E-hulajnogi – sharing – Polska.
    Pierwszy kwartał 2021 roku

    Współdzielone hulajnogi Bolt w Warszawie

    Poniżej przedstawiamy dane na temat polskiego rynku współdzielonych hulajnóg elektrycznych, aktualne na koniec marca 2021 r., czyli u progu tegorocznego sezonu mikromobilnościowego. E-hulajnogi już na koniec minionego sezonu (w październiku 2020 r.) zbliżyły się pod względem podaży do całego rynku rowerów miejskich (ok. 19 tys. hulajnóg wobec ok. 20 tys. rowerów). Obecnie, na koniec marca tego roku, operatorzy elektrycznych hulajnóg oferowali już o ponad 15 proc. więcej pojazdów niż wszystkie systemy bikesharingu (blisko 16 tys. e-hulajnóg wobec ok. 13,5 tys. rowerów). To niewątpliwie fakt wart odnotowania.

    Sharing - hulajnogi - Polska: 1 kwartał 2021
    Operatorzy hulajnóg działający w Polsce. Infografika pokazuje liczbę hulajnóg współdzielonych danej marki ogólnopolsko oraz miasta, w których działa marka. Źródło: Mobilne Miasto

    Komentarz:

    • Już u progu sezonu 2021 oferta e-hulajnóg „na minuty” dostępna była w aż 35 miastach w Polsce (to o dwie trzecie więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku). Prym wiedzie Warszawa (25 proc. rynku), następnie Trójmiasto i Kraków (odpowiednio po 13 proc. i 12 proc. rynku), a dalej m.in. Łódź (9 proc. rynku), Poznań (6 proc.), Wrocław (5 proc.), Lublin (4 proc.) oraz Szczecin, Katowice i Rzeszów (każdorazowo po 3 proc.).
    • Usługi sharingu e-hulajnóg oferowało ośmiu operatorów (identycznie jak w analogicznym okresie ubiegłego roku). Z tej grupy cztery marki stanowiły ponad 90 proc. rynku (chodzi o sieci Bolt, Lime, blinkee.city oraz Dott).
    • Co ważne dla rozwoju rynku, przed okresem wakacyjnym najpewniej zaczną obowiązywać w Polsce pierwsze regulacje dla hulajnóg elektrycznych. Pozwolą one na dość swobodne korzystanie z e-hulajnóg, aczkolwiek z pewnymi ograniczeniami w ruchu zarówno dla ich użytkowników (np. ograniczeniem prędkości na chodniku czy częstą niemożnością korzystania poza obszarami zabudowanymi), jak i osób postronnych (np. pieszych, którym projektowane przepisy w pewnych sytuacjach ustawią hulajnogi elektryczne na ich drodze).
    • Według naszych prognoz II kwartał będzie charakteryzował się niespotykanym dotychczas w Polsce rozwojem oferty współdzielonych e-hulajnóg – zarówno w kontekście podaży pojazdów, jak i liczby miast, do których usługa taka zawita. Stanie się tak również za sprawą nieobecnych dotąd na polskim rynku operatorów międzynarodowych, których wejścia do Polski można się spodziewać. Szacujemy, że liczba współdzielonych e-hulajnóg może sięgnąć w szczytowym momencie II kwartału nawet ok. 30 tys. pojazdów, a liczba miast, w których usługa taka będzie oferowana zbliży się do 50.
    • Udział rynkowy członków wspierających Mobilnego Miasta w rynku współdzielonych e-hulajnóg: 66% (za sprawą Bolt, blinkee.city i Dott).

    Dla porównania poniżej pokazujemy stan rynku sharingu hulajnóg w Polsce w zbliżonym okresie minionego roku:

    Sharing - hulajnogi - Polska: 1. kwartał 2020

    Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl


    Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: “Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl

    WSPARCIE