Rowery – bikesharing – Polska. Czwarty kwartał 2021 roku

    Rower Veturilo w kałuży

    Poniżej przedstawiamy dane na temat polskiego rynku współdzielonych rowerów aktualne na koniec grudnia 2021 r. Jest to okazja, by przyjrzeć się ofercie bikesharingu w Polsce zimą, kiedy to lwia część systemów pozostaje wyłączona aż do początku nowego sezonu.

    W końcu roku kalendarzowego działały w Polsce wyłącznie trzy całoroczne systemy roweru miejskiego: w województwie łódzkim (system „Rowerowe Łódzkie” na lata 2019-2024), we Wrocławiu (2019-2022) oraz w Lublinie (2021-2022).

    Rowery - bikesharing - 4 kwartał 2021
    Operatorzy bikesharingu działający w Polsce. Infografika pokazuje liczbę rowerów danej marki ogólnopolsko oraz liczbę systemów zarządzanych przez danego operatora. Źródło: Mobilne Miasto

    Komentarz:

    • Łączna podaż pojazdów w tych systemach wyniosła blisko 1,9 tys. rowerów, co stanowiło zaledwie niecałe 9 proc. w porównaniu do szczytu sezonu rowerowego z jesieni 2021 r., kiedy w 75 systemach dostępnych było ponad 21,6 tys. współdzielonych jednośladów.
    • Większość systemów całorocznych działa w okresie zimowym przy kilkukrotnie mniejszej liczbie dostępnych pojazdów: ponad 600 rowerów we Wrocławiu (wobec ponad 2 tys. w pełni sezonu) oraz ponad 200 rowerów w Lublinie (wobec 700 w pełni sezonu). Jedynie ww. system wojewódzki, obecny w dziesięciu miejscowościach województwa łódzkiego, działa przez cały rok przy niezmienionej podaży ok. tysiąca jednośladów.
    • Wszystkie z funkcjonujących w Polsce w okresie zimowym systemów roweru miejskiego zarządzane były wyłącznie przez jednego operatora – Nextbike Polska – który w końcówce 2021 r. przejęty został przez firmę Tier, inny podmiot z branży mikromobilności, znany przede wszystkim z udostępniania współdzielonych hulajnóg elektrycznych, w tym również w Polsce.
    • Rozpoczynający się rok 2022 będzie stał pod znakiem licznych przetargów, w tym tych na największe systemu roweru miejskiego w Polsce: Rower Metropolitalny GZM (nawet 8 tys. rowerów), warszawskie Veturilo (6 tys.), trójmiejskie Mevo (4 tys.), krakowskie Wavelo (3 tys.), Wrocławski Rower Miejski (ok. 2,2 tys.) oraz Poznański Rower Miejski (ponad 1,7 tys.).

    Poniżej pokazujemy stan polskiego rynku bikesharingu zmierzony na koniec października 2020 roku – czyli również w ostatnim kwartale, ale we wcześniejszym okresie, kiedy to systemy rowerowe nie są jeszcze wyłączane na zimę. Zastrzegamy więc, że dane te nie są porównywalne rok do roku.  Rowery - bikesharing w Polsce - 4. kwartał 2020

    Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl


    Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: “Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl

     

    WSPARCIE