Surron Light Bee to dość popularny na polskim rynku motorower crossowy produkcji chińskiej o napędzie elektrycznym. W Polsce Surrona Light Bee sprzedaje się w dwóch wersjach: z homologacją i bez. Light Bee L1e to motorower z homologacją. Co to oznacza w praktyce? To, że pojazd ten spełnia prawne wymogi unijne dla motorowerów dwukołowych i można nim poruszać się po drogach publicznych. Model Light Bee X – bez homologacji – przeznaczony jest natomiast do zabawy na trasach offroadowych.
Recenzenci zgodnie twierdzą, że Surron Light Bee łączy zalety roweru górskiego i motocykla crossowego. Jego lekka konstrukcja – 56 kg, a bez baterii nawet 45 kg – sprawia, że Surron Light Bee świetnie nadaje się do manewrowania i „podniebnych” ewolucji.
Sprzedażą i serwisem motocykli Surrona zajmuje się cały szereg dealerów w Polsce. Jednym z nich jest rzeszowski Electricall. Co go wyróżnia? A to, że w ramach usługi Serwis Premium Electricall gwarantuje klientom mobilność 24/7. Polega to na tym, że na czas serwisowania Surronów wypożycza klientom hulajnogi klasy Premium.
⇒ PRZECZYTAJ TEŻ: Super smok podbija polski rynek. Surron – co to za firma?
Uwaga! Według statystyk policji do 18 czerwca bieżącego roku zginęło w wypadkach aż 102 użytkowników motocykli! Najczęstszymi przyczynami wypadków są nadmierna prędkość, nieprawidłowe wyprzedzanie i niezachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami.
Przyjrzyjmy się teraz poradom, jak bezpiecznie poruszać się po drogach motorowerem Surron Light Bee.
Załóż odpowiedni ubiór do jazdy
Na motocykliście spoczywa ustawowy obowiązek jazdy w kasku. Prawo nie precyzuje jakie wymogi musi spełniać kask do jazdy. Producenci prześcigają się w pomysłach, chcąc trafić w najbardziej wyszukane gusta swoich klientów. Oferują nawet opcję personalizacji kasku według własnego projektu. Bez względu na design, kask do jazdy po drogach na terenie UE powinien mieć atest ECE R22-05.
Ponadto warto wyposażyć się przed jazdą w odpowiednie do jazdy motocyklem kurtkę i spodnie. Mogą być to dżinsy. Na nogi zakładajcie buty sięgające ponad kostkę, ochraniacze na kolana oraz dobrze dopasowane rękawice dla ochrony przed niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Jazda w samym T-shircie czy butach na obcasie i mini, ze zrozumiałych względów, odpada. Do zabawy modelem Light Bee X w warunkach offroadowych pomyślcie o odpowiednim ubiorze crossowym.
Na niepogodę warto zadbać o kombinezon przeciwdeszczowy i kominiarkę. Wprawdzie kamizelka odblaskowa uchodzi wśród motocyklistów za obciach, ale znacząco poprawia ich widoczność na drodze. Kompromisowym rozwiązaniem mogą być np. odblaskowe szelki. Pamiętajcie, stając wobec dylematu: modnie czy bezpiecznie, że to zdrowie i życie powinno być wartością priorytetową.
Miej przy sobie uprawnienia do jazdy
Jeśli nie masz prawa jazdy kategorii B lub masz je krócej niż 3 lata, będziesz musiał zdać egzamin na jedną z kategorii prawa jazdy umożliwiających kierowanie jednośladami. Takich kategorii jest kilka, a każda z nich wiąże się z innymi uprawnieniami i wymogami.
Czy wiecie, że… Surrona Light Bee w wersji homologowanej może prowadzić nawet 14-latek, o ile dysponuje prawem jazdy kategorii AM, po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu odbytego – rzecz jasna – za zgodą rodziców lub opiekunów?
Po ukończeniu 16 roku życia można się ubiegać o prawo jazdy kategorii A1 uprawniające do jazdy motocyklem nawet o mocy wyższej. Podobne uprawnienia mają posiadacze prawa jazdy kategorii B, ważnego wszakże minimum 3 lata oraz osoby legitymujące się dowodem osobistym, urodzone przed 19 stycznia 1995 r. Natomiast prawo jazdy kategorii A pozwala oczywiście na jazdę wszelkimi motocyklami.
Zadbaj o widoczność na drodze
Dobrze widzieć i być widocznym – to jeden z najistotniejszych aspektów bezpiecznej jazdy jednośladem, nie tylko po zmroku. Była mowa o odblaskowych elementach ubioru. Surron Light Bee z homologacją nie może się obyć bez spełniających standardy unijne elementów: mocnych lamp ledowych z przodu i z tyłu, bocznych odblasków oraz dwóch lusterek zamocowanych na kierownicy.
⇒ POLECAMY: Socialmediowy „filmowy” konkurs kreatywny ŚMIGAJ BEZPIECZNIE – elektryczne jednoślady czekają jako nagrody!
