Surron Light Bee to dość popularny na polskim rynku motorower crossowy produkcji chińskiej o napędzie elektrycznym. W Polsce Surrona Light Bee sprzedaje się w dwóch wersjach: z homologacją i bez. Light Bee L1e to motorower z homologacją. Co to oznacza w praktyce? To, że pojazd ten spełnia prawne wymogi unijne dla motorowerów dwukołowych i można nim poruszać się po drogach publicznych. Model Light Bee X – bez homologacji – przeznaczony jest natomiast do zabawy na trasach offroadowych.

ARTYKUŁ PARTNERA: Electricall

Recenzenci zgodnie twierdzą, że Surron Light Bee łączy zalety roweru górskiego i motocykla crossowego. Jego lekka konstrukcja – 56 kg, a bez baterii nawet 45 kg – sprawia, że Surron Light Bee świetnie nadaje się do manewrowania i „podniebnych” ewolucji.

Sprzedażą i serwisem motocykli Surrona zajmuje się cały szereg dealerów w Polsce. Jednym z nich jest rzeszowski Electricall. Co go wyróżnia? A to, że w ramach usługi Serwis Premium Electricall gwarantuje klientom mobilność 24/7. Polega to na tym, że na czas serwisowania Surronów wypożycza klientom hulajnogi klasy Premium.

Uwaga! Według statystyk policji do 18 czerwca bieżącego roku zginęło w wypadkach aż 102 użytkowników motocykli! Najczęstszymi przyczynami wypadków są nadmierna prędkość, nieprawidłowe wyprzedzanie i niezachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami.

Jazda motorowerem Surron Light Bee L1e
Surron Light Bee L1e to motorower z homologacją, którym zgodnie z przepisami możemy jeździć po drogach publicznych

Przyjrzyjmy się teraz poradom, jak bezpiecznie poruszać się po drogach motorowerem Surron Light Bee.

Załóż odpowiedni ubiór do jazdy

Na motocykliście spoczywa ustawowy obowiązek jazdy w kasku. Prawo nie precyzuje jakie wymogi musi spełniać kask do jazdy. Producenci prześcigają się w pomysłach, chcąc trafić w najbardziej wyszukane gusta swoich klientów. Oferują nawet opcję personalizacji kasku według własnego projektu. Bez względu na design, kask do jazdy po drogach na terenie UE powinien mieć atest ECE R22-05.

Ponadto warto wyposażyć się przed jazdą w odpowiednie do jazdy motocyklem kurtkę i spodnie. Mogą być to dżinsy. Na nogi zakładajcie buty sięgające ponad kostkę, ochraniacze na kolana oraz dobrze dopasowane rękawice dla ochrony przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Jazda w samym T-shircie czy butach na obcasie i mini, ze zrozumiałych względów, odpada. Do zabawy modelem Light Bee X w warunkach offroadowych pomyślcie o odpowiednim ubiorze crossowym.

Surron Light Bee X do jazdy offroad
Strój na offroad i jazdę sportową powinien zapewniać większą ochronę niż ten noszony do jazdy w mieście

Na niepogodę warto zadbać o kombinezon przeciwdeszczowy i kominiarkę. Wprawdzie kamizelka odblaskowa uchodzi wśród motocyklistów za obciach, ale znacząco poprawia ich widoczność na drodze. Kompromisowym rozwiązaniem mogą być np. odblaskowe szelki. Pamiętajcie, stając wobec dylematu: modnie czy bezpiecznie, że to zdrowie i życie powinno być wartością priorytetową.

Miej przy sobie uprawnienia do jazdy

Jeśli nie masz prawa jazdy kategorii B lub masz je krócej niż 3 lata, będziesz musiał zdać egzamin na jedną z kategorii prawa jazdy umożliwiających kierowanie jednośladami. Takich kategorii jest kilka, a każda z nich wiąże się z innymi uprawnieniami i wymogami.

Czy wiecie, że… Surrona Light Bee w wersji homologowanej może prowadzić nawet 14-latek, o ile dysponuje prawem jazdy kategorii AM, po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu odbytego – rzecz jasna – za zgodą rodziców lub opiekunów?

Po ukończeniu 16 roku życia można się ubiegać o prawo jazdy kategorii A1 uprawniające do jazdy motocyklem nawet o mocy wyższej. Podobne uprawnienia mają posiadacze prawa jazdy kategorii B, ważnego wszakże minimum 3 lata oraz osoby legitymujące się dowodem osobistym, urodzone przed 19 stycznia 1995 r. Natomiast prawo jazdy kategorii A pozwala oczywiście na jazdę wszelkimi motocyklami.

Zadbaj o widoczność na drodze

Dobrze widzieć i być widocznym – to jeden z najistotniejszych aspektów bezpiecznej jazdy jednośladem, nie tylko po zmroku. Była mowa o odblaskowych elementach ubioru. Surron Light Bee z homologacją nie może się obyć bez spełniających standardy unijne elementów: mocnych lamp ledowych z przodu i z tyłu, bocznych odblasków oraz dwóch lusterek zamocowanych na kierownicy.

