Zewnętrzny press release. Dosłowny przedruk z ewentualnymi skrótami.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść.
Importer paliw ciekłych i gazowych Unimot, notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, obejmie udziały w spółce Green Electricity, operatorze platformy blinkee.city, która w Polsce i Europie oferuje usługi wynajmu elektrycznych skuterów i hulajnóg. Kwota inwestycji to maksymalnie 9,5 mln zł – która obejmie zakupione udziały oraz udostępnienie dodatkowego finansowania dla Green Electricity w zależności od potrzeb.
– Rynkowi elektromobilności przyglądamy się od dłuższego czasu. Chcemy mieć w nim swój udział poprzez współpracę z doświadczonym partnerem, który osiągnął już sukces. Platforma blinkee.city wybiła się spośród wielu innych i osiągnęła sukces nie tylko w Polsce, ale potrafiła go także przenieść na inne europejskie kraje, takie jak Szwecja, Hiszpania, Węgry czy Rumunia – wyjaśnia Adam Sikorski, prezes Unimotu.
– Naszą ideą było stworzenie alternatywnego środka transportu indywidualnego, który pozwalałaby użytkownikom na efektywne przemieszczanie się po mieście, bez względu na korki. Rozwiązanie miało być innowacyjne, łatwo dostępne oraz przyjazne środowisku. Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie usługi wynajmu skuterów elektrycznych na minuty, w myśl idei sharing economy, która wciąż rośnie w siłę na całym świecie. Pierwszych 5 skuterów pod marką blinkee.city przygotowywaliśmy sami. Obecnie jeździ ich ponad 1500 w 22 miastach w 6 krajach Unii Europejskiej. W naszej flocie znajdują się także e-hulajnogi i rowery elektryczne. Mamy sprawdzone e-rozwiązania oraz rynki głodne tego typu projektów – zapewnia Marcin Maliszewski, CEO i współzałożyciel blinkee.city.
W ramach uzgodnionej współpracy, firmy planują wykorzystać także sieć stacji AVIA jako centrum obsługi elektromobilności w mniejszych miastach. – Doświadczenie związane z rozwojem sieci AVIA pozwoli zaoferować pakiet franczyzowy platformy blinkee.city w Polsce oraz innych krajach europejskich. Działania są obecnie w fazie planowania, ale widzimy ogromny potencjał. Chcemy maksymalnie wykorzystać szanse, jakie daje rozwój koncepcji sharing economy – dodaje Adam Sikorski. W Polsce sieć AVIA, która rozwijana jest w kraju przez spółkę UNIMOT, liczy już niemal 50 stacji. W całej Europie jest ponad 3 tys. stacji pod szyldem AVIA.
– Jesteśmy na etapie bardzo dynamicznego rozwoju. W zaledwie 3 lata zbudowaliśmy globalną społeczność liczącą niemalże 300 tys. zarejestrowanych użytkowników, którzy tylko w 2018 r. przejechali w sumie ponad 5 mln 600 tys. km. Wciąż jednak widzimy potencjał rynku polskiego i europejskiego stąd zapotrzebowanie na środki finansowe. Chcemy nie tylko powiększać floty w krajach, w których nasze jednoślady już funkcjonują, ale planujemy także ekspansję na kolejne państwa. Zależy nam również na tym, by rozwijać jakościowo aplikację obsługującą cały system, np. przez dodawanie kolejnych funkcjonalności tj. aktywny cennik czy kody rabatowe – wyjaśnia Marcin Maliszewski.
Współczesny rynek motoryzacyjny rozwija się stopniowo w kierunku pojazdów elektrycznych oraz usług związanych z wynajmem i współdzieleniem tego typu pojazdów. Kraje inwestują w rozwijanie transportu niskoemisyjnego, m.in. ze względu na informacje o globalnym zanieczyszczeniu środowiska. W Europie przoduje pod tym względem Norwegia, w której w 2018 r. co trzeci kupiony samochód był elektryczny. W Polsce największą popularność zdobywają jednoślady elektryczne – skutery i hulajnogi, które z powodzeniem uzupełniają system nowoczesnej komunikacji miejskiej.