Zgodnie z wczorajszym komunikatem Ministerstwa Infrastruktury zostanie w Polsce wprowadzony obowiązek jazdy w kasku na rowerze, elektrycznej hulajnodze i rowerze elektrycznym dla użytkowników do 16 roku życia. Takie są rekomendacje po posiedzeniu rządowej Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD).
– Dostrzegamy zjawisko rosnącej popularności poruszania się hulajnogami elektrycznymi i to przez coraz młodsze osoby, Ministerstwo Infrastruktury nie pozostaje wobec tego obojętne. Staramy się podążać za rozwojem technologicznym, bo prawo powinno reagować na zmieniającą się rzeczywistość. Dlatego zdecydowaliśmy o obowiązku stosowania kasków ochronnych do 16 roku życia – mówi szef resortu infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie ministerstwa.
Z dalszej części komunikatu po posiedzeniu KRBRD wynika, że analogiczny obowiązek będzie dotyczył użytkowników UTO, czyli znacznie mniej rozpowszechnionych urządzeń transportu osobistego, takich jak np. elektryczne monocykle czy elektryczne deskorolki.
Obecnie użytkownicy wszystkich wymienionych pojazdów nie mają obowiązku korzystania z kasków, choć oczywiście jest to zalecane. Wymóg taki pojawia się obecnie dopiero przy prowadzaniu motoroweru (skutera).
⇒ POZNAJ SZERSZY KONTEKST: Obowiązek jazdy w kasku – DOBRY CZY ZŁY POMYSŁ? Opinia
Obowiązkowy kask – reakcja na wypadki dzieci na e-hulajnogach
Wygląda na to, że głównym powodem nowej decyzji są wypadki z udziałem hulajnóg elektrycznych. W tym roku notuje się duży wzrost liczby takich wydarzeń – w ogromnej części właśnie z udziałem dzieci i młodzieży. Z przywoływanych niedawno w mediach danych od Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że od początku roku do 7 lipca policja zanotowała 571 wypadków, w których udział brały hulajnogi elektryczne, w tym cztery śmiertelne.

Ten ostatni bilans jest już zresztą na pewno gorszy, bo wiadomo, że wczoraj wieczorem w szpitalu zmarł 15-latek, który miał wypadek na hulajnodze elektrycznej w Świeciu. Dwóch chłopców jechało tam jedną e-hulajnogą. W pewnym momencie stracili równowagę, przyczyną mogła być nadmierna prędkość. Jechali bez kasków.
Urazy głowy to jedna trzecia wszystkich urazów odnoszonych przez użytkowników hulajnóg elektrycznych. Noszenie kasku podczas jazdy na hulajnodze elektrycznej może zmniejszyć ryzyko urazów głowy nawet o 44 proc. – czytamy w komunikacie resortu infrastruktury (źródła tych danych nie znamy).
CZY WPROWADZENIE OBOWIĄZKOWEGO KASKU NA E-HULAJNODZE DLA MŁODZIEŻY DO 16 ROKU ŻYCIA TO DOBRA DECYZJA, CZY ZŁA?
⇒ OCEŃ W ANKIECIE LUB SKOMENTUJ NA NASZYM KANALE YOUTUBE
Minister Klimczak wskazuje, że tego typu rozwiązania obowiązują już w wielu krajach UE, a różnica dotyczy jedynie wieku, do którego dzieci muszą nosić kask. – Przyjrzeliśmy się tym przepisom i zbadaliśmy ich wpływ na bezpieczeństwo. W Polsce musimy wypracować własne, mądre i akceptowalne społecznie prawo, które uchroni nasze dzieci przed skutkami wypadków na rowerze czy hulajnodze elektrycznej (…) Chcemy, by dotyczyło to zarówno korzystania z hulajnogi elektrycznej, jak i kierowania rowerem – mówi Klimczak.
⇒ MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:
Według komunikatu, ministerstwo chce, aby zmiana była elementem procedowanej nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ma tam zostać dodany zapis określający granicę wieku, do którego będzie obowiązek noszenia kasku podczas jazdy. Z wpisu na FB resortu wynika, że minister „ma nadzieję, że będziemy mogli mówić o zmianie prawa jeszcze w tym roku„.
Zapowiedź, co już widać, budzi kontrowersje. Przeciw zapowiadanej zmianie wypowiadają się już m.in. niektórzy aktywiści rowerowi (w odniesieniu do rowerów właśnie), określając planowany obowiązek jako kontrproduktywny.
⇒ ZOBACZ NA NASZYM KANALE YOUTUBE: