E-skutery – sharing – Polska. Czwarty kwartał 2021 roku

    Poniżej przedstawiamy dane na temat polskiego rynku współdzielonych skuterów elektrycznych aktualne na koniec grudnia 2021 r., czyli zebrane w samym środku okresu „posezonowego”.

    Był to czas, w którym na polskim rynku współdzielonych skuterów elektrycznych niedostępna była największa tego rodzaju i dotychczas najbardziej rozprzestrzeniona w kraju usługa, tj. sieć blinkee.city.

    Skutery - sharing - 4 kwartał 2021
    Operatorzy skuterów działający w Polsce. Infografika pokazuje liczbę skuterów współdzielonych danej marki ogólnopolsko oraz liczbę miast, w których działa dana wypożyczalnia. Źródło: Mobilne Miasto

    Komentarz:

    • Wśród dostępnej w okresie zimowym oferty sharingu e-skuterów wskazać możemy pozostałych dwóch operatorów – hop.city i EcoShare – którzy podzielili się po połowie udziałem rynkowym, chociaż w odniesieniu do bardzo skromnej liczby udostępnianych pojazdów, każdorazowo po zaledwie ok. 40 skuterów.
    • Współdzielenie skuterów elektrycznych możliwe było pod koniec 2021 r. przede wszystkim w Trójmieście (40 skuterów) i w Gliwicach (30 skuterów), a także w Koninie (10 skuterów).
    • Rozpoczynający się rok 2022 będzie szóstym kolejnym sezonem skuterów elektrycznych w Polsce współdzielonych w modelu B2C, przy czym – inaczej niż na zachodnioeuropejskich rynkach (np. w Holandii, Niemczech i Francji) – usługa ta wydaje się swoje czasy świetności mieć w Polsce za sobą i z roku na rok coraz bardziej słabnie. Poziomy z sezonu 2019, kiedy w dwudziestu kilku polskich miastach sześciu różnych operatorów udostępniało łącznie ponad 2,2 tys. współdzielonych skuterów wydają się być obecnie nie do powtórzenia.
    • Jednym z możliwych scenariuszy rozwoju polskiego rynku współdzielonych skuterów elektrycznych – obok całkowitego zaniku takich usług w przestrzeni publicznej, czego też nie można wykluczyć – jest uruchomienie sharingu e-skuterów przez innych operatorów współdzielonej mobilności, czy to w ramach poszerzania swojej istniejącej oferty, czy to w ramach zupełnie nowych projektów i marek na polskim rynku.

    Poniżej pokazujemy stan polskiego rynku skuterów współdzielonych zmierzony na koniec października 2020 roku – czyli również w ostatnim kwartale roku, ale we wcześniejszym okresie, kiedy to jeszcze pogoda w większym stopniu zachęca do korzystania z tego środka transportu. Zastrzegamy więc, że dane te nie są porównywalne rok do roku.

    Skuter - sharing - Polska - 4. kwartał 2020

    Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl


    Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: “Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl

    WSPARCIE