Poniżej przedstawiamy dane na temat polskiego rynku współdzielonych hulajnóg elektrycznych aktualne na 22 kwietnia 2020 r. Ukazują więc one ofertę zaraz po zluzowaniu przez rząd największych restrykcji w poruszaniu się po polskich miastach, związanych ze stanem epidemii (od 20 kwietnia zniesiono m.in. zakaz korzystania z parków).
Komentarz:
- Liczba polskich miast, w których dostępne są usługi sharingu e-hulajnóg, jest równa tej ze szczytu ubiegłorocznego sezonu (20 miast), chociaż ich podaż to zaledwie ok. 40 proc. ówcześnie dostępnych pojazdów.
- Warszawa, Trójmiasto i Kraków skupiają 60 proc. rynku e-hulajnóg w Polsce (łącznie blisko 2,7 tys. urządzeń). Kolejne blisko 20 proc. rynku to oferta Łodzi, Katowic i Szczecina (łącznie blisko 850 urządzeń). Zwraca uwagę aktualny brak oferty e-hulajnóg w takich dużych miastach jak Wrocław czy Poznań.
- Na rynku swoje usługi oferuje dziewięć firm (siedem polskich i dwie zagraniczne). Liderem rynku z blisko 50-procentowym udziałem jest blinkee.city.
- W związku z pandemią z rynku zniknęło część globalnych marek, które w ubiegłym roku należały do jego liderów: amerykański Bird oraz niemiecki hive. Natomiast zeszłoroczny lider Lime, po okresie zawieszenia usług związanego z pandemią, dopiero 22 kwietnia wystawił pierwsze hulajnogi na ulice Warszawy.
- E-hulajnogi wciąż funkcjonują w legislacyjnej próżni, co utrudnia samorządom współpracę z branżą i rozwój elektrycznej mikromobilności miejskiej.
Dla porównania poniżej pokazujemy stan rynku sharingu hulajnóg nieco ponad miesiąc wcześniej, w połowie marca 2020 r.
Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl
Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: „Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl„