedawanych dla osób prywatnych jest wyposażonych w wybrany przez nas rodzaj wtyczek do ładowania.

Ja swojej hulajnogi elektrycznej tam nie naładuję, choćbym chciał.

Obecne wdrożone rozwiązanie ładujące nie jest jedynym możliwym. Przy podejmowaniu współpracy biznesowej na prośbę partnera jesteśmy w stanie zainstalować w stacji eFeeder dowolne dostępne na rynku końcówki ładujące. Podobnie jest w przypadku końcówek ładujących do rowerów. Za standard przyjęliśmy rozwiązanie firmy Bosch, ale w razie potrzeby możemy zainstalować inne dostępne końcówki.

Wtyczka w ładowarce eFeeder
To jedyny obecnie dostępny typ wtyczek w ładowarkach eFeeder. Firma zapowiada jednak, że może je zróżnicować. Fot. ZD/SmartRide.pl
Czy stacje eFeeder występują w jednym wariancie, czy ich modeli jest więcej?

Przygotowując projekt ładowarek chcieliśmy, by było to rozwiązanie, które odpowiada na rozwijające się zapotrzebowania rynku. W tym roku wdrożyliśmy do produkcji ładowarkę w wersji podstawowej, wyposażoną w jedno ramię 5-stanowiskowe do ładowania hulajnóg i drugie ramię 5-stanowiskowe do ładowania rowerów elektrycznych.

Stacja, którą widziałem, zainstalowana jest pod gołym niebem, bez jakiegokolwiek zadaszenia. To pierwszy problem, bo e-hulajnogi prywatne w ogromnej większości nie są wodoodporne. Drugą wątpliwość może budzić jej lokalizacja – stoi w otoczeniu, które wydaje się być poza nadzorem ochrony czy kamer, w miejscu bardzo ruchliwym i przelotowym, ale zarazem jakby minimalnie na uboczu. A podatność na kradzież to, obok zalania, słabsza strona elektrycznych hulajnóg. Nie obawiacie się, że z tych powodów ludzie będą niechętnie zostawiać tam swój sprzęt na dłużej?

Kiedy na wstępnym etapie projektu weryfikujemy miejsce ustawienia ładowarki, zawsze sugerujemy klientom umieszczenie jej pod dachem i w miejscu zacienionym. Jeżeli tylko takie miejsce jest dostępne, to najczęściej partnerzy się przychylają do naszej rekomendacji. Przykładem może tutaj być West Gate i Retro we Wrocławiu, gdzie stację umieściliśmy w podcieniach budynku. Z kolei przy DH Supersam w Katowicach stację zamontowaliśmy w garażu piętrowym. Wykonanie dedykowanego zadaszenia jest możliwe, jednak nie zawsze klienci decydują się na takie rozwiązanie, np. z powodu niewystarczającej ilości miejsca na taką konstrukcję w miejscu instalacji.

Naszą ładowarkę zaprojektowaliśmy w taki sposób, by możliwe było przymocowanie hulajnogi bądź roweru za pomocą linki lub łańcucha. W taki sam sposób zabezpiecza się hulajnogi, czy też rowery w innych sytuacjach miejskich. Z naszego doświadczenia wiemy, że administratorzy nieruchomości często, na prośbę użytkowników jednośladów zlecają przekierowanie kamer w stronę miejsc postojowych rowerów i hulajnóg.

Ładowarka eFeeder dla Dott w Warszawie
A to nieistniejąca już stacja eFeeder w poprzedniej odsłonie, z jesieni 2020 roku. Ówczesne innogy zainstalowało niedaleko Pałacu Kultury ją w ramach pilotażu z operatorem hulajnóg sharingowych Dott. Fot. ZD/SmartRide.pl
Co powinien zrobić użytkownik, który chce naładować swoją hulajnogę? Jak korzystać ze stacji eFeeder?

Regulamin i zasady ładowania są dostępne na każdej stacji po zeskanowaniu kodu QR, a ładowanie jest uruchamiane za pomocą SMS-a, płatnego według standardowych opłat operatorów. Wysłanie SMS-a oznacza potwierdzenie zapoznania się z regulaminem i zasadami bezpiecznego ładowania.

Czyli: należy zeskanować kod QR, wtedy użytkownik poznaje numer, na który wysyła SMS. Każdy kod QR jest unikalny dla stanowiska, więc jeśli chce pan skorzystać np. ze stanowiska nr 7, to skanuje pan kod QR z tego miejsca i system wie już, z której wtyczki stanowiskowej będzie pan korzystał. Wtedy wystarczy wpiąć pojazd i będzie się on ładował. Przy wypinaniu nie są już potrzebne żadne czynności.

Ta procedura wygląda w ten sposób, ponieważ właściciele ładowarek potrzebują systemu kontroli ładowania, gdyby chcieli w przyszłości potencjalnie zmieniać model ich dostępności.

A jeśli zarządca obiektu chciałby ograniczyć dostęp do ładowania na stacji tylko dla uprawnionych osób, np. swoich pracowników? Albo ustawić taką ładowarkę jako płatną usługę?

Jeżeli klient nas o to poprosi, to możemy skonfigurować stację tak, żeby ładowanie wymagało przesłania SMS-em wcześniej odpowiedniego hasła lub by ładowanie było płatne. Jednak na dziś żaden z naszych klientów nie zdecydował się na ten krok. Blokadę kodem wprowadził tylko jeden z naszych partnerów, który umieścił stację na terenie zamkniętym. Tak więc obecnie praktycznie każda pełnoletnia osoba może korzystać z eFeedera do parkowania i ładowania hulajnogi lub roweru.

Mniej więcej półtora roku temu E.ON, wówczas jeszcze jako innogy, prowadził pilotaż stacji eFeeder dla hulajnóg sharingowych, we współpracy z operatorem sieci Dott. Hulajnogi współdzielone niewątpliwie potrzebują uporządkowania w mieście, stacje ładujące mogłyby być elementem tego procesu. Tamten pilotaż nie wypalił?

Zakładamy dalszy rozwój tego projektu, rozmowy z kolejnymi partnerami trwają i nie wykluczamy współpracy również z operatorami sharingowymi. Przy czym hulajnogi wykorzystywane w systemach sharingowych są najczęściej wyposażone w nietypowe gniazda ładujące lub ostatnio coraz częściej w wymienne baterie – w tym drugim przypadku stacje ładujące, zaprojektowane tak jak eFeeder, nie mają zastosowania.

Ładowarki, które miałyby być wykorzystywane w formacie sharingowym, powinny być montowane w przestrzeni publicznej, a więc na terenach najczęściej należących do miast. Liczymy, że unormowanie przepisów dotyczących hulajnóg elektrycznych za pomocą ustawy pomoże w rozwoju tego segmentu mikromobilności.

* Stacje eFeeder znajdziecie w:
Katowicach przy obiektach A4 Business Park, Silesia Star i Supersam
• Wrocławiu przy Retro Office House, West Gate i West Link
• Łodzi przy Green Horizon
• Krakowie przy Quattro Business Park
• Gdańsku przy Tryton Business House
• Warszawie przy biurowcach Skylight


⇒ ZAPRASZAMY na nasz kanał SmartRide TV na YouTube

WSPARCIE