Poniżej przedstawiamy dane na temat polskiego rynku współdzielonych hulajnóg elektrycznych aktualne na koniec grudnia 2021 r., a więc niewątpliwie w sezonie zimowym – nie tylko astronomicznie, ale także w przenośni, jeśli chodzi o popyt na usługi mikromobilności.
W końcu grudnia 2021 r., oferta współdzielonych hulajnóg elektrycznych stanowiła pod względem liczby dostępnych pojazdów (ponad 18 tys. sztuk w 29 miejscowościach) ok. 40 proc. tej z końcówki sezonu, kiedy to na przełomie września i października 2021 r. dostępnych było ponad 46 tys. hulajnóg w 60 miejscowościach.
Komentarz:
- Nie wszyscy operatorzy udostępniali swoje pojazdy w okresie zimowym. W porównaniu do końcówki sezonu, tj. początku jesieni 2021 r., kiedy to pogoda jeszcze sprzyjała korzystaniu z e-hulajnóg, liczba dostępnych usług spadła o połowę (z 10 do pięciu). Przerwę zimową zrobili sobie zarówno mniejsi operatorzy, jak i ci więksi. Przykładowo, „dla bezpieczeństwa użytkowników” Bolt zabrał swoje hulajnogi „na okres złej pogody” i zachęcał w swojej aplikacji do korzystania z usług ride-hailingu.
- Zimową aurę na rynku współdzielonej mikromobilności w Polsce wykorzystał Tier, obejmując pozycję lidera z 54-procentowym udziałem w rynku i dostępnością blisko 10 tys. swoich hulajnóg w 20 miejscowościach. Na dalszych mocnych pozycjach uplasowali się Dott (27 proc. udziału w rynku, blisko 5 tys. hulajnóg w 5 miastach) oraz Lime (ok. 17 proc. udziału, ponad 3,1 tys. hulajnóg w 11 miastach).
- Wśród miast z największą podażą współdzielonych hulajnóg elektrycznych w Polsce, identycznie jak jesienią 2021 r., na podium znalazły się Warszawa (38 proc. udziału w krajowym rynku, ok. 7 tys. pojazdów), Trójmiasto (21 proc. udziału, ok. 3,8 tys. hulajnóg) oraz Kraków (niecałe 14 proc. udziału, ok. 2,5 tys. pojazdów). Na dalszych miejscach ulokowały się Poznań (6 proc. udziału z 1,1 tys. hulajnóg) oraz Szczecin (5 proc. udziału z ok. 900 hulajnogami).
- Rok 2022 będzie pierwszym pełnym rokiem kalendarzowym, w którym usługi sharingu e-hulajnóg funkcjonować będą w Polsce w oparciu o obowiązujące od maja 2021 r. przepisy dla hulajnóg elektrycznych. Będzie to tym samym dobra okazja do ewaluacji tych przepisów, jak również do zawierania przez samorządy kolejnych porozumień z operatorami e-hulajnóg, regulujących m.in. geograficzne strefowanie usług (np. co do dostępności pojazdów i ich obniżonej prędkości) oraz zasady korzystania z przestrzeni miejskiej (np. za odpłatnością z tytułu zajęcia pasa drogowego w Warszawie).
- Rozpoczynający się rok 2022 będzie także prawdopodobnie kolejnym rokiem umacniania się na rynku największych marek współdzielenia e-hulajnóg i trudno na razie przesądzić, czy inni operatorzy będą w stanie za nimi nadążyć. Z całą pewnością możemy się tu jednak spodziewać nowości, ponieważ rychłe wejście w obszar współdzielenia elektrycznej mikromobilności (e-hulajnóg i e-rowerów) zapowiedział jeden z polskich operatorów carsharingu.
Poniżej pokazujemy stan polskiego rynku współdzielonych hulajnóg zmierzony na koniec października 2020 roku – czyli również w ostatnim kwartale, ale we wcześniejszym okresie, kiedy to warunki atmosferyczne w większym stopniu zachęcają do korzystania z tych jednośladów. Zastrzegamy więc, że dane te nie są porównywalne w ujęciu rok do roku.
Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl
Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: “Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl“