Lekkie, mobilne i niedrogie hulajnogi elektryczne do miasta są najczęściej wybieranymi modelami w kategorii e-hulajnóg. To właśnie one są najbliższe oryginałowi: hulajnodze tradycyjnej, czyli pojazdowi, który w zamyśle był przede wszystkim bardzo lekki, zwinny, łatwy do przeniesienia lub zabrania ze sobą. Hulajnogi elektryczne, które prezentujemy w tym materiale idealnie nadadzą się np. na krótkie dojazdy do pracy bądź do szkoły. Są to sprzęty, które z łatwością przewieziemy w komunikacji miejskiej czy w bagażniku.
Dlaczego „zamiast Xiaomi”?!
Dzisiejszy przegląd elektrycznych hulajnóg w ramach Showroomu SmartRide.pl postanowiliśmy trochę przewrotnie, a trochę prowokacyjnie zatytułować „Zamiast Xiaomi”. Dlaczego tak? Czy mamy coś przeciw hulajnogom Xiaomi? Przeciwnie, w pewnym sensie jest to wyraz uznania dla popularności, którą różne modele tej chińskiej marki zdobyły na polskich drogach. Dla wielu osób e-hulajnoga Xiaomi bywa czasem wręcz domyślnym, automatycznym wyborem do miasta. Bywa też tak, że np. któryś z jej modeli staje się swoistym punktem referencyjnym i wtedy padają pytania czy lepiej kupić tę hulajnogę, czy może jest coś lepszego w podobnym budżecie?
Czy lepszego – to bardzo mocno zależy od konkretnych, indywidualnych preferencji i potrzeb. Ale na pewno jest o wiele większy wybór. [c.d. artykułu pod wideo]
⇒ ZOBACZ WIDEO: Jaka hulajnoga elektryczna do miasta – przegląd siedmiu modeli
Oczywiście, e-hulajnogi Xiaomi występują w różnych konfiguracjach i wariantach. Wszystkie jednak, poza najnowszym, tegorocznym modelem 4 Ultra, stanowią jedną wspólną kategorię lekkich hulajnóg miejskich – i to do niej się odnosimy. Chcemy pokazać, że w tej grupie, w budżecie do ok. 3 tys. zł, rynek oferuje znacznie większą różnorodność. Czasem może to być hulajnoga inna konstrukcyjnie, np. posiadająca zawieszenie, czasem o mocniejszych parametrach, czasem inna wizualnie. A czasem bardzo podobna, ale innej marki i może tańsza.
Zobaczycie dziś siedem modeli, sześciu różnych marek, pochodzących z portfolio pięciu konkurencyjnych producentów lub dystrybutorów. Zasady tworzenia przeglądów w formacie „Showroom SmartRide.pl” znajdziecie pod tekstem, na wstępie podkreślamy jedną ważną rzecz: to nie są testy, ranking czy rekomendacje. Jest to rodzaj wideowystawy, ujmującej tylko wycinek całego rynkowego spektrum – ale zarazem pokazującej, jak duża jest w tej dziedzinie różnorodność.
Przechodzimy do zestawienia. Opisy hulajnóg przygotował Daniel Sołtysiak.
E-hulajnoga do miasta: Motus Pro 8.5 Lite
Krajowa marka Motus, z portfolio firmy Barel Poland, jest jednym z najpopularniejszych brandów elektrycznych hulajnóg na polskim rynku. A Motus Pro 8.5 Lite to jeden z jej najczęściej wybieranych modeli. Dostępny jest on na naszym rynku w wielu różnych kolorach – m.in. czarnym, złotym czy niebieskim, co pozwala na pewną formę customizacji.
Motus Pro 8.5 Lite ma zawieszenie na tył i przód, co w omawianej dziś kategorii cenowej jest czymś rzadkim. Działa ono na tyle wydajnie, że zapewnia komfort nawet podczas poruszania się po kostce – i to pomimo, że model ten ma tyłu pełną, litą oponę (czyli taką, która nie wymaga pompowania, ale gorzej amortyzuje). Ma ona wielkość 8 cali. Z przodu znajdziemy oponę pompowaną o wielkości 8,5 cala.
Hulajnoga ma silnik o mocy nominalnej 350 W oraz system 36 V wraz z baterią o pojemności 10,4 Ah. Producent podaje, że zasięg tej hulajnogi to między 30 a 35 km na jednym ładowaniu. Motus Pro 8.5 Lite został fabrycznie zablokowany do prędkości maksymalnej 20 km/h, aby spełniał polskie wymogi prawne. Poza drogami publicznymi ograniczenie to nie obowiązuje, a po ewentualnym odblokowaniu jest on w stanie rozwinąć prędkość 35 km/h. Za bezpieczeństwo odpowiada tylny hamulec bębnowy (o wadach i zaletach tego typu hamulca powiemy przy omawianiu następnego modelu).
Masa własna Motusa Pro 8.5 Lite to 17 kg. W hulajnodze składa się zarówno kolumna kierownicy, jak jej rączki, co redukuje sprzęt do rozmiarów pozwalających na jego komfortowy transport. Deklarowany udźwig pojazdu to aż 120 kg, jest to więc opcja również dla cięższych osób.
W dniach publikacji tego materiału Motus Pro 8.5 Lite w sklepie prowadzonym przez tę markę kosztował 2999 zł.
Motus Pro 8.5 Lite w skrócie – parametry:
Moc nominalna: 350 W
Moc szczytowa: 700 W
Prędkość: 20 km/h
Prędkość po odblokowaniu: ok. 35 km/h
Wielkość kół: 8,5 cala przód / 8 cali tył
Bateria: 36 V / 10,4 Ah
Zasięg: 30-25 km
Waga: 17 kg
Udźwig: 120 kg
E-hulajnoga do miasta: Techlife X5
Kolejny model – X5 z portfolio innej dużej polskiej marki Techlife – jest niemalże bliźniaczy, co ilustruje ciekawą cechę rynku e-hulajnóg, na którym różne marki niekiedy oferują podobne pojazdy. Niekiedy są pewne różnice wizualne, czasem także w detalach technicznych, ale przede wszystkim: klient może wybrać ten brand, z którym emocjonalnie jest mu bardziej po drodze, no i oczywiście ma wtedy do dyspozycji inne sieci serwisowe.
Techlife X5 dostępny jest w kolorze czarnym z czerwonymi detalami. Ponownie mamy tutaj do czynienia z amortyzacją na na tył i przód oraz pełną 8-calową oponą z tyłu i przednią 8,5 cala, pompowaną. Hulajnoga ma system 36 V, silnik o mocy nominalnej 350 W oraz baterię 10,4 Ah. Przewidywany zasięg producent określa na 30 km na jednym ładowaniu. Silnik ulokowany jest w tylnym kole, co jest rozwiązaniem powszechnie uznawanym za nieco lepsze niż napęd przedni.
Marka Techlife ostrożnie deklaruje osiągi X5, mówiąc o prędkość maksymalnej po ewentualnym odblokowaniu na poziomie 30 km/h, przy czym podkreśla, że odblokowanie to nie powoduje utraty gwarancji. W hulajnodze mamy tylny hamulec bębnowy. Ma on nieco słabszą siłę hamowania w stosunku do hamulców tarczowych, rekompensuje to jednak dłuższą żywotnością oraz rzadszą potrzebą serwisowania.
Waga pojazdu to 17 kg, hulajnoga ma składaną kierownicę i rączki. Techlife określa udźwig modelu X5 na 100 kg. Tego rodzaju amortyzowane, już dość uniwersalne, a wciąż lekkie i kompaktowe hulajnogi, to dobra opcja dla osób, które chcą mieć rozwiązania znanych zwykle z cięższych i droższych pojazdów, nie wychodząc jednak poza budżet 3000 zł.
W dniach publikacji tego materiału w prowadzonym przez właściciela marki Techlife sklepie Mobiway model X5 kosztował w promocji 2749 zł.
Techlife X5 w skrócie – główne parametry:
Moc szczytowa: 700 W
Moc nominalna: 350 W
Prędkość: 20 km
Prędkość po odblokowaniu: ok. 35 km/h
Wielkość kół: 8,5 cala przód / 8 cali tył
Bateria: 36 V / 10,4 Ah
Zasięg: ok. 30 km
Waga: 17 kg
Udźwig: 100 kg
E-hulajnoga do miasta: Segway-Ninebot F2 Plus
Kolejna hulajnoga to nowość, która właśnie teraz (późną wiosną 2023 roku) weszła do dystrybucji w Polsce – i oferuje sporo innowacji. Stoi za nią jeden z największych światowych producentów elektrycznych pojazdów osobistych.
Segway-Ninebot F2 Plus to środkowy model z nowej serii trzech hulajnóg F2, wprowadzonej przez firmę w tym roku. Sprzęt oferuje dobre parametry, zachowując przy tym rozsądną masę 17,7 kg. Silnik w tylnym kole o mocy maksymalnej 800 W pozwala na pokonywanie podjazdów nawet do 20°. Prędkość pojazdu ograniczona jest w Polsce do przepisowych 20 km/h (na innych rynkach producent podaje 25 km/h). Bateria o pojemności 460 Wh pozwala według specyfikacji na pokonanie nawet 55 km na jednym ładowaniu.
Ważną cechą F2 Plus są duże 10″ opony pneumatyczne bezdętkowe, ze zdolnością do samoregeneracji, dzięki zastosowaniu specjalnej warstwy żelowej, która w momencie przebicia zapełnia dziury. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest system kontroli trakcji TCS, który ma pomagać w utrzymaniu kontroli na śliskich nawierzchniach. Dodatkowo producent zainstalował mocne kierunkowskazy na kierownicy, którymi sygnalizujemy zamiar manewru skrętu, co w przypadku hulajnóg elektrycznych bywa mocno kłopotliwe. Jest to jedyny model w tym przeglądzie wyposażony w „migacze”. F2 Plus ma udźwig 120 kg.
Jak wspomnieliśmy, hulajnoga ta ma dwie siostry – tańszą i nieco okrojoną F2 oraz droższą i bardziej wypasioną F2 Pro. Ci, którym ta seria przypadnie do gustu, mają więc pewne pole manewru jeśli chodzi o konfigurację pojazdu i budżet.
F2 Plus i pozostałe dwa modele nowej serii najpewniej wejdą do handlu w Polsce w czerwcu 2023 roku. Więcej szczegółów na temat tej hulajnogi znajdziecie pod tym linkiem.
Ninebot F2 Plus w skrócie – główne parametry:
Moc szczytowa: 800 W
Moc nominalna: 400 W
Prędkość: 20 km/h
Wielkość kół: 10 cali
Bateria: 36 V / 12,8 Ah
Zasięg: ok. 55 km
Waga: 17,7 kg
Udźwig: 120 kg
E-hulajnoga do miasta: Motus Scooty 10 2022
Hulajnoga Motus Scooty 10 2022 swoją siłę czerpie z prostoty, a konkretnie z twardej i wytrzymałej konstrukcji, która musi znieść drogowe wyzwania bez wsparcia zawieszenia. Motus, poza standardowym kolorem szaro-niebieskim, oferuje dla tego modelu również inne wersje kolorystyczne, w tym bardzo barwne i urozmaicone, co daje nam dosyć znaczną możliwość personalizacji naszej hulajnogi.
Hulajnoga Motus Scooty 10 z rocznika 2022 jeździ na dużych, bo aż 10-calowych kołach z pneumatycznymi oponami, rekompensującymi częściowo brak innej amortyzacji. Silnik umiejscowiony w kole tylnym oferuje dużą moc maksymalną 700 W i pozwala po ewentualnym odblokowaniu rozwinąć prędkość na poziomie około 30 km/h. Gdy trzeba zahamować, mamy w pojeździe do dyspozycji przedni hamulec bębnowy oraz tylny elektryczny.
Za zasięg odpowiada bateria o napięciu 36 V oraz pojemności 15 Ah, która, zdaniem producenta, pozwoli przejechać nawet do 60 km na jednym ładowaniu. Hulajnoga współpracuje z udostępnianą przez producenta aplikacją mobilną My Scooty.
Przechowywanie i przenoszenie hulajnogi ułatwia składana kolumna kierownicy. Waga pojazdu wynosi około 18 kg, a jego udźwig to aż 120 kg, mogą więc po niego sięgać również o cięższe osoby.
W dniach publikacji tego materiału Motus Scooty 10 2022 w sklepie prowadzonym przez tę markę kosztował w promocji 2499 zł.
Motus Scooty 10 2022 w skrócie – główne parametry:
Moc szczytowa: 700 W
Moc nominalna: 350 W
Prędkość: 20 km/h
Prędkość po odblokowaniu: 30 km/h
Wielkość kół: 10 cali
Bateria: 36 V / 15 Ah
Zasięg: ok. 60 km
Waga: 18 kg
Udźwig: 120 kg
E-hulajnoga do miasta: Vsett Mini
Kolejny sprzęt pochodzi od producenta znanego głównie z tworzenia mocnych elektrycznych hulajnóg premium – i jest jego odpowiedzią na potrzeby użytkowników tzw. entry level.
Hulajnoga Vsett Mini dostępna jest w trzech wersjach kolorystycznych: żółtej, zielonej oraz oliwkowej. W omawianym dziś segmencie Vsetta Mini wyróżnia boczne oświetlenie LED w kolorze białym, podnoszące naszą widoczność w nocy.
Hulajnoga ma silnik w przednim kole, o mocy nominalnej 350 W, który po zdjęciu blokady prędkości pozwala rozwinąć 30 km/h. Zastosowano tu 8’5-calowe opony pełne i z przodu, i z tyłu – czyli nie wymagające pompowania i wymian po ewentualnym przebiciu, ale mniej komfortowe. Tu jednak dla odmiany mamy sprężynową amortyzację na oba koła, zdecydowanie podnoszącą komfort jazdy.
Vsett mini posiada system o napięciu 36 V oraz baterię o pojemności 7,8 Ah. Jego zasięg standardowo wynosi 25 km, jednak konstrukcja pozwala dołączyć dokupowaną osobno dodatkową, zewnętrzną baterię 5 Ah, która zwiększa zasięg o dodatkowe kilkadziesiąt procent. Znalazł się tutaj również bajer typowy dla marek premium w postaci stacyjki na kartę NFC.
Obok wielu zalet, hulajnoga ta ma jedną, wyraźną wadę: według specyfikacji jej maksymalny udźwig to jedynie 80 kg, czyli bardzo mało. Rekompesuje to niska masa własna: Vsetta Mini waży tylko 14 kg, co przyjemnie odczujemy przy jego przenoszeniu. Jest to więc bardzo mobilna hulajnoga, dobra do miasta dla osób lekkich lub starszych nastolatków.
W dniach publikacji tego materiału w prowadzonym przez polskiego dystrybutora marki Vsett sklepie Mobiway model Vsett Mini kosztował w promocji 2499 zł.
Vsett Mini w skrócie – główne parametry:
Moc szczytowa: 550 W
Moc nominalna: 350 W
Prędkość: 20 km/h
Prędkość po odblokowaniu: 30 km/h
Wielkość kół: 8,5 cala
Bateria: 36 V / 7,8 Ah
Zasięg: ok. 25 km + opcja dodatkowej baterii
Waga: 14 kg
Udźwig: 80 kg
E-hulajnoga do miasta: Neoline T28
Model T28 litewskiej firmy Neoline wyróżniają największe w naszym dzisiejszym przeglądzie pompowane, bezdętkowe opony o rozmiarze aż 10,5 cala i o dużej szerokości, co sprawia, że może ona poruszać się z powodzeniem nie tylko po asfalcie czy kostce, ale da radę także przejechać przez nieco bardziej terenową nawierzchnię – mimo typowo miejskiej prezencji pojazdu.
Neoline T28 ma silnik w tylnym kole o mocy nominalnej 350 W. Hulajnoga wykorzystuje instalację 36 V i jest w stanie rozpędzić się po usunięciu elektronicznego ograniczenia prędkości do 30 km/h. Została wyposażona w przedni hamulec bębnowy oraz tylny elektryczny w silniku. Jej bateria, o pojemności 12,5 Ah, pozwala według specyfikacji przejechać nawet do 55 km na jednym ładowaniu.
Uwagę zwraca centralnie ulokowany, zintegrowany z kierownicą szeroki wyświetlacz. Ciekawostką w tym modelu jest zintegrowany moduł Bluetooth – umożliwia on użytkownikom połączenie hulajnogi ze smartfonem poprzez dedykowaną aplikację, pozwalającą monitorować stan pojazdu, która jednak nie jest niezbędna by z niego korzystać.
Model T28 został wyposażony w przednią białą lampę LED o mocy 2,4 W zapewniającą widoczność do ok. 10 metrów. Jest też oczywiście tylne czerwone światło pozycyjne. Producent podkreśla bezprzewodową konstrukcją – okablowanie i linki hamulców zostały maksymalnie ukryte, dzięki czemu są mniej narażone na uszkodzenia. Konstrukcja i wspomniane 10’5 calowe koła zapewniają duży prześwit: od 105 do 140 mm.
Pojazd oferuje udźwig 120 kg, sam ważąc zaledwie 14,2 kg, czyli niewiele nawet jak na kategorię lekkich sprzętów. Jest to dobra propozycja m.in. dla cięższych osób, oczekujących znacznego zasięgu.
W dniach publikacji tego materiału w sklepie rekomendowanym przez markę Neoline model T28 kosztował 1899 zł.
Neoline T28 w skrócie – główne parametry:
Moc szczytowa: 700 W
Moc nominalna: 350 W
Prędkość: 20 km/h
Prędkość po odblokowaniu: 30 km/h
Wielkość kół: 10’5 cala
Bateria: 36 V / 12,5 Ah
Zasięg: ok. 55 km
Waga: 14,2 kg
Udźwig: 120 kg
E-hulajnoga do miasta: Frugal Epr1me EX
Frugal jest kolejną dużą polską marką w naszym przeglądzie, należy do firmy Frelin, oferującej całe spektrum elektropojazdów. E-hulajnoga Frugal Epr1ime EX to zupełna nowość – w momencie kręcenia filmu do tego materiału hulajnogi tej nie było jeszcze nawet w handlu, dlatego pokazaliśmy ją tylko na zdjęciach.
Frugal Epr1me EX to hulajnoga duża – waży 21,2 kg, ma amortyzator w przednim widelcu i 10-calowe koła z pompowanymi oponami – wszystko to pozwala wyjechać nią także poza asfalt i zmierzyć się z nieco trudniejszymi nawierzchniami, np. kostką brukową. Hulajnogę napędza znajdujący się w tylnym kole silnik, który ma moc nominalną 500 W i szczytową aż 750 W.
Akumulator o parametrach 36 V i 12 Ah daje deklarowany zasięg do 42 km.
Epr1me EX osiąga zgodną z polskimi przepisami prędkość 20 km/h, a za hamowanie odpowiada hamulec bębnowy w kole przednim. Hulajnoga ma oświetlenie pozycyjne przednie i tylne ze światłem stopu, składaną kierownicę z zaczepem na błotniku, a jej udźwig to 120 kg.
Jest to flagowy i najmocniejszy sprzęt z nowej linii Frugal Exclusive, w której znalazły się także znacznie lżejsze, a przy tym tańsze hulajnogi: Dynamic EX oraz najlżejsza i najprostsza w transporcie Aplha EX. Marka podkreśla nowy design trzech nowych sprzętów, w którym uwagę zwraca konsekwentna czarna kolorystyka z niebieskimi detalami.
Hulajnogi te mają wejść do sprzedaży pod koniec czerwca 2023 roku. Producent zapowiada, że podstawowa cena modelu Frugal Epr1me EX będzie wynosiła 2999 zł. Więcej szczegółów na temat nowej serii EX znajdziecie na stronie producenta.
Frugal Epr1me EX w skrócie – główne parametry:
Moc szczytowa: 750 W
Moc nominalna: 500 W
Prędkość: 20 km/h
Wielkość kół: 10 cali
Bateria: 36 V / 12 Ah
Zasięg: do 42 km
Waga: 21,2 kg
Udźwig: 120 kg
Elektryczne hulajnogi do miasta do 3000 zł – wybór jest znacznie większy
Oczywiście ta lista nie wyczerpuje wszystkich sprzętów z omawianej kategorii i przedziału budżetowego. Ponadto ciągle wchodzą nowe modele. Jest czym wybierać. Warto więc przeglądać sklepy, podpytywać grupy hulajnogowe w mediach społecznościowych – oraz śledzić SmartRide.pl (także na Facebooku, gdzie anonsujemy nowe materiały) i subskrybować nasz kanał wideo SmartRide TV na YouTube.
O wrażenia, jakość sprzętu i poziom serwisu najlepiej pytać użytkowników na forach w social mediach – z tym zastrzeżeniem, że poszczególne marki i e-hulajnogi mają zarówno swoich fanów, jak i hejterów. Warto więc podchodzić do uzyskiwanych porad z dystansem, wybierając te najbardziej rzeczowe i wartościowe.
Mamy nadzieję, że ten przegląd okaże się dla Was pomocny. Życzymy udanych decyzji, dużo zadowolenia z wybranej hulajnogi i oczywiście: bezpiecznej, bezawaryjnej jazdy.
Informacja o zasadach stworzenia przeglądu: po naszej wstępnej selekcji 20 modeli zaprosiliśmy ich producentów i dystrybutorów do uczestnictwa w Showroomie, co wiązało się ze współfinansowaniem projektu. Firmy mogły wskazać, które konkretnie swoje modele, z wybranej przez nas grupy, chcą pokazać jako szczególnie interesujące. Parametry sprzętów podane w materiale oparte są na oficjalnych danych producentów lub dystrybutorów. Zdjęcia w większości pochodzą z materiałów firmowych. SmartRide.pl nie otrzymuje żadnej prowizji od zakupów w podlinkowanych źródłach.
⇒ POLECAMY TEŻ INNY NASZ PRZEGLĄD:
„Bycza dziesiątka” – co oferują najmocniejsze hulajnogi elektryczne, legalne na polskich drogach?