W Europie użytkownicy współdzielonej mikromobilności odbywają rocznie 550 mln przejazdów – podał branżowy ekspert Augustin Friedel na wczorajszej online’owej konferencji Micromobility World, organizowanej przez Micromobility Industries. Przedstawił on autorską prezentację na temat rynku sharingu rowerów, e-bike’ów, elektrycznych hulajnóg i skuterów w Ameryce i na Starym Kontynencie. Nas interesuje tutaj ten drugi obszar.

550 mln to duża liczba. Nieco inaczej jednak to wygląda, gdy osadzić ją w kontekście.

– Jest to mniej niż 0,5 proc. wszystkich miejskich podróży w Europie

– zaznaczył Friedel, podkreślając, że ta dana z jednej strony pokazuje duży potencjał wzrostowy dla mikromobilności, a z drugiej – że upowszechnianie tych usług to dłuższy proces.

A oto niektóre inne dane z dzisiejszej prezentacji:

W Europie nadal przybywa miejscowości, objętych usługami współdzielonej mobilności – jest ich już ponad 950.

  • Szczególnie mocno rozprzestrzeniły się współdzielone elektryczne hulajnogi – są one oferowane w Europie w 850 miastach, to aż o 200 więcej niż rok wcześniej. Pod tym względem prym wiodą Niemcy (152 miejscowości), Polska (109), Włochy (95) i Francja (79).
  • Usługi wynajmu z aplikacji rowerów i rowerów elektrycznych są dostępne w ponad 180 miastach Europy. Ta liczba również rośnie.
  • Wynajem skuterów znajdziemy w ponad 130 miastach. W tej kategorii wzrostu nie ma.
  • Współdzielone rowery cargo na wynajem można znaleźć w zaledwie około 15 miastach  Europy, ten rodzaj usług pozostaje niszą.

Operatorów oferujących sharingowe pojazdy (rowery zwykłe i elektryczne, hulajnogi elektryczne i skutery) Augustin Friedel doliczył się 83. Ten poziom na przestrzeni ostatniego roku pozostaje mniej więcej stały.

W branży trwa jednak konsolidacja, szczególnie jeśli chodzi o sieci hulajnogowe. Po ogłoszonej niedawno fuzji e-hulajnogowych operatorów Tier i Dott połączona firma będzie pod względem zasięgu oferty (liczby miejscowości) największa w Europie: około 365 miast to cztery razy więcej niż ma w ofercie szwedzki Voi, prawie trzy razy więcej od Lime oraz około 1,6 raza więcej niż Bolt (wszystkie te marki to bezwzględnie najwięksi gracze w tej branży na Starym Kontynencie).

Augustin Friedel wspomniał o pogłoskach, że warunki finansowe fuzji firm Tier i Dott oznaczają wycenę całej połączonej firmy na poziomie 150 mln euro. To bardzo niewiele na tle niedawnych wycen samego Tiera, w których wartość spółki szacowano w szczycie nawet na niemal 3 mld euro.

Elektryczne hulajnogi współdzielone w Europie - liczba biast
Screenshot z prezentacji: elektryczne hulajnogi na wynajem są w coraz liczniejszych miastach Europy. Polska jest w czołówce tego trendu.

Ubywa wypożyczeń e-hulajnóg

Patrząc od drugiej strony: porównanie popytu na współdzielone rowery i e-hulajnogi pokazuje, że w 2023 roku popyt na sharingowe rowery był w Europie większy niż rok wcześniej: o 11 proc. w przypadku systemów stacyjnych i aż o 55 proc. w przypadku systemów free float (wynajem z aplikacji, bez stacji). Są to wnioski oparte na danych firmy Fluctuo o wypożyczeniach, zebranych do września ub. roku.

Natomiast w przypadku elektrycznych hulajnóg popyt spadł: wypożyczeń w okresie styczeń – wrzesień 2023 roku było o 7 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku 2022. Zdaniem prelegenta wpływ na to mogą mieć narastające obostrzenia narzucane przez miasta na usługę współdzielenia e-hulajnóg i najpewniej trend ten będzie postępował.

Popyt na elektryczne hulajnogi współdzielone - screenshot z prezentacji
Screenshot z prezentacji: w ciągu dziewięciu miesięcy 2023 roku popyt na współdzielone rowery był większy, a na e-hulajnogi – mniejszy niż rok wcześniej

Przyszłość należy do elektrycznego bike sharingu?

Jeśli chodzi o trendy na bieżący rok – Augustin Friedel nie spodziewa się, by w Europie zaistniały na jakkolwiek znaczącym poziomie usługi sharingu mikrosamochodów, zaś sharing rowerów towarowych oraz skuterów pozostanie, jego zdaniem, niszą. W przypadku hulajnóg elektrycznych Friedel obstawia, że coraz większe znaczenie – kosztem korzystania z sharingu – będą miały e-hulajnogi kupowane na własność.

Autor prezentacji przewiduje natomiast mocny trend elektryfikacji bike sharingu – uważa że elektryczne rowery będą stanowiły coraz większą część flot rowerów współdzielonych, stając się w przyszłości czynnikiem nadającym kształt całej branży sharingowej mikromobilności. – Elektryfikacja flot bike sharingowych to droga do coraz większego upowszechnienia tej usługi i zwiększenia korzystania z niej – mówił na konferencji Micromobility World.


 

WSPARCIE