Polski producent rowerów Romet poinformował dziś o planach inwestycji opiewającej na 100 mln zł w – tutaj cytujemy komunikat prasowy – „najnowocześniejszą fabrykę rowerów w Europie”. Częścią tej inwestycji ma być dofinansowanie w wysokości ponad 34,5 mln zł pozyskane z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Kilka dni temu NCBiR opublikował raport z oceny wniosków z najnowszego naboru: na 73 wnioski wybrane do dofinansowania projekt Rometu jest w pierwszej piątce tych, które uzyskały najwięcej punktów.

Uruchomienie produkcji innowacyjnego roweru o łatwej konfiguracji z trybu rower konwencjonalny na elektryczny, o wysokich parametrach użytkowych, środowiskowych i dostępności cyfrowej w wyniku opracowania w toku prac B+R autorskich modułowych rozwiązań konstrukcyjnych, baterii, powłoki malarskiej oraz systemu smart-bike

– to opis projektu rowerowej spółki w dokumentach NCBiR. Poniżej więcej szczegółów na podstawie informacji prasowej, stanowiącej główne źródło dla tego artykułu.

Rowery elektryczne w centrum wizji Rometu

Planowana inwestycja Rometu (koszt całkowity to 100,5 mln zł) dotyczy rozwoju i modernizacji firmowej fabryki w Podgrodziu koło Dębicy. Już w tej chwili fabryka na Podkarpaciu, gdzie produkowane są m.in. ramy i obręcze do rowerów, jest jedną z najnowocześniejszych i najbardziej zautomatyzowanych w Europie – czytamy w informacji prasowej.

Górski rower elektryczny Romet e-Monsun 2.0 2024. Taki sprzęt kosztuje obecnie 15,5 tys – 17,5 tys. zł. Zdjęcie z tegorocznych targów Bike Expo w Warszawie. Fot. ZD / SmartRide.pl

Inwestycja ma być odpowiedzią Rometu na rosnący segment rowerów elektrycznych, który, jak czytamy w komunikacie, nie tylko odgrywa kluczową rolę w transformacji rynku, lecz stanowi również centralny punkt strategicznej wizji właściciela Wiesława Grzyba.

Co planuje Romet: inwestycja w rower łatwo zamieniany w e-bike

Jak wynika z komunikatu, Romet chce wykreować nowy standard w branży: modułową konstrukcję, dzięki której użytkownik będzie mógł w łatwy sposób zmienić rower tradycyjny w elektryczny już po jego zakupie. Nie będzie więc musiał podejmować ostatecznej decyzji – „analog” czy „elektryk” – ani wykładać większych pieniędzy już przy zakupie, bo modernizacja i rozbudowa roweru w elektryczny będzie możliwa do przeprowadzenia w prosty sposób później.
[ciąg dalszy artykułu pod wideo]

⇒ PRZECZYTAJ ALBO OBEJRZYJ: Jaki rower elektryczny jest „legalny” na drogach w Polsce?

Planowana elastyczność ma dotyczyć nie tylko ramy, ale również baterii – już w ramach roweru elektrycznego. Romet poinformował, że tworzy nowatorską litowo-jonową baterię modułową, co oznacza, że klient będzie mógł nawet dwukrotnie zwiększyć jej pojemność, a zatem wydłużyć zasięg wspomagania elektrycznego roweru według swoich indywidualnych potrzeb.

Jak czytamy dalej, bateria będzie się składała się z jednego, dwóch lub trzech modułów i oferowała pojemność od 400 Wh do aż 1200 Wh. Wydłużona ma zostać żywotność baterii, a ogniwa w 80 proc. będą nadawały się do recyklingu.

Planowana inwestycja firmy Romet opiewa na 100 mln zł, częściowo z grantu NCBiR
Według informacji prasowej Rometu, rowery elektryczne stanowią centralny punkt strategicznej wizji właściciela firmy Wiesława Grzyba. Fot. materiały prasowe

Rower ma być łatwy w utrzymaniu, naprawie i modernizacji. Konstrukcja projektowanego w ramach innowacji roweru będzie cechowała się wyższą wytrzymałością. Dodatkowo zastosowany zostanie lakier wpływający na większą ochronę oraz mniejszą przyczepność brudu, kurzu i łatwość w czyszczeniu – głosi komunikat.

Automatyzacja produkcji i Big Data

Oprócz opisanej wyżej koncepcji nowego typu roweru inwestycja Rometu ma być obliczona również na usprawnienie produkcji: zwiększenie liczby produkowanych rowerów, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów (poprzez automatyzację linii produkcyjnej i systemów pakowania i wydawania komponentów z magazynu).

⇒ MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:

Komunikat mówi także o inwestycjach proekologicznych (termomodernizacja i fotowoltaika), które mają doprowadzić podkarpacką fabrykę Rometu do samowystarczalności energetycznej oraz o inwestycjach w IT. Nowy system informatyczny ERP do zarządzania przedsiębiorstwem ma wykorzystywać m.in. narzędzia Big Data – zbierane dane posłużą do doskonaleniu produktów oraz lepszego zarządzania łańcuchem dostaw, zsynchronizowanym z potrzebami klientów.

Koncepcją Rometu na przyszłość ma być większa elastyczność dostosowania roweru do potrzeb użytkownika już po zakupie – np. poprzez prostą zmianę jednośladu tradycyjnego na elektryczny lub powiększenie baterii w e-bike’u. Na zdjęciu tegoroczne stoisko na Bike Expo. Fot. ZD / SmartRide.pl

Romet od wielu lat konsekwentnie inwestuje w obszar badawczo–rozwojowy (…)  Pozytywna ocena wniosku przez NCBiR jest potwierdzeniem tego, że nasze projekty są nie tylko innowacyjne i dopracowane, ale również wyznaczają nowe standardy na rynku. Dzięki tego typu projektom zmieniamy oblicze całej polskiej branży rowerowej  – mówi Wiesław Grzyb, prezes Rometu, cytowany w informacji prasowej (skróty od redakcji).

Czytamy w niej również, że Romet, największym producent rowerów w Polsce, to firma rodzinna ze 100 proc. polskim kapitałem i ponad 75-letnią tradycją, a jego rowery są sprzedawane na 50 rynkach na świecie. Oprócz wspomnianej fabryki w Podgrodziu firma ma zakład Jastrowiu i Kowalewie, gdzie znajduje się centrum logistyczne. Siedziba główna grupy jest na Podkarpaciu.


Chcesz wesprzeć naszą pracę? Nie zbieramy na Patronite ani nie prosimy o kawę, ale możesz:

WSPARCIE