Elektryczna hulajnoga terenowa ES800 to jedna z nowości, które firma Okai – jeden z największych światowych producentów e-hulajnóg – pokazała w ubiegłym tygodniu na targach elektroniki użytkowej CES 2022 w Las Vegas. Produktowe debiuty chińskiej firmy na CES dowodzą, że Okai, do niedawna wyłącznie dostawca miejskich flot dla międzynarodowych operatorów sharingowych, kontynuuje inwestycje w linie urządzeń na rynek konsumencki.
Pierwsza „terenówka” Okai
ES800 to hulajnoga na 12-calowych, szerokich kołach z terenowymi oponami, z przednią i tylną amortyzacją i dwoma hamulcami, napędzana silnikiem o mocy 1000 W (1800 W w szczycie). Producent podaje, że pojazd jest w stanie pokonywać wzniesienia o nachyleniu 35 stopni. Bateria: 51V / 19,2Ah. Czas ładowania to 4-7 godzin, zależnie od używanej ładowarki. Maksymalna prędkość: 60 km/h.
Parametry te podajemy za oficjalnymi materiałami producenta. Nie ma w nich podanej m.in. wagi pojazdu, choć w jednym z komunikatów sama firma zaznacza, że masa własna ES800 jest o ok. 30 proc. większa „niż większości e-hulajnóg”, co dodatkowo ma zapewniać pewną i stabilną jazdę. Zapytaliśmy o to polskiego dystrybutora marki. Szczeciński przedsiębiorca Miłosz Kolec, który od kilku miesięcy rozwija sprzedaż pojazdów Okai w Polsce dla klientów indywidualnych, zadeklarował, że być może w przyszłym tygodniu będzie wiadomo więcej (jeśli tak – zaktualizujemy tekst).
Nie ujawniono też ceny nowej hulajnogi. Wnosząc z cen modeli obecnie dostępnych dla prywatnych użytkowników w Polsce, tania zapewne nie będzie.
Inteligentny kask i górski e-bike
Na CES 2022 firma pokazała też inne urządzenie adresowane do użytkowników hulajnóg elektrycznych – interaktywny kask SH10. Poprzez Bluetooth łączy się on z aplikacją, która pozwala m.in sterować wbudowanym w kask oświetleniem LED-owym. Użytkownik może w ten sposób ustawiać kolorystykę i wzór oświetlenia. Może także sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy. Do tego kask pozwala słuchać przesyłanej bezprzewodowo ze smartfona muzyki – ma wbudowane słuchawki, z których dźwięk, jak twierdzi producent, nie odcina od bodźców akustycznych na drodze. Poziom wodoodporności kasku: IP X5.
W Las Vegas firma Okai potwierdziła też swoje zainteresowanie rynkiem e-bike’ów: premierę miał tam górski rower ze wspomaganiem EB20 (drugi e-bike w konsumenckiej ofercie firmy), zbudowany na ramie z włókna węglowego. Ten jednoślad został już opisany także w polskich mediach, tekst poświęcił mu serwis Chip.pl, gdzie zainteresowani mogą dowiedzieć się więcej.
Nowy model dla firm sharingowych
Oprócz premier konsumenckich chiński producent pokazał na CES także nową hulajnogę elektryczną przeznaczoną na swój główny rynek – czyli dla sieci sharingowych. Pojazdów Okai używa pod swoimi brandami bardzo wielu dużych operatorów hulajnóg na minuty – w Polsce jeżdżą nimi m.in. użytkownicy jednośladów Tier oraz Dott. Hulajnogi Okai w barwach sieci Dott możecie zobaczyć m.in. w naszym filmie na temat prawidłowego parkowania hulajnóg w miastach.
Nowy model ES600, zbudowany na aluminiowej ramie, ma wymienną baterię z łatwym dostępem, pozwalającym na szybką obsługę wymiany (w Polsce w sharingu to rozwiązanie jeszcze praktycznie nie występuje). Hulajnoga ma 12-calowe koło z przodu i 10-calowe z tyłu, w obu kołach są hamulce bębnowe. Napędza ją 350-watowy silnik (750 W w piku). Jednoślad ma kierunkowskazy, bezprzewodową ładowarkę do smartfona, precyzyjny system pozycjonowania GPS (tzw. RTK – real time kinematic). Ciekawostką jest specjalna dodatkowa sygnalizacja świetlna (podświetlany pierścień wokół kolumny kierownicy), która ma ułatwić wynajmującym znalezienie pojazdu w nocy (a jej kolor sygnalizuje status hulajnogi).
W Polsce najpierw hulajnoga Neon
Kiedy nowe urządzenia Okai wejdą do sprzedaży i czy terenowa hulajnoga ES800 znajdzie się w polskiej ofercie firmy? Tu również czekamy na informacje od dystrybutora, przy czym istotna (podobnie zresztą, jak przy modelu sharingowym) może być wspomniana już niewiadoma: masa własna pojazdu. Od początku tego roku elektryczne hulajnogi wprowadzane w Polsce do obrotu nie mogą bowiem przekraczać limitu masy 30 kg.
Na razie Miłosz Kolec przygotowuje się do wprowadzenia w Polsce nieco wcześniejszych nowości Okai, w tym lekkiej, miejskiej e-hulajnogi Neon.
– Hulajnoga Neon, nie dość, że jest designerska, to ma ciekawą funkcję: podświetlaną nie tylko podstawę, ale także kolumnę kierownicy. W sezonie będzie można zrobić nią wrażenie na mieście. Jest to nasz aktualnie najlżejszy model, waży 16 kg i ma zasięg 40km. Dla mnie hitem jest także okrągły, minimalistyczny wyświetlacz, który można spersonalizować, wybierając swój ulubiony motyw – mówi Miłosz Kolec.
⇒ ZOBACZ TEŻ: Czy hulajnogi elektryczne są wodoodporne?