Natomiast model Light Bee X został przez producenta znacznie odchudzony: pozbyto się masywnego błotnika z tyłu z miejscem na tablicę rejestracyjną, kierunkowskazów, lusterek, odblasków i oświetlenia homologowanego.
Przestrzegaj ograniczenia prędkości
„Elektryki” służą z reguły do przemieszczania się po mieście i strefach podmiejskich. Jazda w mieście wymaga Twojej szczególnej uwagi. Wracasz Surronem z trasy off-roadowej? Chcesz się dostać jak najszybciej do domu? Pamiętaj, że w terenie zabudowanym obowiązuje przez całą dobę ustawowe ograniczenie prędkości do 50 km/h. W strefie zamieszkania, gdzie porusza się wielu pieszych, należy zwolnić nawet do 20 km/h.
„Elektryki” mają w porównaniu z motocyklami spalinowymi dużo większe przyspieszenie: Surron Light Bee rozwija pełną prędkość w ciągu zaledwie kilku sekund. Nie dajcie się jednak ponieść euforii. Pamiętajcie, że na drogach w terenie niezabudowanym motocykle podlegają takim samym ograniczeniom prędkości, co samochody osobowe. W przypadku Surrona Light Bee L1e nie jest to może takie istotne, bowiem w praktyce wyciąga on do 80 km/h na trasie.
Stosuj odpowiednią technikę jazdy
Jazda jednośladami z napędem mechanicznym rządzi się odmiennymi prawami fizyki od kierowania czterema kółkami. Chcesz bezpiecznie poruszać się po drodze swoim Surronem Light Bee L1e? Pamiętaj o następujących zasadach:
- stosuj zasadę ograniczonego zaufania – obserwuj uważnie zachowania innych użytkowników ruchu, zwłaszcza na skrzyżowaniach, rondach i przejściach dla pieszych;
- obserwuj drogę i otoczenie, aby ominąć niespodzianki na trasie (tj. dziury, piasek na drodze, kałuże), przez które możesz stracić przyczepność do nawierzchni drogi – pamiętaj, że jednoślady mają tylko dwie strefy kontaktu z nawierzchnią;
- świadomie używaj przeciwskrętu przy prędkości powyżej 20 km/h – aby skręcić w prawo kręć kierownicą w lewo i odwrotnie;
- hamuj przed zakrętami – zacznij zwalniać i hamować, zanim złożysz motocykl w zakręt;
- bądź przewidywalny – nie wyprzedzaj na podwójnej ciągłej, zachowuj przepisowy odstęp od innych użytkowników ruchu, nie ponaglaj ich świecąc im światłami w lusterka;
- przestrzegaj przepisów drogowych – zachowuj się fair, np. przepuszczaj pieszych lub kierowców czekających na drogach podporządkowanych.
Nie korzystaj z urządzeń mobilnych w czasie jazdy
Podobnie jak w czasie jazdy samochodem, w żadnym wypadku nie rozmawiajcie w czasie jazdy jednośladem przez telefon. To nic, że producenci pomyśleli o uchwytach na telefon zakładanych w motocyklach czy skuterach do ramy kierownicy. Zostały one pomyślane wyłącznie do korzystania z GPS. Chcesz odebrać telefon? Zatrzymaj się i zjedź na pobocze.
Nigdy nie jedź pod wpływem
To truizm, ale praktyka pokazuje, że trzeba go powtarzać jak mantrę. W ubiegłym roku drogówka zatrzymywała statystycznie w ciągu tylko jednego dnia aż 255 kierowców prowadzących pojazdy mechaniczne po spożyciu alkoholu. Kierowanie jednośladami pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających jest nieodpowiedzialne, niezgodne z prawem i wiąże się z poważnymi konsekwencjami. Pamiętajcie, że w myśl najnowszych przepisów za jazdę motocyklem elektrycznym „na podwójnym gazie” ryzykujecie takie same kary, jak za jazdę w podobnym stanie samochodem.
Kodeks wykroczeń rozróżnia:
- jazdę po użyciu alkoholu (od 0,2 do 0,5 ‰ stężenia alkoholu we krwi),
- jazdę w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 ‰ stężenia alkoholu we krwi).
W pierwszym przypadku kierowca ryzykuje m.in. grzywnę minimum 2500 złotych (nawet do 30 000 złotych) oraz zakaz prowadzenia pojazdów do 3 lat. W drugim – naraża się na karę pozbawienia wolności na co najmniej 3 lata oraz przepadek pojazdu.
W tym miejscu lista siedmiu porad dobiega końca. Siódemka uchodzi za szczęśliwą liczbę. Niech więc sprzyja Wam szczęście na drodze. Jedźcie bezpiecznie.
Treść zewnętrzna, spoza redakcji SmartRide.pl. Publikacja w ramach patronatu na akcją Śmigaj Bezpiecznie. Zdjęcia dostarczone przez Electricall