Ośmiu operatorów oferujących w Europie współdzielone hulajnogi, a w niektórych przypadkach także rowery i skutery elektryczne, zawiązało porozumienie, które nazwano „koalicją”. Koalicja nosi nazwę Micromobility for Europe (MMfE) i zrzesza firmy Bird, Bolt, Dott, Lime, FreeNow, Tier, Voi oraz Wind.
Jak podano, członkowie MMfE działają w sumie w ponad 20 krajach Unii Europejskiej w przeszło 100 miastach. Cztery pierwsze z wymienionych firm udostępniają hulajnogi także w Polsce. Firma FreeNow do niedawna również świadczyła te usługi nad Wisłą, choć wycofała się z ich kilka miesięcy temu (pozostała przy oferowaniu samochodowych przewozów pasażerskich). Bardzo możliwe, że w tym roku na polski rynek wejdzie także niemiecki Tier.
Koalicja MMfE, czyli głos mikromobilności w Europie
Cele koalicji na stronie internetowej MMfE przedstawione są na razie bardzo ogólnie. Ma ona przyczyniać się do tworzenia w Europie spójnych rozwiązań regulacyjnych, które sprzyjałyby rozkwitowi usług mikromobilności w miastach i przechodzeniu w nich na transport bezemisyjny. W swoim pierwszym komunikacie MMfE zauważa, że „coraz więcej samorządów pracuje nad zintegrowaniem mikromobilności ze swoimi systemami transportu”.
– Mikromobilność zrewolucjonizowała miejską mobilność i zadomowiła się jako istotna alternatywa dla posiadania i używania samochodów osobowych – przekonuje w komunikacie MMfE Catriona Meehan, współszefowa koalicji, na co dzień pracująca dla firmy Wind.
W materiale jest też mowa o danych, które posiadają operatorzy mikromobilności i które mogą pomóc miastom w lepszym zrozumieniu, regulowaniu i planowaniu strumieni ruchu, oraz myśleniu o podziale przestrzeni i organizacji infrastruktury w miastach.
Powołana koalicja ma być (brakującym dotąd) głosem branży mikromobilności w dyskusjach o polityce transportowej miast, wnosząc do nich punkt widzenia operatorów współdzielonych e-hulajnóg, ich doświadczenia i ekspertyzy. Ma w szczególności zadać o to, by sharingowa mikromobilność stawała się integralną częścią polityki Unii Europejskiej w tym zakresie i liczy współpracę m.in. z Komisją Europejską. Inaczej mówiąc – będzie prowadziła europejski lobbing na rzecz mikromobilności.