Poniżej przedstawiamy dane na temat polskiego rynku współdzielonych rowerów aktualne na przełom września i października 2021 r.
Rowery miejskie w Polsce osiągnęły na koniec III kwartału swoje tegoroczne maksimum. W łącznie 75. publicznych systemach współdzielenia rowerów udostępnianych było ponad 21,6 tys. jednośladów, którymi można było przemieszczać się w niemalże 100 miejscowościach.
Komentarz:
- W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, rowerów miejskich było o 9% więcej, co wskazuje na zauważalne odbicie po trudnym i naznaczonym pandemią 2020 roku.
- Wciąż brakuje na rynku kilku największych systemów roweru miejskiego z potencjałem na łącznie kilkanaście tysięcy jednośladów: w Trójmieście (system Mevo; trwa dialog konkurencyjny; 4 tys. rowerów), w Krakowie (system Wavelo; postępowanie nieogłoszone; 3 tys. rowerów), a także w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (Rower Metropolitalny; trwa dialog konkurencyjny; nawet 8 tys. rowerów).
- Największym operatorem pozostaje niezmiennie Nextbike, który w ramach posiadanych 3/4 rynku zarządza 37 systemami wyposażonymi w ponad 16 tys. współdzielonych rowerów docierających do 53 miejscowości.
- Ponad połowa całego rynku rowerów miejskich w Polsce skumulowana jest w tylko czterech miastach: Warszawie (23% rynku), Łodzi (12% łącznie z systemem aglomeracyjnym), Wrocławiu (11%) i Poznaniu (8%). Co ciekawe, za wyjątkiem Łodzi, dla wszystkich wskazanych systemów rok 2022 będzie ostatnim sezonem z obecnie obowiązujących umów.
- Największym systemem roweru miejskiego w Polsce pozostaje wciąż warszawskie Veturilo z blisko 5 tys. jednośladów. Żeby dorównać takiej liczbie rowerów należałoby połączyć siły aż 60 z 75 wszystkich polskich systemów współdzielenia rowerów.
Dla porównania poniżej pokazujemy stan polskiego rynku bikesharingu w zbliżonym okresie ubiegłego roku, tj. zmierzony na koniec października 2020 r.:
Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl
Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: “Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl“