E-hulajnogi – sharing – Polska.
    Drugi kwartał 2021 roku

    Poniżej przedstawiamy dane na temat polskiego rynku współdzielonych hulajnóg elektrycznych aktualne na koniec czerwca 2021 r., tj. w szczycie sezonu mikromobilnościowego. Rynek ten jest w sytuacji precedensowej, albowiem w trzecim roku swojej obecności w Polsce hulajnogi elektryczne po raz pierwszy doczekały się stosownych ram prawnych.

    Na potwierdzenie tego szczególnego momentu rozwoju rynku współdzielone hulajnogi elektryczne notują także rekordowe wyniki pod względem podaży pojazdów (blisko 37,7 tys.) oraz liczby miast, w których można je wypożyczać (60). Nasze wiosenne prognozy mówiły tymczasem o ok. 30 tys. pojazdów w 50 miejscowościach.

    Hulajnogi - sharing w Polsce - 06.2021
    Operatorzy hulajnóg działający w Polsce. Infografika pokazuje liczbę hulajnóg współdzielonych danej marki ogólnopolsko oraz miasta, w których działa marka. Źródło: Mobilne Miasto

    Komentarz:

    • U progu lata 2021 r. oferta e-hulajnóg „na minuty” notuje niespotykaną wcześniej w Polsce podaż pojazdów sięgającą 37,7 tys. sztuk. Jest to blisko 3,5-krotnie więcej niż w szczytowym momencie pierwszego sezonu sharing’owych e-hulajnóg nad Wisłą (2019 r.) oraz blisko 2-krotnie więcej niż jeździ w Polsce obecnie współdzielonych rowerów.
    • Koniec II kwartału 2021 r. to także rekordowe rozprzestrzenienie współdzielonych e-hulajnóg w polskich miastach. Z usług tych można było korzystać w aż 60 miejscowościach. Dla porównania, w latach ubiegłych było to maksymalnie 35 miejscowości w 2020 r. oraz 19 w 2019 r.
    • Dotychczasowego lidera wśród miast z największą liczbą e-hulajnóg (Warszawę) zdetronizowało Trójmiasto, w którym na koniec czerwca było ponad 8,5 tys. pojazdów (23% udziału w rynku) wobec 8,3 tys. w Warszawie (22% rynku). Na podium znalazł się także Kraków z blisko 5,5 tys. współdzielonych e-hulajnóg (15% rynku).
    • Wśród miast z liczbą e-hulajnóg przekraczającą 1 tys. znalazły się jeszcze Łódź (blisko 1,8 tys.), Lublin, Wrocław i Szczecin (każdorazowo po ok. 1,3 tys. pojazdów), Poznań (niecałe 1,2 tys.) oraz Katowice (niecałe 1,1 tys.). Zwraca także uwagę sezonowo duża dostępność e-hulajnóg w miejscowościach wypoczynkowych, w szczególności we Władysławowie (ok. 600 szt.) i Kołobrzegu (ok. 560 szt.)
    • Usługi sharingu e-hulajnóg oferowało na koniec czerwca 2021 r. 11 operatorów (na zbliżonym poziomie jak latem ubiegłego roku, kiedy firm było 12), z czego 5 największych stanowiło aż 94% całego rynku. O palmę pierwszeństwa walczyli ramię w ramię Bolt (ponad 10,8 tys. pojazdów w 24 miastach) oraz Lime (ponad 10,5 tys. w 20 miastach), natomiast pozycje 3-5 przypadły firmom Dott (6,2 tys. pojazdów w Warszawie i Trójmieście), Tier (4,2 tys. pojazdów w 7 miastach) oraz blinkee.city (ok. 3,6 tys. pojazdów w rekordowej liczbie aż 36 miejscowości).
    • Nie należy przy tym wszystkim zapominać, że obowiązujące od 20 maja 2021 r. regulacje prawne dla hulajnóg elektrycznych wymagają edukacji zarówno w zakresie ich stosowania przez samych użytkowników, ich znajomości wśród innych uczestników ruchu, jak również egzekwowania przepisów przez służby kontrolne, w szczególności lokalne zarządy dróg, straż miejską (gminną) i policję, a także sądy powszechne. Polecamy hub informacyjny „Przepis na jazdę”, którego Mobilne Miasto jest partnerem strategicznym.
    • Według naszych prognoz III kwartał 2021 r. będzie charakteryzował się dalszym rozwojem oferty współdzielonych e-hulajnóg nawet do poziomu 50 tys. pojazdów – jednakże pod warunkiem, że nie pogorszy się w tym czasie zauważalnie sytuacja epidemiologiczna w kraju.
    • Udział rynkowy członków wspierających Mobilnego Miasta w rynku współdzielonych e-hulajnóg w Polsce wynosi 66% (za sprawą Bolt, Dott, Tier i blinkee.city udostępniających łącznie blisko 25 tys. pojazdów).

    Dla porównania poniżej pokazujemy stan rynku sharingu hulajnóg w Polsce w zbliżonym okresie minionego roku, tj. w lipcu 2020 r.:

    Sharing e-hulajnogi Polska - trzeci kwartał 2020 r.

     

    Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl


    Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: “Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl

    WSPARCIE