Poniżej przedstawiamy dane na temat polskiego rynku współdzielonych rowerów aktualne na koniec czerwca 2021 r., tj. w tym momencie sezonu rowerowego, w którym wszystkie wypożyczalnie tzw. roweru miejskiego powinny być otwarte.
Zwraca uwagę fakt, że mamy obecnie dokładnie taką samą liczbę działających systemów rowerowych (69) jak w końcu ubiegłego sezonu. A także niemalże identyczną podaż rowerów (blisko 20 tys. sztuk, co jest 100-procentowym potwierdzeniem naszej wiosennej prognozy). Oznacza to, że rynek współdzielonych rowerów w Polsce zachował swoją wielkość z naznaczonego pandemią 2020 r. i zmniejszył się w porównaniu z 2019 r. o około 20%.
Komentarz:
- Rozpatrując wielkość polskiego rynku współdzielonych rowerów musimy mieć świadomość, że już drugi rok z rzędu szereg dużych miast wciąż pozostaje bez działającego systemu roweru miejskiego, co istotnie (nawet o około 1/3) zmniejsza skalę i potencjał całego rynku. Miastami tymi są nieustająco Kraków (wciąż nieogłoszony przetarg), Trójmiasto i Szczecin (postępowania w toku), a także Łódź, chociaż tutaj udało się na początku bieżącego roku zawrzeć umowę i system ma zostać testowo uruchomiony latem tego roku.
- Nowym projektem na polskiej mapie bikesharing’owej jest natomiast system Roweru Metropolitalnego GZM, który w gminach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ma udostępnić aż 8 tys. jednośladów. Tutaj chętne firmy wciąż mogą na dzień publikacji niniejszego tekstu przystąpić do ogłoszonego przez Metropolię GZM dialogu konkurencyjnego (link).
- Wśród operatorów systemu roweru miejskiego w Polsce niekwestionowanym liderem pozostaje Nextbike, który z flotą blisko 16 tys. rowerów w 35 systemach posiada 80% rynku. Na drugim miejscu z liczbą niespełna 2 tys. rowerów w 22 systemach i 9-procentowym udziałem w rynku znalazły się systemy Roovee.
- Wśród miast z liczbą współdzielonych rowerów przekraczającą 1 tys. znalazły się Warszawa (blisko 5 tys. rowerów w systemie Veturilo, który w tej skali funkcjonować też będzie w 2022 r.), Wrocław (blisko 2,3 tys. rowerów), Poznań (ponad 1,7 tys. rowerów) oraz wojewódzki system „Rowerowe Łódzkie” (1 tys. rowerów).
- Według naszych prognoz w III kwartale tego roku możemy spodziewać się – poza ww. postępowaniami przetargowymi – ustabilizowanej sytuacji na rynku rowerów miejskich, ew. uruchamiane będą mniejsze systemy sezonowe lub te, których późne inauguracje są konsekwencją przedłużających się procedur formalnych (np. Łódź).
- Udział rynkowy członków wspierających Mobilnego Miasta w rynku współdzielonych rowerów w Polsce wynosi 80% (za sprawą Nextbike udostępniającego blisko 16 tys. rowerów).
Dla porównania poniżej pokazujemy stan rynku bikesharingu w zbliżonym okresie rok temu, tj. w lipcu 2020 r.:
Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl
Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: “Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl“