Zielone hulajnogi Bolt można już wypożyczać w 10 polskich miastach – są to Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdańsk, Gdynia, Sopot, Poznań, Katowice, Lublin, a od dwóch dni także Białystok. Tę skalę oferty estońska firma z Talina osiągnęła w ciągu zaledwie czterech miesięcy. Bolt, znany bardziej z usługi przejazdów samochodowych zamawianych przez aplikację, po raz pierwszy wprowadził elektryczne hulajnogi na polski rynek na początku kwietnia – jeszcze w czasie obowiązywania lockdownu.
• CZYTAJ TEŻ:
Elektryczne hulajnogi Bolt debiutują w Polsce mimo pandemii
Hulajnogi wypożycza się za pomocą tej samej aplikacji, która służy do zamawiania przewozów samochodem (jest dostępna w Google Play na Android i App Store system iOS). Oferta firmy na Białystok wyraźnie wyróżnia się niskimi cenami – w komunikacie prasowym Bolt podał, że odblokowanie elektrycznej hulajnogi jest tam bezpłatne, a koszt każdej minuty jazdy to 0,50 zł. To bardzo konkurencyjne stawki.
Spółka nie podała, jak długo będzie obwiązywać taki cennik. Obserwując rynek sharingowej mikromobilności trudno jednak uwierzyć, by był on docelowy. Bolt stosuje spore zróżnicowanie stawek, w zależności od miasta – np. we Wrocławiu firma zainaugurowała w maju usługi z cennikiem 2 zł za odblokowanie i 60 gr za minutę.
Bolt to trzecia sieć hulajnóg w Białymstoku
Pierwszym operatorem współdzielonych elektrycznych hulajnóg w Białystoku była marka Naminuty.pl, wykorzystująca infrastrukturę teleinformatyczną polskiej spółki Fleetnet. Hulajnogi Naminuty.pl obecne są w mieście już od ponad roku. Jak wynika z danych stowarzyszenia Mobilne Miasto, opublikowanych w naszej Strefie Danych, w lipcu sieć ta udostępniała ok. 70 pojazdów.
• CZYTAJ TEŻ:
Naminuty.pl – pierwsze współdzielone hulajnogi w Białymstoku
Lokalny operator będzie miał teraz trudną konkurencję, choć jego usługi również nie należą do szczególnie kosztownych – cennik Naminuty.pl to 2 zł za odblokowanie hulajnogi i 39 gr. za minutę jazdy. W tej sieci można również wypożyczyć jednoślad na godzinę (20 zł) i dobę (60 zł).
Od marca tego roku w Białymstoku liczne swoje e-hulajnogi, obok skuterów elektrycznych, oferuje też ogólnopolska sieć blinkee.city (jej ceny to 1,9 zł za start + 49 gr. za minutę). Blinkee jest rekordzistą, jeśli chodzi o liczbę miast, w których działa – jest to obecnie w Polsce ponad 30 miejscowości.
Bolt udostępnił w Białymstoku ten sam model hulajnogi, wyróżniający się specyficznym designem, który znają już mieszkańcy innych polskich miast. Jego wprowadzenie do służby firma ogłosiła w maju tego roku – jak podaje, jest to jej własny projekt inżynierski. Dzięki konstrukcji opartej w 90 proc. na aluminium hulajnoga jest lekka (17 kg), a akumulator pozwala na przejechanie 40 km na jednym ładowaniu. Elektryczny pojazd osiąga maksymalną prędkość 25 km/h, jednak użytkownicy korzystający z hulajnogi pierwszy raz mają tryb dla początkujących, ograniczający prędkość do 15 km/h.
• ZOBACZ TEŻ:
Strefa Danych: Oferta sharingu e-hulajnóg w Polsce w lipcu 2020 r.
Według naszych informacji Bolt przymierza się już także do wprowadzenia swoich jednośladów na minuty do Sosnowca, gdzie konkurowałyby z już obecnymi w mieście hulajnogami blinkee.city. Firma jednak na razie nie potwierdziła nam tej informacji.
Pod koniec maja, mimo pandemii koronawirusa, Bolt (na poziomie międzynarodowym) zdobył kapitał na rozwój w wysokości 100 mln euro od firmy inwestycyjnej Naya Capital Management. Jeszcze przed wybuchem pandemii, w styczniu tego roku, estońska firma zarządzana przez Markusa Villiga pozyskała finansowanie dłużne – 50 mln euro – od Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Komentatorzy uznali to za formę wsparcia przez UE europejskiego gracza, konkurującego z amerykańskim Uberem w przewozach osób, dostawach posiłków, ale pośrednio także w branży mikromobilności (Uber jest istotnym udziałowcem firmy Lime).
Newsy z branży mikromobilności? Zapraszamy na nasz Facebook i Twitter