Badanie Shimano Steps E-bike Index 2020 ma sprawdzić jak przyjmuje się rower elektryczny w najważniejszych krajach Europy (wśród nich jest także Polska). Autorzy badania chcą ustalić, z jakich powodów ludzie wybierają e-bike do dojazdu do pracy, rekreacji czy transportu, a z drugiej strony – dowiedzieć się co blokuje popularyzację tego środka transportu. Jak łatwo się zorientować, sponsorem projektu jest firma Shimano, sama zaangażowana na tym rynku.

Na potrzeby badania ankietowano online 13,4 tys. osób z 11 krajów, w Polsce było to 997 osób. Sondaże prowadzono przez cały kwiecień. Raport z wynikami opublikowano wczoraj.

Z badania wynika, że średnio co czwarty Europejczyk (25 proc.) albo już posiada rower elektryczny, albo planuje kupić e-bike bądź korzystać z niego w tym roku (czyli także wypożyczyć, np. z bikesharingu). Tak opisuje wyniki Shimano – i, jak się zdaje, jest w takim ujęciu sporo PR-u.

Patrząc z większą szczegółowością wygląda to bowiem tak, że średnio 8 proc. respondentów w Europie posiada e-bike (lub go używa), 12 proc. prawdopodobnie dołączy w tym roku do tej grupy, a dodatkowo co 20. badany ocenia to jako bardzo prawdopodobne. Razem więc 25 proc. W dodatku w pytaniu porównywano prawdopodobieństwo obecne z tym sprzed roku, w subiektywnej ocenie respondenta.

Rower elektryczny w Europie
Średnia dla wszystkich badanych państw. Źródło: oryginalna grafika udostępniona przez Shimano

Jak odpowiadali Polacy?

Nad Wisłą zsumowany odsetek posiadaczy i potencjalnych posiadaczy e-rowerów jest jeszcze wyższy i wynosi ok. 30 proc. – to dużo na tle innych krajów. Przy czym Polska ma jeden z najwyższych współczynników, jeśli chodzi o osoby planujące w tym roku wypróbować rower elektryczny (26 proc.), ale jeden z najniższych, jeśli chodzi o obecnych użytkowników (4 proc.). Jeszcze większy rozziew pod tym względem jest we Włoszech.

Autorzy badania podają, że w Polsce najbardziej otwarci na perspektywę kupna e-bike’a byli respondenci w północno-zachodniej części kraju, a najmniej – w południowo zachodniej.

Trzy główne powody, dla których Polacy chcieliby kupić lub używać e-bike’a są takie:

  • Nie wymaga tyle wysiłku, co zwykły rower
  • Skraca czas dojazdu
  • Wydłuża dystans, jaki mogę przejechać

E-bike zniechęca ceną

Z kolei pytani o ewentualne późniejsze wykorzystywanie roweru elektrycznego europejscy  respondenci wskazywali przede wszystkim rekreację i rodzinne wycieczki, dojazdy do pracy, sport oraz transport cięższych ładunków. W Polsce cele rekreacyjne wskazało aż 37 proc. badanych.

Rower elektryczny - zastosowanie w planach respondentów
Średnia dla wszystkich badanych państw. Źródło: oryginalna grafika udostępniona przez Shimano

Deklaracje chęci zakupu lub korzystania z roweru elektrycznego w badanych państwach Europy (nie licząc tych respondentów, którzy już go mają) wyglądają tak:

  1. Włochy 30 proc.
  2. Holandia 26 proc,
  3. Polska 26 proc.
  4. Szwajcaria 26 proc.
  5. Hiszpania 21 proc.
  6. Francja 19 proc.
  7. Norwegia 13 proc.
  8. Szwecja 11 proc.
  9. Dania 11 proc.
  10. Niemcy 10 proc.
  11. Wlk. Brytania 7 proc.

Nie jest niespodzianką, że większą chęć kupna roweru elektrycznego przejawiają ci, którzy już jeżdżą na rowerze co najmniej raz w tygodniu.

Natomiast podstawowym problemem przy decyzji o jego zakupie jest cena (e-bike jest zwykle kilkakrotnie droższy niż zwykły rower) – wskazuje ją jako barierę 40 proc. badanych. Co piąty po prostu nie lubi jeździć na rowerze, a 16 proc. obawia się o bezpieczne przechowywanie kosztownego jednośladu. Polska, po Włoszech i Hiszpanii, była krajem, w którym ta ostatnia obawa była wyraźnie wyższa – 21 proc. wskazań.

Elektryczna rewolucja

Rower elektryczny (w tym tekście zamiennie określany jako e-bike, choć niekiedy rozdziela się te kategorie) to jednoślad, który może wspomagać silnikiem pedałującego rowerzystę, aż ten osiągnie prędkość do 25km/h. Taki pojazd jest w świetle przepisów drogowych traktowany jak zwykły rower.

• Polecamy materiał partnera: Dla kogo wskazany jest rower elektryczny? 

Elektryczna rewolucja rozkręca się już od kilku lat. Rowery elektryczne, kiedyś stanowiące rzadki widok na drogach i ścieżkach rowerowych Europy, stają się coraz bardziej popularne (…) Europejczycy przystosowują się do największej od pokoleń zmiany w swoim codziennym życiu, wywołanej przez pandemię COVID-19” – podsumowuje wyniki raportu firma Shimano w komunikacie prasowym.


• Mikromobilność – trendy, biznes, technologia
Obserwuj nas: Twitter i Facebook
WSPARCIE