Amerykański Bird Global to jeden z dwóch (obok Lime) pionierów branży sharingowych hulajnóg elektrycznych. Założona w 2017 roku firma stała się jednym ze start-upów, które najszybciej w historii osiągnęły status tzw. jednorożca, czyli wycenę na poziomie 1 mld dolarów. Cztery lata temu, w październiku 2019 roku, wartość tę szacowano na 2,5 mld dolarów, a według niektórych źródeł – nawet na 2,8 mld dolarów.
W latach 2019-2021 Bird oferował swoje hulajnogi elektryczne także w Polsce, gdzie przez pewien czas należał do największych operatorów tej usługi.
Wczoraj amerykańska spółka złożyła w sądzie federalnym na Florydzie (ma siedzibę w Miami) wniosek o ochronę przed wierzycielami. Inaczej mówiąc: oficjalnie uznała, że nie jest w stanie regulować na bieżąco zobowiązań, co w największym skrócie oznacza bankructwo. Wnioskiem upadłościowym nie są objęte należące do Birda spółki działające w Kanadzie i Europie, dotyczy on tylko biznesu w USA.
⇒ CZYTAJ TEŻ: Ubyło sharingowych e-hulajnóg w Polsce. Czy po pięciu latach rynek mikromobilności się nasycił?
Problemy finansowe hulajnogowej firmy są znane od dawna i stopniowo się pogłębiają. We wrześniu nowojorska giełda NYSE usunęła akcje Bird ze swoich notowań. Dawny miliardowy jednorożec nie był w stanie utrzymać poziomu kapitalizacji giełdowej (czyli wartości rynkowej spółki) powyżej formalnie wymaganego na NYSE poziomu 15 mln dolarów przez 30 kolejnych dni.
Z przywoływanych przez amerykańskie media raportów finansowych wynika, że strata netto spółki Bird Global wzrosła w 2022 roku do 359 mln dolarów, wobec 215 mln dolarów rok wcześniej – pomimo wzrostu przychodów o 28 proc., do poziomu 245 mln dolarów.
E-hulajnogi jeżdżą dalej, ale smuta trwa
Wniosek upadłościowy nie oznacza jednak końca działalności – Bird liczy na udany proces restrukturyzacji, m.in. dzięki sprzedaży części majątku, która ma dojść do skutku w ciągu 90-120 dni. Prezes spółki Michael Washinushi zapowiada powrót do rentowności i utrzymanie usług.
W swoim komunikacie firma podaje, że nadal oferuje wynajem hulajnóg i rowerów elektrycznych w 350 miastach na świecie, gdzie łącznie obsługuje 200 tys. pojazdów. To łącznie z flotą innej amerykańskiej spółki hulajnogowej Spin, którą Bird przejął we wrześniu tego roku za 19 mln dolarów (w Polsce marka nieznana, za oceanem należąca jednak do dużych graczy w branży sharingowej mikromobilności – ma flotę 60 tys. e-hulajnóg).
Dodajmy tu, że Spin był pierwotnie przedsięwzięciem Forda, które na początku 2022 roku kupił niemiecki operator sharingowy Tier, chcąc rozszerzyć działalność na rynek amerykański. Najwyraźniej Tierowi się też, nomen omen, nie spinało – bo sieć trafiła w kolejne ręce.
Technologie nie pomogły, Link idzie w odstawkę
Bird nie jest jedyną w USA firmą z tej branży borykającą się z problemami finansowymi.
Kilka dni temu serwis TechCrunch poinformował, że z końcem roku swoją działalność związaną z elektrycznymi hulajnogami zamyka firma Superpedestrian – jeszcze inny znaczący operator za oceanem, oferujący sharing e-hulajnóg pod marką Link. Działa on także w Europie, gdzie aktywa spółki prawdopodobnie zostaną sprzedane. Link nigdy nie wszedł do Polski (choć trzy lata temu szefowa firmy na Europę i Bliski Wschód zapowiadała na łamach SmartRide.pl taki krok). Przyczyna zamknięcia biznesu: finanse.
Superpedestrian był znany z rozwoju własnych zaawansowanych technologii w sharingowych hulajnogach, w tym inteligentnych systemów samodiagnostyki oraz takich, które miały zwiększać bezpieczeństwo pieszych, wykrywając niebezpieczne zachowania jadącego. Firma jest resztą tzw. spin-offem naukowców ze znanej uczelni Massachusetts Institute of Technology (MIT). Co ciekawe, zaledwie półtora roku temu Superpedestrian zdołał jeszcze pozyskać od inwestorów finansowych zastrzyk kapitału w wysokości 125 mln dolarów. Jego sieć jest (była?) obecna w ponad 60 miastach w 11 krajach.
Również w grudniu giełda Nasdaq wycofała z notowań spółkę Micromobility.com, która przez zmianą nazwy oferowała wynajem hulajnóg elektrycznych na minuty pod marką Helbiz. Nie zdołała ona – podobnie jak Bird na NYSE – dotrzymać formalnych wymogów giełdowych.
⇒ E-HULAJNOGI, ROWERY ELEKTRYCZNE, MIKROMOBILNOŚĆ: ZAPRASZAMY NA NASZ KANAŁ NA YOUTUBE