Natomiast model Light Bee X został przez producenta znacznie odchudzony: pozbyto się masywnego błotnika z tyłu z miejscem na tablicę rejestracyjną, kierunkowskazów, lusterek, odblasków i oświetlenia homologowanego.

Przestrzegaj ograniczenia prędkości

„Elektryki” służą z reguły do przemieszczania się po mieście i strefach podmiejskich. Jazda w mieście wymaga Twojej szczególnej uwagi. Wracasz Surronem z trasy off-roadowej? Chcesz się dostać jak najszybciej do domu? Pamiętaj, że w terenie zabudowanym obowiązuje przez całą dobę ustawowe ograniczenie prędkości do 50 km/h. W strefie zamieszkania, gdzie porusza się wielu pieszych, należy zwolnić nawet do 20 km/h.

Motorower Surron Light Bee L1e - jazda w mieście
Lampy z przodu i z tyłu, boczne odblaski oraz dwa lusterka zamocowane na kierownicy – to wymagane standardy dla elektrycznego motoroweru z homologacją

„Elektryki” mają w porównaniu z motocyklami spalinowymi dużo większe przyspieszenie: Surron Light Bee rozwija pełną prędkość w ciągu zaledwie kilku sekund. Nie dajcie się jednak ponieść euforii. Pamiętajcie, że na drogach w terenie niezabudowanym motocykle podlegają takim samym ograniczeniom prędkości, co samochody osobowe. W przypadku Surrona Light Bee L1e nie jest to może takie istotne, bowiem w praktyce wyciąga on do 80 km/h na trasie.

Stosuj odpowiednią technikę jazdy

Jazda jednośladami z napędem mechanicznym rządzi się odmiennymi prawami fizyki od kierowania czterema kółkami. Chcesz bezpiecznie poruszać się po drodze swoim Surronem Light Bee L1e? Pamiętaj o następujących zasadach:

  • stosuj zasadę ograniczonego zaufania – obserwuj uważnie zachowania innych użytkowników ruchu, zwłaszcza na skrzyżowaniach, rondach i przejściach dla pieszych;
  • obserwuj drogę i otoczenie, aby ominąć niespodzianki na trasie (tj. dziury, piasek na drodze, kałuże), przez które możesz stracić przyczepność do nawierzchni drogi – pamiętaj, że jednoślady mają tylko dwie strefy kontaktu z nawierzchnią;
  • świadomie używaj przeciwskrętu przy prędkości powyżej 20 km/h – aby skręcić w prawo kręć kierownicą w lewo i odwrotnie;
  • hamuj przed zakrętami – zacznij zwalniać i hamować, zanim złożysz motocykl w zakręt;
  • bądź przewidywalny – nie wyprzedzaj na podwójnej ciągłej, zachowuj przepisowy odstęp od innych użytkowników ruchu, nie ponaglaj ich świecąc im światłami w lusterka;
  • przestrzegaj przepisów drogowych – zachowuj się fair, np. przepuszczaj pieszych lub kierowców czekających na drogach podporządkowanych.

Nie korzystaj z urządzeń mobilnych w czasie jazdy

Podobnie jak w czasie jazdy samochodem, w żadnym wypadku nie rozmawiajcie w czasie jazdy jednośladem przez telefon. To nic, że producenci pomyśleli o uchwytach na telefon zakładanych w motocyklach czy skuterach do ramy kierownicy. Zostały one pomyślane wyłącznie do korzystania z GPS. Chcesz odebrać telefon? Zatrzymaj się i zjedź na pobocze.

Nigdy nie jedź pod wpływem

To truizm, ale praktyka pokazuje, że trzeba go powtarzać jak mantrę. W ubiegłym roku drogówka zatrzymywała statystycznie w ciągu tylko jednego dnia aż 255 kierowców prowadzących pojazdy mechaniczne po spożyciu alkoholu. Kierowanie jednośladami pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających jest nieodpowiedzialne, niezgodne z prawem i wiąże się z poważnymi konsekwencjami. Pamiętajcie, że w myśl najnowszych przepisów za jazdę motocyklem elektrycznym „na podwójnym gazie” ryzykujecie takie same kary, jak za jazdę w podobnym stanie samochodem.

Kodeks wykroczeń rozróżnia:

  • jazdę po użyciu alkoholu (od 0,2 do 0,5 ‰ stężenia alkoholu we krwi),
  • jazdę w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 ‰ stężenia alkoholu we krwi).

W pierwszym przypadku kierowca ryzykuje m.in. grzywnę minimum 2500 złotych (nawet do 30 000 złotych) oraz zakaz prowadzenia pojazdów do 3 lat. W drugim – naraża się na karę pozbawienia wolności na co najmniej 3 lata oraz przepadek pojazdu.

W tym miejscu lista siedmiu porad dobiega końca. Siódemka uchodzi za szczęśliwą liczbę. Niech więc sprzyja Wam szczęście na drodze. Jedźcie bezpiecznie.


Treść zewnętrzna, spoza redakcji SmartRide.pl. Publikacja w ramach patronatu na akcją Śmigaj Bezpiecznie.  Zdjęcia dostarczone przez Electricall

WSPARCIE