Rowery – bike sharing – Polska. Pierwszy kwartał 2023 roku

    Rowery Veturilo i Bolt w Warszawie
    Fot. ZD / SmartRide.pl

    Przełom marca i kwietnia to tradycyjnie okres, w którym – wraz z nadejściem wiosennej aury – intensywnie rozwijają się usługi współdzielonej mikromobilności. Poniżej przedstawiamy stan tego rynku na dzień 31 marca 2023 roku w odniesieniu do bike sharingu. Analiza nie obejmuje ofert długoterminowego najmu rowerów.

    Rowery – bike sharing – Polska. Pierwszy kwartał 2023 roku
    Operatorzy bike sharingu działający w Polsce. Infografika pokazuje liczbę rowerów danej marki ogólnopolsko oraz liczbę systemów zarządzanych przez danego operatora. Źródło: Mobilne Miasto

    Komentarz:

    • W końcu marca 2023 roku z ogólnodostępnych systemów współdzielenia rowerów korzystać można było w Polsce w 31 miejscowościach, w ramach 23 systemów, a dwie trzecie rynku skoncentrowane było w czterech miastach: Warszawie (3,3 tys. pojazdów), Łodzi (1,7 tys.), Wrocławiu (1,3 tys.) i Szczecinie (600).

    • Łączna podaż wszystkich współdzielonych rowerów w Polsce wyniosła blisko 10,5 tys. pojazdów i była to wartość o blisko jedną trzecią mniejsza w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Na taki stan rzeczy wpłynęło w głównej mierze:

      • zmniejszenie wielkości niektórych systemów – np. w Warszawie i Lublinie;

      • późniejsze uruchomienie w pełnej skali systemu we Wrocławiu;

      • rezygnacja z systemu w Poznaniu;

      • zastąpienie części systemów na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) przygotowywanym projektem roweru metropolitalnego.

    • Pomimo wolniejszego i skromniejszego niż ubiegłoroczny startu systemów roweru publicznego rynek ten przebije w 2023 roku skalę z zeszłego roku. Spowodowane to będzie m.in dwoma nowymi systemami metropolitalnymi: w Trójmieście i GZM.

    • O przyszłość bike sharingu możemy być też spokojni z innego powodu – przyjęta w lutym rezolucja Parlamentu Europejskiego ws. strategii transportu rowerowego zachęca kraje członkowskie i samorządy do wdrażania przystępnych cenowo systemów roweru miejskiego. Niezrozumiałe jest przy tym, dlaczego część środowisk rowerowych (np. w Poznaniu i Lublinie) jest przeciwna instytucji roweru miejskiego jako takiego.

    • Największym operatorem systemów roweru miejskiego w Polsce niezmiennie pozostaje Nextbike (64 proc. udziału w rynku na koniec I kwartału ’23) będący jednocześnie jedyną firmą, która złożyła ofertę na liczący 7 tys. jednośladów rower metropolitalny GZM.

    • Sezon 2023 będzie także kolejnym rokiem elektryfikacji flot bikesharingowych – zarówno w systemach roweru publicznego (np. warszawskim Veturilo, wrocławskim WRM i trójmiejskim Mevo), jak i w komercyjnych systemach funkcjonujących w modelu free-floating, znanym z rynku elektrycznych hulajnóg.

    Poniżej pokazujemy porównawczo stan polskiego rynku bike sharingu w analogicznym okresie rok wcześniej, tj. na koniec marca 2022 roku.

    Bike sharing w Polsce - 1 kwartał 2022 roku

    Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl


    Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: “Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl

    WSPARCIE