Rowery – bike sharing – Polska. Czwarty kwartał 2023 roku

    Rowery miejskie BikeS Szczecin
    Foto: profil FB Szczecińskiego Roweru Miejskiego BikeS

    Koniec roku kalendarzowego związany jest naturalnie z sezonem zimowym, w którym oferta usług współdzielonej mikromobilności jest ograniczona. Poniżej przedstawiamy stan tego rynku w Polsce na koniec grudnia 2023 roku w odniesieniu do zautomatyzowanych systemów krótkoterminowego wypożyczania rowerów.

    Rowery - bike sharnig - czwarty kwartał 2023 roku
    Operatorzy bike sharingu działający w Polsce. Infografika pokazuje liczbę rowerów danej marki ogólnopolsko oraz liczbę systemów zarządzanych przez danego operatora. Źródło: Mobilne Miasto

    Komentarz:

    • W końcu grudnia 2023 roku z ogólnodostępnych systemów współdzielenia rowerów korzystać można było w Polsce w rekordowej jak na sezon zimowy liczbie 50 miejscowości. Było to zasługą funkcjonowania w tym czasie czterech systemów roweru publicznego, a wśród nich – poza typowo miejskimi systemami we Wrocławiu i Szczecinie – także dwóch systemów o zasięgu regionalnym: w Trójmieście i okolicach, a także w województwie łódzkim.

    • Pochodną rekordowej liczby miejscowości, w których dostępne były na koniec 2023 roku systemy bike sharingu, jest również rekordowa jak na sezon zimowy dostępna liczba blisko 4,7 tys. rowerów. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej liczba jednośladów wzrosła w tym przypadku ponad 3-krotnie (z poziomu ok. 1,4 tys. rowerów dostępnych w 3 systemach na koniec grudnia 2022 roku).

    • Wśród miast z najwyższą na koniec 2023 roku podażą ogólnodostępnych rowerów współdzielonych znalazły się cztery, które łącznie stanowiły 70 proc. oferty rynkowej. Były to: Wrocław (ponad 1,3 tys. pojazdów i 28 proc. udziału rynkowego), Gdańsk (blisko 1,1 tys. rowerów i 23 proc. udziału rynkowego), Gdynia (570 rowerów i 12 proc. udziału) oraz Szczecin (300 rowerów i 6 proc. udziału).

    • Na koniec grudnia 2023 roku aktywnych było na polskim rynku trzech dostawców usług roweru miejskiego: Nextbike (ponad 2,3 tys. rowerów w 2 systemach i 50 proc. udziału w rynku), Inurba Mobility (ok. 2 tys. rowerów w 1 systemie i 44 proc. udziału w rynku) oraz Roovee (300 rowerów w 1 systemie i 6 proc. udziału w rynku). W tym samym okresie nie była dostępna w żadnym z polskich miast oferta komercyjnego najmu e-rowerów w modelu free-floating znanym z wypożyczania e-hulajnóg.

    • Analiza rynkowa ostatniego kwartału 2023 roku domyka także czwarty już, pełny rok objęty monitoringiem oferty współdzielonej mikromobilności w Polsce w ramach Strefy Danych. Oznacza to zarazem, że przygotowywany jest czwarty coroczny raport rynkowy, którego publikacja planowana jest na I kwartał 2024 roku. Dotychczasowe trzy raporty można bezpłatnie pobrać pod następującymi linkami: “Stress test zaliczony” (2020), “Na nowych prawach” (2021), “Rekordowa podaż pojazdów” (2022).

    Poniżej pokazujemy porównawczo stan polskiego rynku bike sharingu w analogicznym okresie rok wcześniej, tj. na koniec grudnia 2022 roku.

    Bike sharing - Polska - 4 kwartał 2022 r.

    Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl. Zdjęcie z profilu FB Szczecińskiego Roweru Miejskiego BikeS


    Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl

     

    WSPARCIE