Obecna odsłona systemu rowerów publicznych Mevo wystartowała 16 listopada 2023 roku. Z miejskich jednośladów mogą korzystać mieszkańcy 16 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. System Mevo składa się z 4099 rowerów i – co ważne – jest to system w dużej większości zelektryfikowany, aż 3099 rowerów ma wspomaganie elektryczne.
Wczoraj Obszar Metropolitalny podał kilka statystyk Mevo po pierwszych 12 miesiącach działania.
Od startu systemu Mevo, użytkownicy wykonali prawie 3 mln podróży i przejechali na dwóch kółkach blisko 10 mln km. (..) Do dziś w systemie zarejestrowało się prawie 390 tys. użytkowników.
– czytamy w komunikacie.
Rowery Mevo (w odróżnieniu np. od warszawskiego Veturilo) dostępne były także w okresie zimowym 2023/2024, choć flota została wówczas zmniejszona o połowę. Jak wynika z informacji prasowej, system także wtedy cieszył się sporym zainteresowaniem. Mimo ujemnych temperatur i niesprzyjającej pogody, mieszkańcy 16 gmin OMGGS wykonali na rowerach aż 120 tys. podróży (dane od początku grudnia do końca lutego) – podają autorzy komunikatu.
Tysiące rowerów publicznych w Polsce
Operatorem systemu Mevo jest hiszpańska firma CBG. Do niedawna, mimo krótkiego stażu (w 2019 roku działała pierwsza odsłona Mevo, jednak system szybko zbankrutował), był to największy bike sharing w Polsce – po starcie Mevo odebrało pierwszą pozycję warszawskiemu Veturilo, zarządzanemu przez niemiecki Nextbike.
Obecnie trójmiejski system jest drugi w kraju, jeśli chodzi o liczebność rowerów. Na pozycję lidera wróciła grupa Nextbike, tym razem jednak jako operator systemu Metrorower, który niedawno (1 sierpnia 2024 roku) został rozszerzony z ośmiu (pierwsza faza) na 31 gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Metrorower składa się z 7 tys. rowerów i 924 stacji (wirtualnych, bez konieczności przypinania do stojaków).
Jak podaje GZM, czyni go to trzecim największym systemem bike sharingu w Europie, a pięcioletni kontrakt z operatorem Nexbike GZM wart jest 181 mln zł. System Metrorower nie oferuje jednak obecnie w ogóle „elektryków”.
Dla porównania stołeczne Veturilo to 3,3 tys.rowerów (w tym 300 elektrycznych) oraz 331 wirtualnych stacji.