W pierwszej połowie 2023 roku firma Lime zanotowała na świecie ponad 250 mln dol. wartości przejazdów (gross bookings) i jest to wzrost o 45 proc. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku – takie wyniki podała amerykańska korporacja sharingowa w komunikacie prasowym. W pierwszym półroczu 2023 Lime osiągnęła tzw. skorygowany zysk EBITDA w wysokości 27 mln dolarów (EBIDTA to zysk operacyjny przed potrąceniem odsetek od zobowiązań, podatków i amortyzacji). Firma pisze o “najlepszym początku roku w swojej historii”.

Lime, sieć w Polsce znana jako pionier wynajmu na minuty hulajnóg elektrycznych, na wielu rynkach udostępnia także elektryczne rowery. Jak twierdzi w komunikacie, popyt na współdzielone e-rowery i e-hulajnogi stale rośnie na całym świecie. Drugi kwartał 2023 przyniósł Lime najwyższą w historii kwartalną liczbę przejazdów na świecie: ponad 40 mln podróży.

Hulajnogi elektryczne - sharing - 2 kwartał 2023
Polski rynek wynajmu elektrycznych hulajnóg od strony podaży. Źródło: Mobilne Miasto

Nasz wzrost przychodów rok do roku i rentowność działań są silnymi sygnałami dla długoterminowej zdolności Lime do utrzymania się na rynku. Rekordowe pierwsze półrocze potwierdza słuszność inwestycji w wewnętrzne projektowanie sprzętu, zdolności operacyjne oraz budowanie trwałych relacji z miastami – to fragment cytatu Wayne’a Tinga, prezesa Lime.

Podane wyniki są wybiórcze, ale wygląda na to, że Lime radzi sobie biznesowo znacznie lepiej niż drugi z wielkich pionierów sharingu elektrycznych hulajnóg – firma Bird, również amerykańska i niegdyś również obecna w Polsce (Bird wycofał się z naszego rynku na początku 2021 roku). W odróżnieniu od Lime Bird jest notowany na giełdzie, publikuje więc okresowe raporty finansowe, z których rysuje się, uogólniając, obraz mało optymistyczny.

Wyniki Lime w Polsce – co firma ujawnia?

W Polsce Lime ma flotę ponad 23 tys. e-hulajnóg w ponad 50 miastach (ta informacja jest zbieżna z danymi z kwartalnej analizy całego rynku, opublikowanymi w naszej Strefie Danych). Firma podaje, że w pierwszej połowie tego roku co najmniej jedną podróż e-hulajnogą tej sieci odbyło w Polsce 370 tys. osób. Łącznie użytkownicy przejechali w pierwszym półroczu 2023 roku 2,2 mln km.

Od momentu rozpoczęcia działalności firmy w Polsce w październiku 2018 roku użytkownicy Lime odbyli w sumie już 18,5 mln przejazdów. Żeby pokazać to na tle globalnym: w całej historii Lime użytkownicy jej pojazdów (e-hulajnóg i e-rowerów) zrealizowali ponad 450 mln przejazdów w ponad 280 miastach.

Hulajnoga elektryczna Lime - Warszawa
E-hulajnoga Lime w Warszawie. Model Gen 4 ma wymienną baterię, co według firmy mocno upraszcza obsługę floty. Fot ZD / SmartRide

Komunikat stwierdza także, że w Polsce biznes Lime jest już przez ostatnie trzy i pół roku (czyli także w okresie pandemii) dochodowy na poziomie EBITDA.

Jesteśmy zadowoleni z rozwoju Lime w Polsce oraz z tego, że nasz oddział, mógł przyczynić się do globalnego sukcesu firmy. (…) Stawiamy sobie coraz bardziej ambitne cele, rozmawiamy z kolejnymi polskimi miastami, modernizujemy flotę i zwiększamy liczbę mobilnych patroli, których zadaniem jest dbanie o porządek – komentuje cytowany w informacji prasowej Damian Kupczak, Senior Operations Manager, Lime Poland.

Lime Gen 4 się sprawdza

Poprawę marż operacyjnych firma przypisuje m.in. inwestycjom w rozwój sprzętu. Chodzi tu o flotę rowerów elektrycznych i hulajnóg elektrycznych Lime Gen4 – cechujących się m.in. wymienną baterią.

Naprawy zdarzają się teraz rzadziej, a wymienna bateria usprawnia korzystanie z Lime. Oczekuje się, że będą one działać przez ponad pięć lat, ponadto mają modułową konstrukcję, dzięki czemu części można szybko wymienić – czytamy.

Według komunikatu flota ta stanowi obecnie prawie 75 proc. wszystkich pojazdów Lime rozmieszczonych na całym świecie (w Polsce, a przynajmniej w Warszawie, najnowsza generacja jest jednak zdecydowanie rzadsza niż częstsza).


 

WSPARCIE