Elektromobilność kojarzy się głównie z elektrycznymi autami. I jeśli wierzyć zagranicznym i polskim mediom, prezentuje się ona ostatnio nietęgo, bo w chwili gdy się w jakimś kraju kończą lub maleją różne zachęty i dopłaty rządowe do zakupu elektryków (czyli ich cena powraca na normalny poziom ekonomiczny) – to zainteresowanych i klientów mocno ubywa.

Tegoroczne badanie Pew Research Center w USA pokazało, że wśród – uwaga! – obecnych właścicieli aut elektrycznych tylko 64 proc. przy następnym zakupie samochodu rozważy ponowny zakup elektryka. Czy pozostali właściciele są tą technologią rozczarowani? Czy w przypadku aut napęd spalinowy jest jednak bezkonkurencyjny? W każdym przypadku wygląda na to, że duża elektromobilność na wolnym rynku radzi sobie bardzo średnio.

“Duża” elektromobilność. Bez dopłat i zachęt – ostre hamowanie

I teraz w tym kontekście spójrzmy na właścicieli zupełnie innych pojazdów elektrycznych – hulajnóg. Badaliśmy ich w czerwcu w naszym sondażu “Jeźdźcy 2024”. Respondentami w dużej mierze byli intensywni użytkownicy tych pojazdów.

Tak. A jeśli nie kupię, to przez przepisy

Otóż na proste pytanie “Czy dziś kupiłbyś ponownie elektryczną hulajnogę?” aż 93 proc. uczestników badania odpowiedziało “TAK”. I był to drugi najbardziej jednoznaczny wynik wśród kilkudziesięciu pytań naszego sondażu.

A spośród nielicznych respondentów, którzy twierdzą, że ponownie e-hulajnogi nie kupią, niektórzy dodawali czasem wyjaśnienia, że to z powodu zbyt restrykcyjnych przepisów. Ten ostatni wątek daje mocno do myślenia.

Infografika: Czy dziś kupiłbyś ponownie elektryczną hulajnogę? Badanie "Jeźdźcy 2024"
Źródło: “Jeźdźcy 2024”, SmartRide.pl

Obecny stan prawny podrzyna branży gardło“, “Nie, ponieważ przepisy nie pozwalają jeździć rozsądnymi hulajnogami“, “Nie, bo zmieniły się przepisy, wcześniej jazda po drogach była możliwa“, “Nie, z powodu obecnych przepisów“, “W związku z ograniczeniami, chyba lepszym wyborem byłby rower elektryczny“, “Przepisy bardzo podcinają skrzydła hulajnogom, człowiek zastanawia się czy ryzykować, czy kupić słaby sprzęt, ale legalny“. To niektóre z uwag, jakie wpisywali uczestnicy sondażu, ci, którzy nie zaliczali się do ogromnej większości zdecydowanych na ponowny zakup elektrycznej hulajnogi.

Klienci głosują portfelem

Czyli: bez dużych kampanii promocyjnych, bez żadnych dopłat z podatków, bo do hulajnóg nikt nie dopłaca, bez wielkiej ewangelizacji o korzyściach ekologicznych – klienci głosują portfelem i kupują elektryczne hulajnogi, bo są one dla nich użyteczne, wygodne lub dostarczają przyjemności. A przy okazji są bezemisyjne. I są z nich zadowoleni. Utylitarna motywacja, trochę żartem można powiedzieć: wolny wybór wolnych ludzi, bez żadnego urabiania (więcej o motywacjach naszych respondentów wkrótce, w planowanym raporcie PDF).

To jest nieco inne oblicze elektromobilności, tej małej. Pomimo różnych wyzwań i oczywistych ograniczeń sezonowych, jest ono w dużej mierze obliczem sukcesu. Ten fakt często umyka, przykryty przez doniesienia o takich czy innych problemach. A należy go chyba brać pod uwagę, gdy mowa np. o ruchu drogowym, przepisach czy różnego rodzaju regulacjach.

⇒ ZOBACZ INNE WYNIKI (YOUTUBE):

Pytanie o chęć ponownego zakupu było dopiero punktem wyjścia do innych zagadnień, które interesowały nas w badaniu. Pytaliśmy także m.in.:

  • czy gdybyś dziś kupował e-hulajnogę, to ponownie kupiłbyś podobny model czy może hulajnogę większą i mocniejszą – a może mniejszą i lżejszą?
  • czy ponownie wybrałbyś sprzęt tej samej marki?
  • czym kierowałbyś się przede wszystkim, jakie cechy i parametry byłby dla Ciebie szczególnie ważne?

Cały raport PDF z wynikami sondażu (do pobrania gratis z naszej strony) oraz filmy i kolejne artykuły z omówieniem głównych konkluzji – już wkrótce. Zapraszamy.


Projekt możemy realizować dzięki Partnerom, którym zależy na rozwoju mikromobilności w Polsce. Są to:

  • Partner Strategiczny: TRZYMAJ PION, kampania społeczna Grupy Żywiec promująca trzeźwość na drogach, w tym także na e-hulajnogach
  • Partner Strategiczny: HND ELECTRIC, dystrybutor elektrycznych hulajnóg marki Hiley
  • Partner Wspierający: ELECTRICALL, salon sprzedaży i ogólnopolskie centrum serwisowe małych pojazdów elektrycznych
WSPARCIE