Warszawa to 10 polskie miasto, do którego swoje elektryczne hulajnogi na minuty wprowadza Tier – niemiecki operator mikromobilności, działający na międzynarodową skalę. W Polsce firma rozpoczęła biznes nieco ponad trzy miesiące temu od Trójmiasta, potem weszła do kilku miast nadmorskich, a także Krakowa i Oświęcimia. Od tego czasu, jak wynika z dzisiejszej informacji prasowej, zielonkawe hulajnogi Tier były wypożyczane w Polsce już 500 tys. razy.

A od 4 sierpnia są one dostępne także w stolicy.

Za ile Warszawa może wypożyczać hulajnogi Tier?

Stawki, za jakie można wynająć hulajnogi Tier w Warszawie, nie przynoszą niespodzianki. Operator nadal utrzymuje opłatę startową za odblokowanie pojazdu w wysokości 2,5 zł. Każda minuta jazdy kosztuje natomiast 45 gr. W warunkach obecnej ostrej rywalizacji na warszawskim rynku – w tym także konkurencji cenowej – taryfy te wydają się zachowawcze (patrz artykuły niżej).

· CZYTAJ TEŻ:
⇒ E-hulajnogi po 20 gr za minutę. Wynajem mocno tanieje
⇒ Czy opłata za odblokowanie hulajnogi odchodzi do lamusa?

Jak czytamy w komunikacie firmy, nowi użytkownicy mogą skorzystać z kodu promocyjnego (TIERWARSZAWA) dającego dwa darmowe odblokowania e-hulajnogi i 20 minut jazdy. Oferta ta obowiązuje do końca września.

W ofercie jest też pakiet „dzienny” pozwalający na nielimitowaną ilość przejazdów w ciągu 24 h za 29,99 zł oraz pakiet miesięczny, umożliwiający bezpłatne odblokowywanie e-hulajnóg przez 30 dni za złotówkę – informuje dalej operator.

Ze zdjęć wynika, że udostępnione w Warszawie elektryczne hulajnogi to ten sam model Okai ES400 z wymiennymi bateriami, który Tier wcześniej wprowadził w Trójmieście. Operator podkreśla szeroki podest hulajnogi, duże koła, podwójny amortyzator na przednim kole i dwa hamulce – co wpływa na komfort jazdy.

E-hulajnogi bez porozumienia z miastem

Stolica to szczególny rynek. Jak wynika z raportu stowarzyszenia Mobilne Miasto, opublikowanego w Strefie Danych SmartRide.pl, na koniec czerwca Warszawa (8,3 tys. sharingowych e-hulajnóg) odpowiadała za 22 proc. całej krajowej oferty w tej branży.

⇒ CZYTAJ TEŻ: Rekordowa oferta e-hulajnóg na minuty w Polsce

Z jednej strony panuje tu duża konkurencja, z drugiej – nie są tajemnicą niezbyt ciepłe (przynajmniej do niedawna) relacje między operatorami a warszawskim Zarządem Dróg Miejskich. Od firm związanych z sharingiem mikromobilności można usłyszeć, że w wielu różnych miastach Polski władze są znacznie bardziej kooperatywne, jeśli chodzi o wpisywanie tych jednośladów w miejski transport. Chodzi tu m.in. o wyznaczanie miejsc parkingowych dla e-hulajnóg w celu uporządkowania przestrzeni czy zawieranie porozumień z operatorami, co do zasad udostępniania tych pojazdów.

Być może dlatego Tier wchodzi do Warszawy dopiero teraz (jest ona 128 miastem na świecie, w którym działa). Jeden z rozdziałów inauguracyjnego komunikatu firma zatytułowała „Ramię w ramię z Miastem” i napisała o rozpoczęciu aktywnych rozmów z ZDM na długo przed pojawieniem się w Warszawie. Jest to jednak mocna ekwilibrystyka PR-owa – rzeczywistość wygląda bowiem tak, że do stolicy firma wchodzi bez jakichkolwiek formalnych uzgodnień z samorządem.

– Wraz z pozostałymi operatorami jesteśmy w trakcie rozmów z ZDM, w których wspólnie pracujemy nad porozumieniem regulującym zasady przyjazne dla wszystkich użytkowników dróg – doprecyzowały służby prasowe Tier w odpowiedzi na nasze zapytanie. To jest fakt – porozumienia z władzami Warszawy nie zawarł żaden z obecnych tu operatorów hulajnóg. Albo może odwrotnie.

W tym samym komunikacie firma zapowiada, że docelowo jej hulajnóg w stolicy może być nawet kilka tysięcy. Nie chce ujawnić ile naprawdę jest ich teraz. Liczba e-hulajnóg jest dostosowana do aktualnego popytu i zapotrzebowania użytkowników – odpowiedział tylko Tier, który w całym kraju na koniec czerwca oferował w Polsce 4,2 tys. jednośladów na minuty.

Hulajnogi i taksówki

Dwie ciekawostki na koniec. Tier wskazuje, że jako pierwszy operator w Polsce wprowadził system wynagradzania użytkowników darmowymi minutami za parkowanie e-hulajnóg w wyznaczonych strefach. Ma to pomóc rozwiązać problem bałaganu, tworzonego przez źle odstawiane hulajnogi. System gratyfikacji w przyszłości ma być aktywny także w Warszawie. Jak to działa w praktyce – nie mieliśmy okazji sprawdzić.

⇒ CZYTAJ TEŻ: Dott o dwóch zasadach prawidłowego parkowania hulajnóg

I druga rzecz – Tier jako operator udostępniający elektryczne hulajnogi jest partnerem innej niemieckiej firmy – Free Now, czyli marki oferującej usługi taksówkowe poprzez aplikację. Trójmiasto, Kraków, a teraz również Warszawa to ośrodki, w których także w Polsce można wynajmować elektryczne hulajnogi Tier nie tylko w aplikacji macierzystej, ale także poprzez apkę Free Now.


Obserwuj SmartRide.pl na YouTube, Facebooku i Twitterze

WSPARCIE