Rowery – bikesharing – Polska. Drugi kwartał 2022 roku

    Rowery Bolt

    Poniżej przedstawiamy dane na temat polskiego rynku współdzielonych rowerów aktualne na koniec czerwca 2022 roku –  a więc zebrane w pełni sezonu mikromobilnościowego.  Z samoobsługowych systemów roweru miejskiego można było korzystać w 89 miejscowościach, o czterech więcej w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Natomiast pod względem podaży pojazdów rynek bike sharingu w Polsce urósł w ciągu roku o 15 proc. do poziomu niemalże 23 tys. jednośladów.

    Bike sharing w Polsce - czerwiec 2022 r.
    Operatorzy bikesharingu działający w Polsce. Infografika pokazuje liczbę rowerów danej marki ogólnopolsko oraz liczbę systemów zarządzanych przez danego operatora. Źródło: Mobilne Miasto

    Komentarz:

    • Niewątpliwym wydarzeniem na rynku rowerów miejskich w Polsce w II kwartale 2022 r. było pojawienie się pierwszych rowerów wspomaganych elektrycznie i dostępnych na podobnych zasadach jak hulajnogi elektryczne. Funkcjonują one w modelu komercyjnym (bez zamówienia czy dofinansowania ze strony samorządu i z pełną odpłatnością po stronie użytkownika) oraz bez dedykowanych stacji do parkowania, za to z możliwością swobodnego postoju w ramach strefy wskazanej w aplikacji. Usługę taką zaoferowało póki co dwóch operatorów w łącznie sześciu  miastach udostępniając w ten sposób blisko 1 tys. jednośladów, co stanowiło 3,5 proc. całego rynku rowerów miejskich w Polsce.
    • Wśród dostawców usługi roweru miejskiego w Polsce niekwestionowanym liderem pozostaje Nextbike Polska, który na koniec czerwca 2022 r. posiadał 70 proc. udziału rynkowego obsługując 36 systemów rowerowych z łączną pulą ponad 16 tys. jednośladów dostępnych w 54 miejscowościach.
    • Na podium „rowerowych” miast Polski znalazły się Warszawa (ponad 5,2 tys. jednośladów, 23 proc. udziału w rynku), Wrocław (blisko 2,3 tys. pojazdów, 10 proc. udziału) oraz Poznań (ponad 1,8 tys. pojazdów, 8 proc. udziału), z istotnym zastrzeżeniem, że trzecie ze wskazanych miast postanowiło od sezonu 2023 tymczasowo „wygasić” system rowerów miejskich w obecnej formule (apel Mobilnego Miasta w tej sprawie do władz Poznania dostępny jest tutaj).
    • Biorąc pod uwagę cały rynek sharingowej mikromobilności w Polsce, tj. współdzielone rowery, e-hulajnogi i e-skutery – o łącznej podaży blisko 96 tys. pojazdów – systemy roweru miejskiego stanowiły jego niemalże jedną czwartą (24 proc.).

    Poniżej pokazujemy porównawczo stan polskiego rynku bikesharingu w analogicznym okresie rok wcześniej, tj. na koniec czerwca 2021 roku.

    Bikesharing w Polsce - czerwiec 2021

    Treść: Mobilne Miasto, współpraca: SmartRide.pl


    Wykorzystanie danych z tego materiału wymaga powołania się: “Źródło: Mobilne Miasto / SmartRide.pl

    WSPARCIE