Dzisiaj w Polsce ponownie pojawiły się na ulicach hulajnogi hive – marki, za którą stoi Free Now. Jest to platforma mobilności miejskiej, stworzona w oparciu o dawne taksówkowe mytaxi, z intencją integrowania wielu różnych usług związanych z transportem w miastach. Hulajnogi na minuty są jedną z ofert Free Now. Za projektem stoi joint venture dwóch gigantów motoryzacji – BMW i Daimlera.

• SPRAWDŹ TEŻ NOWSZY TEKST:
Free Now wprowadza abonamenty na hulajnogi hive (sierpień 2020)

Swój powrót firma zaczęła dziś od Wrocławia. Hulajnogi (zgodnie z informacją Free Now – 300 sztuk) nadal oferowane są pod marką hive, ale już nie są żółte. Pojazdy przemalowano na czerwono i dołożono brand Free Now. Ale kolorystyka to niejedyna zmiana.

Jednoślady będzie można wypożyczać już tylko poprzez aplikację Free Now, służącą dotąd do zamawiania taksówek.

Dotychczasowa aplikacja hive staje się bezużyteczna. Ma zostać wyłączona i usunięta ze sklepów App Store i Google Play, wraz z danymi użytkowników (nie będą one automatycznie migrować do Free Now). Jeśli ktoś nie ma więc konta we Free Now, a chce dalej wypożyczać hulajnogi hive – musi je założyć.

Hulajnogi hive będą dostępne tylko w aplikacji Free Now
Aplikacja hulajnogowa hive zostanie usunięta, a dane użytkowników nie będą przenoszone do nowej.

W „starej” aplikacji hive widać jeszcze strefy także dla Warszawy, Krakowa, Gdańska i Katowic. Hulajnóg jednak w tych miastach nie ma. Dzisiejszy komunikat prasowy firmy zapowiada, że do pierwszych trzech miast powrócą – również po 300 sztuk.

Integracja hulajnóg hive w aplikacji taksówkowej Free Now była przewidywana od samych początków usługi. Firma wprowadziła ją już w grudniu zeszłego roku – ale tylko opcjonalnie. Teraz poszła dalej, pozbawiając w ogóle apkę hive podstawowej funkcjonalności wynajmu i robiąc krok w kierunku pełnego rebrandingu usługi.

Hulajnogi Free Now – Polska jednym z głównych rynków

Widać, że po pandemii (choć niekoniecznie w bezpośrednim związku z nią) Free Now dość mocno modyfikuje całą swoją strategię międzynarodową. Wcześniej hive działał w Austrii, Grecji, Polsce, Portugalii i Włoszech. Teraz zostały tylko te trzy ostatnie kraje – aplikacja uwzględnia, oprócz polskich miast, także Lizbonę i Porto oraz włoski Turyn. Nie ma już Wiednia, Anten ani Salonik.

Wygląda więc na to, że dla marki hive/Free Now polski rynek staje się jednym z dwóch najważniejszych. – Tak, w tym momencie skupiamy się na Polsce, Portugalii i Włoszech – potwierdziła nam Agnieszka Ciesek, rzeczniczka Free Now w Polsce.

Hive only on FreeNow
„Hive only on FreeNow”. Tak to wygląda po rebrandingu. Fot. materiały prasowe

W zeszłym tygodniu grupa Free Now wykonała natomiast zastanawiający krok biznesowy na rynku niemieckim – weszła tam w porozumienie z konkurencyjnym międzynarodowym operatorem e-hulajnóg Voi (firma ze Sztokholmu). Jednoślady Voi będą w Niemczech dostępne do wypożyczenia także poprzez aplikację Free Now.

Free Now – hulajnogi po raz drugi

Pierwszy raz hulajnogi hive pojawiły się w Polsce nieco ponad rok temu, firma zapowiadała długofalowe plany. „Za mną stoi Daimler” – podkreślał w rozmowie ze SmartRide.pl Tristan Torres Velat, ówczesny CEO hive, przeciwstawiając branżowych inwestorów funduszom venture capital, które są głównym źródłem finansowania dla większości konkurencyjnych  międzynarodowych firm hulajnogowych.

Dawne hulajnogi hive - debiut w 2019 r.
Żółto-czarne barwy hive odchodzą już definitywnie do przeszłości. Fot. ZD/SmartRide.pl

Flota hive składa się z nieco zmodyfikowanych pojazdów Ninebot ES2, dostępnych także na rynku detalicznym, co w zeszłym roku spowodowało perturbacje. W pewnym momencie firma miała bardzo duże problemy ze złodziejami.

• Czytaj też:Albo złodzieje, albo my”. Rozkradają flotę hive

W zeszłym sezonie hulajnogi hive można było wypożyczać w kilku miastach Polski. Po zimie firma podziałała jednak krótko – gdy w marcu wybuchła pandemia, szybko zawiesiła usługi i zabrała flotę z ulic. Z hive rozstał się wtedy m.in. city manager sieci na Warszawę i Kraków, Łukasz Gontarek, który wprowadzał z powodzeniem markę do stolicy. Po pandemii hive wraca do gry sporo  później niż jej amerykański rywal Lime, choć warto odnotować, że drugi globalny gracz – Bird – zwinął się z Polski na dobre.

Cennik wynajmu hive we Free Now się nie zmienił: 3 zł za odblokowanie i 0,50 zł za każdą minutę.


Uwaga! W najbliższych dniach publikujemy nowy okresowy raport Mobilnego Miasta
i SmartRide.pl o polskim rynku sharingu hulajnóg.
Zapraszamy do śledzenia naszego profilu na Facebooku i Twitterze.

WSPARCIE