Swoich sił w Polsce próbuje kolejna zagraniczna firma oferująca elektryczne hulajnogi na minuty – marka Zipp Mobility z Dublina wybrała na start Katowice, a w planach ma Sosnowiec i Dąbrowę Górniczą. Jej żółtych pojazdów ma być w tym sezonie w Polsce 500 (w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii). Na Katowice przypadło na razie ok. 100 jednośladów.

Choć Zipp Mobility jest biznesem irlandzkim, stworzonym przy centrum przedsiębiorczości na University College Dublin (UCD), to zaczynał działalność od rynku brytyjskiego – bo w jego rodzimej Irlandii e-hulajnogi nadal są na drogach publicznych niedozwolone. Firma wystartowała pod koniec ubiegłego roku i, jak wynika z informacji prasowych, obsługuje obecnie na Wyspach flotę 500 e-hulajnóg w pięciu lokalizacjach.

Do Polski weszła przy wsparciu rządowej agencji Enterprise Ireland (w informacji o debiucie jest nawet cytowana ambasador Irlandii w Polsce). Katowice są pierwszym miastem na kontynencie, w którym pojawiły się hulajnogi Zipp. W mediach anglojęzycznych firma zapowiada wejście także do Portugalii i Hiszpanii.

CEO Charlie Gleeson i hulajnogi Zipp Mobility
Szefem i założycielem Zipp Mobility jest 25-letni Charlie Gleeson. Fot. materiały prasowe

Zipp Mobility jest właścicielem oferowanych pojazdów, natomiast całą stroną operacyjną działalności marki w Polsce zajmuje się warszawska spółka The Charging Company. W jej imieniu informacji udzielał nam Łukasz Gontarek – menedżer, który ponad dwa lata wprowadzał w Warszawie nieistniejącą już sieć hulajnogową hive.

Hulajnogi Zipp od Acton

Informacje najważniejsze dla użytkowników: koszty wynajmu to 2 zł za odblokowanie hulajnogi i 0,45 zł za minutę jazdy. – Na początek każdy użytkownik otrzymuje na start 15 zł doładowania, by spróbować jazdy flotą Zipp. W planach mamy szereg promocji i bonusów – mówi Łukasz Gontarek.

Te ostatnie mogą się przydać, bo zaproponowane stawki – w obecnych realiach ostrej rywalizacji cenowej na polskim rynku sharingu e-hulajnóg – nie brzmią szczególnie konkurencyjnie. – Zapewniamy jednak zupełnie inny komfort i najwyższe bezpieczeństwo jazdy hulajnogami Acton M Pro – zapewnia Gontarek.

Wspomniany komfort to przede wszystkim przednie amortyzatory, w które wyposażone są hulajnogi udostępniane przez Zipp, oraz pneumatyczne opony. Według specyfikacji producenta Acton M Pro może osiągać prędkość ponad 30 km/h (w Polsce pojazdy są jednak zapewne zablokowane do maksymalnego w przepisach limitu 20 km/h).

Acton to marka z Los Angeles. Według deklaracji producenta, stworzony jeszcze w 2018 r. model M Pro był “pierwszą hulajnogą elektryczną zaprojektowaną specjalnie do zastosowań flotowych”. Rzecz istotna z operacyjnego punktu widzenia – hulajnogi we flocie Zipp mają wymienną baterię, nie trzeba więc zwozić ich całych do ładowania. Acton deklaruje zasięg blisko 50 km na jednym ładowaniu oraz żywotność pojazdu obliczoną na ponad dwa lata eksploatacji ulicznej (lub prawie 20  tys. km). Hulajnoga jest wyposażona w silnik o mocy 575 W.  Mimo, że model nie jest najnowszy, Acton oferuje go nadal, w nieco udoskonalonej wersji.

Tłumaczenie do poprawki

Na starcie Zipp – podobnie jak było to u wielu innych zagranicznych operatorów, wchodzących na polski rynek – potyka się na tłumaczeniu materiałów informacyjnych w aplikacji oraz dostosowaniu samych treści.

Zipp -informacje dla użytkowników

Pytania FAQ w rodzaju “Czy byłeś świadkiem nadużycia hulajnogi?” brzmią humorystycznie ale już informowanie polskich klientów w dziale z zasadami użytkowania, że mogą wstrzymać przejazd i zapłacą za to 5 pensów za minutę za w Somerset, a 10 pensów w Buckinghamshire to lekka wtopa. Informacje, że aby skorzystać z elektrycznej hulajnogi trzeba posiadać ważne prawo jazdy prawdopodobnie przetłumaczono 1:1 z przewodnika brytyjskiego – tyle że na Wyspach są zupełnie inne przepisy.

Odnotowujemy to z kronikarskiej rzetelności, choć jest zapewne kwestią dni, aby te błędy zostały naprawione.

Z partnerem logistycznym

Wchodząc na polski rynek Irlandczycy zdecydowali się na pełen outsourcing operacji i logistyki.

– Zipp kieruje projektem zdalnie, a w Polsce korzysta z usług The Charging Company w zakresie ładowania, relokacji, serwisu, obsługi. Do tego dochodzą usługi sprzedaży (w tym b2b), marketingu, PR i public affairs. Podchodzimy do współpracy bardzo kompleksowo – informuje Łukasz Gontarek, dodając, że jego firma rozlicza się za swoje usługi z irlandzkim partnerem w formule abonamentu.

Z komunikatu prasowego wynika, że obsługą floty na Śląsku będą zajmowały się cztery osoby. Zipp podpisał porozumienie, które samorząd w Katowicach zawiera z operatorami mikromobilności. Dotyczy ono reguł parkowania w centrum miasta i zasad postępowania w przypadku zdarzeń zagrażających porządkowi. Na dowód dobrych relacji z władzami na jednym ze zdjęć na hulajnodze Zipp pozuje przedstawiciel urzędu miasta.

Zipp - tweet
Tweet, którym agencja Enterprise Ireland świętuje wprowadzenie Zipp Mobility do Katowic.

Sharing hulajnóg rośnie

Rynek elektrycznych hulajnóg na minuty w Polsce bardzo szybko się rozwija. Jak wynika z publikowanych na SmartRide.pl danych stowarzyszenia Mobilne Miasto na koniec drugiego kwartału było ich już prawie 38 tys. w niemal 60 miastach. Choć większość oferty to dzieło kilku największych operatorów (pięciu z nich oferuje 94 proc. dostępnych pojazdów), to cały czas pojawiają się w Polsce nowe marki, a dotychczasowe wchodzą do kolejnych miast.

⇒ WIĘCEJ O RYNKU: Strefa Danych SmartRide.pl

Debiut Zipp Mobility nie jest tu wyjątkiem – w Katowicach firma konkuruje (pomijając wcześniej obecnych w mieście operatorów) z inną zupełnie nową na tamtejszym rynku siecią, oferującą e-hulajnogi pod marką Roler. Nieco wcześniej latem swoje jednoślady udostępniła w niewielkiej liczbie w Płocku i we Włocławku amerykańska sieć Frog, również obsługiwana przez The Charging Company.


POLECAMY SERWIS O REGULACJACH DLA MIKROMOBILNOŚCI

Elektryczne hulajnogi – przepisy i regulacje. “SmartRide. Przepis na jazdę”

WSPARCIE