Unijny system Safety Gate / RAPEX (od ang. rapid alert system for dangerous non-food products) to kanał szybkiej wymiany informacji o produktach niebezpiecznych. Informacje ostrzegawcze publikowane są w formie cotygodniowych zestawień, opartych na zgłoszeniach krajowych agend z poszczególnych państw członkowskich UE (to lokalne organy odpowiadają za przeprowadzenie oceny ryzyka produktu uznanego za niebezpieczny).

W tym tygodniu organizacja branżowa LEVA-EU zebrała i opublikowała zestawienie wszystkich ostrzeżeń dotyczących lekkich elektrycznych pojazdów osobistych, które trafiły na listę alarmową RAPEX w całym 2022 roku. W sumie jest to kilkanaście pozycji – część z nich stanowią hulajnogi elektryczne, których użytkownicy ryzykują obrażenia, porażenie prądem lub pożar. Można znaleźć tam nawet e-hulajnogi znanych marek, takich jak np. Minimotors (partie modelu Bluetran Lightning) czy Kaboo (w odniesieniu do partii modeli Mantis).

Są także inne urządzenia, np. speed pedelec, rower elektryczny, motocykle (w tym BMW!), ładowarka. Nie będziemy przepisywać listy ostrzeżeń, znajdziecie ją całą na źródłowej stronie LEVA-EU, wraz z większą ilością szczegółów, w tym niekiedy numerami konkretnych serii.

Hulajnoga elektryczna wskazana jako niebezpieczna w systemie Rapex
Ta e-hulajnoga Oxelo została zgłoszona do systemu Rapex z Rumunii – powodem jest pękająca linka hamulca. Źródło: RAPEX / Safety Gate

Krótka analiza wskazuje, że trzy zgłoszenia dotyczące elektrycznych hulajnóg wpłynęły do systemu z Francji, dwa z Węgier i jedno z Rumunii.

Przyczyny, dla których pojazdy trafiły na listę niebezpiecznych są różne. W jednym z nich stwierdzono niewystarczającą izolację części pod napięciem, w wyniku czego użytkownik ryzykuje porażenie prądem. Inna hulajnoga ma mechaniczne wady układu hamulcowego – linka hamulca może nagle pęknąć podczas użytkowania, czym to grozi – wiadomo. Są też wadliwe śruby montażowe, podatne na pęknięcie podczas jazdy. A także braki w systemie elektrycznym pojazdu, złej jakości baterie lub wadliwe wykonanie podzespołów elektrycznych – zagrażające zwarciem lub przegrzaniem ogniw bateryjnych i zapłonem akumulatora.

To zgłoszenie niebezpiecznego produktu wpłynęło z Polski (czytaj niżej). Źródło: RAPEX/ Safety Gate

Polska, we wrześniu 2022 roku, zgłosiła do systemu RAPEX innego typu pojazd: samobalansujące urządzenie z drążkiem Kawasaki (numer KX-ST10.1). W tym przypadku, jak wynika z opisu, problemem jest m.in. łatwość wnikania do środka wody, która może uszkodzić elementy elektryczne, powodując przegrzanie i zapalenie lub wywołać nieprawidłowe działanie urządzenia, grożące wypadkiem podczas jazdy.

Warto na koniec dodać, że – jeśli dane zebrane przez LEVA-EU są w pełni rzetelne – alerty związane z osobistymi pojazdami elektrycznymi stanowią w Safety Gate / RAPEX bardzo niewielki margines zgłoszeń. Nie ma jeszcze raportów za cały miniony rok, jednak w 2021 roku w sumie wpłynęło 2142 ostrzeżeń, z czego ponad jedna czwarta dotyczyła motoryzacji, a 20 proc. – zabawek.

Obrazek otwarciowy: Craion


⇒ CZYTAJ TEŻ: Domniemany wybuch e-hulajnogi w Warszawie i… 200 pożarów w Nowym Jorku

WSPARCIE