Umowę o połączeniu międzynarodowe firmy Tier Mobility i Dott zawarły już kilka miesięcy temu. Obaj operatorzy – jeszcze do niedawna rywale – oferują na wynajem hulajnogi elektryczne w wielu miastach w Polsce, z czego w niektórych Tier i Dott długo konkurowały ze sobą. Tak było np. Trójmieście oraz na największym polskim rynku sharingu e-hulajnóg, jakim jest Warszawa. Dott działał w Polsce od maja 2020 roku, Tier od sierpnia 2021 roku.

Obecnie połączona firma przeprowadza porządki, których pierwszy etap ma polegać na tym, że e-hulajnóg obu marek już nigdzie nie zobaczymy obok siebie.

Tier i Dott - rondo Dmowskiego
To już ostatnie dni, gdy takie dwie e-hulajnogi można spotkać razem w stolicy. Tiera wkrótce już tu nie będzie. Fot ZD/SmartRide.pl

W Warszawie pozostaną hulajnogi Dott, zniknie natomiast ze stolicy Tier. Ta druga marka już informuje w swojej aplikacji, że „Tier łączy się z Dottem” i zachęca swoich klientów do pobierania aplikacji Dotta. Z tych informacji wynika, że za około dwa tygodnie w Warszawie hulajnogi Tiera już nie się nie wypożyczy. Czy łączna flota w efekcie się zmniejszy i jak bardzo – tego nie wiemy.

Z czasem, we wszystkich miastach, w których działa Tier, zostanie on przekształcony w Dott (…) Nie będzie już można wypożyczać hulajnóg elektrycznych i rowerów elektrycznych z aplikacji Tier, gdy Tier przekształci się w Dott w Twoim mieście. Zamiast tego wszystkie pojazdy Tier będą miały logo Dott i będą dostępne do jazdy w aplikacji Dott – można przeczytać w aplikacji, w zakładkach poświęconym nadchodzącym zmianom.

Wygląda jednak na to, że nie jest to do końca precyzyjna informacja. Jak powiedziała nam Marta Wróbel, public policy manager w Tier Mobility Poland, e-hulajnogi Dott mają jeździć, oprócz Warszawy, także w innych miastach w centralnej Polsce, położonych w relatywnej bliskości stolicy (np. w Łukowie). Dott pozostanie także w Poznaniu, gdzie nie było oferty Tiera. Reszta Polski ma być natomiast terenem Tiera.

W efekcie Dott zniknął na dobre z Trójmiasta, gdzie jego hulajnogi jeździły od trzech lat – był to drugi po Warszawie środek w Polsce, w którym firma uruchomiła swoje usługi. Tam z kolei użytkownicy tej sieci dostali informację z zachętą by przerzucić się na aplikację Tiera.

Informacje Dott i Tier o zmianach w usługach
Po lewej – informacja dla użytkowników Tiera w Warszawie o planowanym zakończeniu usługi. Po prawej – analogiczna informacja w Trójmieście dla użytkowników Dotta, którego hulajnogi zostały już stamtąd wycofane

Nowe karnety Dott w Warszawie

W stolicy działają jeszcze dwie inne konkurencyjne sieci sharingowe: Bolt i Lime. Aby zachęcić warszawskich użytkowników do przejścia na usługi Dotta, marka ta zaoferowała nowe karnety. Jeden z nich daje nielimitowane bezpłatne odblokowania przez 30 dni i jest obecnie dostępny w promocyjnej cenie zaledwie 3 zł. Opłata za odblokowanie, uiszczana każdorazowo za samo uruchomienie hulajnogi, to 2 zł – karnet zaczyna więc dawać oszczędności już przy drugim przejeździe.

Drugi karnet – Dott Flex – kosztuje 7 zł miesięcznie i daje nielimitowaną liczbę 30-minutowych przejazdów płatnych po 6 zł każdy. Oczywiście przejazdy mogą być krótsze, natomiast po przekroczeniu pół godziny użytkowania obowiązuje już standardowa stawka za minutę (obecnie 0,85 zł).

Niektóre funkcje Tier mogą być początkowo niedostępne w aplikacji Dott, takie jak przejazdy grupowe i rezerwacja pojazdów – uprzedza natomiast firma we wspomnianych  zakładkach.

„Porządki na wakacje”

Jeśli wierzyć informacjom w aplikacji, apka Dott ma pozwalać na wynajem także hulajnóg Tiera wszędzie tam, gdzie będzie działała ta druga marka (w przeciwną stronę – nie). Za pomocą jednej aplikacji (Dott) możesz bezproblemowo jeździć wszędzie tam, gdzie działa Tier lub Dott – nie musisz już tracić czasu na rejestrację u lokalnego operatora – czytamy. Użytkownicy nie będą jednak mogli przenieść środków w portfelu między aplikacjami Dott i Tier.

Jak powiedziała nam Marta Wróbel, obecne zmiany i roszady to prawdopodobnie dopiero pewien etap w procesie łączenia obu firm sharingowych. – To porządki na wakacje –  stwierdziła menedżer Tier Mobility, dodając, że ostateczny kształt działania i branding połączonej firmy nie jest jeszcze przesądzony.

Infografika - elektryczne hulajnogi - sharing - Polska - trzeci kwartał 2023

W trzecim kwartale 2023 roku Tier i Dott odpowiadały łącznie za 44 proc. podaży współdzielonych elektrycznych hulajnóg w polskich miastach. Tier oferował je wówczas w 94 miejscowościach, Dott w 18. Do niemieckiego Tier Mobility należy także Nextbike – potentat w Polsce w branży publicznego bike sharingu, prowadzi ona m.in. warszawski system roweru publicznego –  Veturilo.

Z kolei na świecie, zgodnie z komunikatem ze stycznia 2024 roku, Tier i Dott łącznie operowały wówczas w ponad 20 państwach – w tym w takich miastach, jak Berlin, Bruksela, Helsinki, Londyn, Madryt, Paryż (rowery), Rzym, a poza Europą w Dubaju. Firmy podały wówczas, że ich łączne przychody to 250 mln euro.

Aktualizacja: Koniec hulajnóg Tier w Warszawie

25 czerwca e-hulajnogi Tier znikły z aplikacji tej firmy w Warszawie, a użytkownicy otrzymali informację, że nie mogą już ich wypożyczać. Jako dodatkową zachętę do przejścia na aplikację Dott operator zaoferował dwa darmowe 20-minutowe przejazdy powitalne.

Koniec Tier w Warszawie - screen


Chcesz wesprzeć naszą pracę? Nie zbieramy na Patronite ani nie prosimy o kawę, ale możesz:

WSPARCIE