O tym, że Sopot będzie pierwszym lub (co bardziej prawdopodobne) jednym z pierwszych miast w Polsce, w których firma Tier zaoferuje swoje elektryczne hulajnogi, dowiadujemy się z dość niespodziewanego źródła – bo od samych władz tego miasta. Serwis Sopot.pl, prowadzony przez Urząd Miasta, poinformował o tym w artykule na temat porozumienia, jakie samorząd zawiera z operatorami sharingowych hulajnóg (reguluje ono zasady oferowania i ruchu jednośladów na minuty – to skądinąd bardzo ciekawy, ale osobny temat).

Porozumienie zostało zawarte z większością operatorów hulajnóg w Sopocie: firmami Quick, Bolt i Lime. Kolejne, z firmą Tier, rozpoczynającą działalność w mieście, jest w trakcie procedury podpisywania” – czytamy w artykule.

· NOWSZY(!) TEKST:
Hulajnogi Tier wjechały do Polski – na początek Gdańsk, Gdynia i Sopot

To zdanie przyciąga uwagę, bo wejście niemieckiej firmy hulajnogowej do Polski jest sporym newsem w branży mikromobilności. Mowa bowiem o graczu dużego kalibru. Spółka z Berlina działa na międzynarodową skalę (jak podaje: w 11 krajach i 95 miastach Europy) i jest wyposażona w spory kapitał na ekspansję (w listopadzie 2020 r. Tier otrzymał od inwestorów zastrzyk kapitału w wysokości 250 mln dol.). Oprócz e-hulajnóg w niektórych miastach oferuje także elektryczne skutery na minuty.

Tier już (częściowo) po polsku

O tym, że Tier przymierza się do wejścia na polski rynek pisaliśmy już pod koniec ubiegłego roku. Spółka nie podała jednak dotąd żadnych oficjalnych informacji na ten temat, udzielając jedynie ogólnikowych odpowiedzi. Przedwczoraj poinformowała, że swoje centrum ekspansji na Europę Środkowo-Wschodnią zamierza stworzyć w Budapeszcie, gdzie zbuduje hub innowacji technologiczno-inżynierskich.

Do rzecznika spółki Davida Krebsa wysłaliśmy prośbę o potwierdzenie informacji i pytania o plany firmy w Polsce, w tym o inne miasta, do których wejdzie nowa usługa. Odpowiedź dostaliśmy bardzo oględną. – Mamy dedykowany zespół, który regularnie analizuje potencjalne miasta w całej Europie pod kątem ekspansji, dlatego obecnie prowadzimy również rozmowy z przedstawicielami władz Sopotu. Jest jednak zbyt wcześnie, aby informować o szczegółach – odpisał nam Krebs.

Być może urząd Sopotu wyszedł więc trochę przed orkiestrę, jednak potwierdzeniem faktu, iż hulajnogi Tier szykują się, by wjechać do Polski jest także częściowo spolszczona strona niemieckiego operatora (częściowo, bo są tam jeszcze fragmenty nietknięte przez tłumacza) oraz spolszczona aplikacja na smartfon. [Aktualizacja: kilka dni później nasze informacje o planach Tier Polska się potwierdziły.]

· ZOBACZ:
Jak wyglądał polski rynek sharingu hulajnóg na koniec marca 2021 r?

Tier, obok marek Lime, Dott i Bolt, będzie czwartym dużym międzynarodowym operatorem na polskim rynku, po tym jak niedawno wycofał się Bird, a wcześniej z własnych e-hulajnóg zrezygnowała firma Free Now.

Hulajnogi Tier w aplikacji Free Now?

Wzmianka o Free Now (marce znanej z przewozów pasażerskich zamawianych z aplikacji) daje asumpt do spekulacji o tym czy przypadkiem w aplikacji Free Now w Polsce wcześniej lub później nie zobaczymy również e-hulajnóg Tier.

Miesiąc temu obie firmy poinformowały bowiem o zawarciu strategicznego partnerstwa w Europie – a konkretnie podały, że w Niemczech i Francji pojazdy zarządzane przez Tier będą widoczne i możliwe do wypożyczenia także w aplikacji Free Now. Integracja w swojej apce “obcych” jednośladów na minuty to stosunkowo nowa strategia Free Now, wprowadzona po rezygnacji z własnych flot e-hulajnóg (które jeszcze wcześniej oferowała w kilku krajach pod marką hive).

Jak zapowiedziano, integracja pojazdów Tier we Free Now zacznie się w kwietniu od ośmiu miast niemieckich, a w następnych miesiącach dojdą także miasta francuskie “oraz inne rynki europejskie”.

O to, czy będzie może wśród nich Polska zapytaliśmy wówczas rzeczniczkę Free Now Agnieszkę Ciesek. – Marka Tier to już kolejna, z którą podejmujemy strategiczną współpracę. W Polsce jeszcze nie wróciliśmy z ofertą hulajnóg w naszej aplikacji. Nie wykluczamy współpracy z usługodawcami, którzy będą operować na rynku polskim w nadchodzącym sezonie. Na ten moment nie mamy jednak jeszcze szczegółów do zakomunikowania – odpowiedziała nam wtedy rzeczniczka Free Now.

Ten alians w Polsce to pewnie pieśń przyszłości, całkiem realne wydaje się natomiast, że w barwach Tier wyjadą nad Wisłą… dobrze tu już znane, poczciwe Nineboty, które najpierw jeździły jako hive, a potem po pandemicznej przerwie zostały przemalowane na Free Now. Ze wspomnianego wyżej komunikatu wynika bowiem, że Tier przejął od Free Now jego europejską flotę 5 tys. elektrycznych hulajnóg, które “zostaną przeprojektowane i zintegrowane z flotą Tier”. Jeśli tak by się stało, byłoby to już trzecie życie tych hulajnóg w Polsce.

[Tekst aktualizowany o komentarz rzecznika Tier]


Co nowego w sharingu mikromobilności?
Obserwujcie SmartRide.pl na Facebooku i Twitterze

WSPARCIE