Poniżej przedstawiamy dane na temat polskiego rynku współdzielonych skuterów elektrycznych aktualne na koniec czerwca 2021 r., tj. w szczycie sezonu motorowerowego. Ten segment rynku znajduje się od pewnego czasu w odwrocie i nie potwierdziły się nasze wiosenne prognozy, że nastąpi w tym roku odbicie do poziomu ubiegłorocznego, tj. ok. 2 tys. pojazdów w skali całego kraju.
Obserwacja ostatnich dwóch lat pokazuje, że w tym czasie ubyła w Polsce połowa dostawców sharingu e-skuterów (z 6 usług w 2019 r. do 3 obecnie), jak również ubyła 1/3 dostępnych pojazdów (z poziomu 1,5 tys. skuterów w 2019 r. do 1 tys. obecnie dostępnych w 19 miejscowościach).
Komentarz:
- Pomimo wyraźnego zmniejszenia podaży współdzielonych skuterów do poziomu 1 tys. sztuk (spadek rok do roku aż o 50%, a liczony z dwóch lat o 33%) usługa ta wciąż dostępna jest w zbliżonej liczbie ok. 20 miejscowości.
- Nie wszystkie większe miasta w Polsce posiadają przy tym usługę współdzielonych skuterów elektrycznych. Na skuterowej mapie Polski wciąż zwraca uwagę brak takich dużych miast jak Łódź, Wrocław, Bydgoszcz czy Lublin, a także bardzo skromna flota raptem kilkunastu pojazdów dostępnych do wypożyczania w Katowicach.
- Najwięcej współdzielonych skuterów elektrycznych konsekwentnie wypożyczać można natomiast w Warszawie (200 pojazdów), a w dalszej kolejności w Poznaniu (189 skuterów), Trójmieście (137) oraz w Krakowie (102).
- Największym operatorem sharingu e-skuterów w Polsce pozostaje niezmiennie sieć blinkee.city oferująca łącznie blisko 570 pojazdów w 9 miejscowościach. Pole rywalom oddała w tym segmencie sieć hop.city, która ograniczyła swoją ofertę dla konsumentów do raptem niewiele ponad 100 skuterów dostępnych w kilku miastach, skupiając się przy tym na rozwoju współpracy b2b. W tej sytuacji na drugiej pozycji umocnił się EcoShare oferujący ponad 300 pojazdów w 8 miejscowościach (1/3 udziału rynkowego).
- Warto w tym miejscu przytoczyć nasz niedawny tekst, w którym wskazywaliśmy, że sposobem popularyzacji skuterów elektrycznych jako ekologicznej formy mobilności miejskiej jest nakłonienie nowych użytkowników do przełamania psychologicznej bariery jazdy nowym rodzajem pojazdu (motorowerem) i wypróbowania skutera po raz pierwszy. Opinie użytkowników, którzy już spróbowali jazdy skuterem elektrycznym, są bowiem w ogromnej większości pozytywne lub bardzo pozytywne.
- Według naszych prognoz w III kwartale tego roku nie dojdzie do istotnych zmian na polskim rynku współdzielenia skuterów elektrycznych. Należy jednak wskazać na coraz silniejszy trend oferowania przez poszczególnych dostawców współdzielonej mikromobilności całej palety jednośladów (roweru, hulajnogi i skutera właśnie) w ramach jednej marki i taki scenariusz wydaje się potencjalnie możliwy do szerszego wdrożenia również w Polsce.
- Udział rynkowy członków wspierających Mobilnego Miasta w rynku współdzielonych e-skuterów w Polsce wynosi 68% (za sprawą blinkee.city i hop.city udostępniających łącznie blisko 700 pojazdów).
Dla porównania poniżej pokazujemy stan rynku sharingu skuterów w Polsce w zbliżonym okresie ubiegłego roku, to jest w lipcu 2020 r.:
Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl
Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: “Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl“