Poniżej przedstawiamy dane o polskim rynku e-hulajnóg na minuty w połowie marca 2020 r. – czyli na chwilę przed inauguracją sezonu wiosennego. Wielu operatorów wykorzystało okres zimowy do odnowienia floty, przygotowania procesów operacyjnych oraz przeprowadzenia rozmów z władzami samorządowymi, a teraz powoli rozpoczyna ekspansję. Wart uwagi jest również fakt, iż e-hulajnogi (które zawierają się w kategorii tzw. UTO – urządzeń transportu osobistego), wciąż pozostają nieuregulowaną kategorią pojazdów w prawie o ruchu drogowym.
Współdzielone hulajnogi w Polsce:
Komentarz:
- Patrząc na stan oferty rynkowej na progu wiosny, należy podkreślić, że liczba e-hulajnóg na minuty już w tym momencie wynosiła ponad 9,5 tys. sztuk, co stanowiło blisko 90 proc. podaży z jesieni ubiegłego roku (kiedy to dostępnych było blisko 11 tys. hulajnóg).
- Sharing e-hulajnóg dostępny jest w Polsce już w 21 miejscowościach (dla porównania: jesienią 2019 r. miejscowości z taką ofertą było 19), a usługi te dostarcza obecnie dziewięciu różnych operatorów.
- Warszawa jest bezapelacyjnym liderem jeśli chodzi o podaż e-hulajnóg na minuty, z liczbą 3.084 dostępnych pojazdów. Prawdopodobne jest, że w sezonie 2020 w samej tylko stolicy dostępnych będzie tyle współdzielonych e-hulajnóg, ile w ubiegłym sezonie jeździło w całej Polsce.
- Ośrodkami o istotnej koncentracji e-hulajnóg były także: Trójmiasto (1.437 urządzeń), Poznań (1.150), Wrocław (1.027) oraz Kraków (942). Na uwagę zasługuje także przyrost oferty e-hulajnóg w Katowicach (445).
- Największym dostawcą usług e-hulajnóg na minuty w Polsce pozostaje nieustająco amerykański Lime, aczkolwiek jego udział rynkowy już tylko nieznacznie przekracza 50 proc. w skali kraju.
- Przewidujemy, że począwszy od wiosny obserwować będziemy:
- wejście na polski rynek nowych firm oferujących usługi e-hulajnóg (np. Dott, Bolt);
- ekspansję obecnych na rynku graczy do kolejnych miast, w tym pojawianie się usługi e-hulajnóg w zupełnie nowych miastach;
- ewentualnie: powrót części operatorów po sezonie zimowym.
- Według naszych przewidywań, nasilenie zjawiska współdzielenia e-hulajnóg w przestrzeni wielu polskich miast zdopinguje także ustawodawcę do pracy nad regulacjami prawnymi dla UTO, a samorządy do większej pracy na rzecz lokalnego usankcjonowania sharingu e-hulajnóg, tym bardziej, że coraz więcej regulacji dla UTO pojawia się na innych rynkach niż polski – tak na poziomie prawa krajowego, jak i uregulowań lokalnych (samorządowych).
Dla porównania poniżej pokazujemy stan rynku sharingu hulajnóg nieco ponad dwa tygodnie wcześniej, na koniec lutego 2020 r.
Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl
Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się na źródło: „Mobilne Miasto / SmartRide.pl„