Na wyobraźnię najbardziej działa sprzęt mocny. Dwa silniki, tysiące watów mocy, mnóstwo energii w akumulatorze, prędkość, adrenalina – to budzi największą ekscytację. Ale tym co naprawdę spowodowało eksplozję popularności hulajnóg elektrycznych są zupełnie inne ich cechy.
Bo o ile potężny sprzęt, o dużych zasięgach, w gruncie rzeczy dość łatwo można zastąpić innymi pojazdami (są motocykle czy rowery elektryczne, w tym niekiedy na tyle mocne, że będące z punktu widzenia przepisów motorowerami), o tyle w przypadku hulajnóg elektrycznych unikatowe są ich kompaktowość i mobilność.
⇒ MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:
Lekka hulajnoga elektryczna zajmuje bardzo mało miejsca, można ją łatwo włożyć do bagażnika, zabrać do pracy i tam naładować, wnieść po schodach, wejść z nią do metra czy tramwaju – to wszystko jest nie do nie do podrobienia. E-hulajnogi wybiły się jako sprzęt na tzw. ostatnią milę – na finalny krótki odcinek podróży czy do szybkiego podjechania kilku kilometrów i załatwienia spraw w okolicy. Skracają dystans, oszczędzają czas, ułatwiają życie.
I w tej roli występuje przede wszystkim nie ciężka hulajnogowa husaria, lecz lekka jazda – modele nieduże i przenośne, proste w obsłudze, stosunkowo niedrogie i popularne.
Jeśli ktoś chce wypróbować czy elektryczna mikromobilność jest dla niego – to właśnie one są tym naturalnym pierwszym wyborem.
⇒ OBEJRZYJ TEŻ WIDEO Z TYM PRZEGLĄDEM:
Jako limit masy własnej sprzętu w tym przeglądzie przyjęliśmy 15 kg – z taką wagą poradzi sobie komfortowo w różnych sytuacjach każdy, także młodzież czy kobiety, z reguły słabsze fizycznie.
Prawa fizyki są nie do oszukania – jeśli hulajnoga elektryczna ma być lekka i mobilna, a przy tym przystępna cenowo, to nie będzie miała ani szczególnie dużego akumulatora i co za tym idzie zasięgu, ani wielkiej mocy, ani bajerów technicznych – nie od tego wtedy ona jest. Co do zasady będą to urządzenia na kołach od 8 do 10 cali, 36-voltowe, pozwalające na podjazdy pod wzniesienia do około 15 stopni.
Producenci szukają jednak optimum – dlatego i w tej kategorii bywają różne rozwiązania. Prezentujemy dziś sześć lekkich hulajnóg elektrycznych z portfolio czterech różnych konkurencyjnych marek – od sprzętów ultralekkich do miejskich hulajnóg drogowych I choć mamy tu jasno określoną kategorię, to okaże się, że nawet po takim zawężeniu różnorodność i wybór pozostają całkiem spore.
⇒ MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:
Na koniec wstępu słowo o zasadach. W Showroomie nie oceniamy i nie wartościujemy sprzętów, to nie jest ranking ani testy – jest to wideowystawa, przybliżenie kategorii i inspiracja. Pokazujemy o jakich sprzętach, parametrach i osiągach w ogóle jest mowa, a firmy, które chciały pokazać Wam swoje e-hulajnogi, współfinansują odcinek.
Podawane parametry sprzętu to te, które oficjalnie deklarują producenci. Trzeba pamiętać, że w realnych warunkach drogowych szczególnie zasięg z reguły jest niższy od “laboratoryjnego”. Linki do omawianych modeli z aktualnymi cenami znajdziecie pod opisami (SmartRide.pl nie czerpie żadnych korzyści od ewentualnych zakupów).
Hulajnoga elektryczna XRIDER M10 Light+
Zaczynamy od marki, która właśnie w tym roku mocniej wchodzi na polski rynek z hulajnogami elektrycznymi różnych kategorii. Stoi za nią duża krajowa firma, a prezentowany XRIDER M10 Light+ jest najlżejszy i najbardziej kompaktowy z linii kilku zaoferowanych modeli miejskich tej marki (ale zarazem jest to sprzęt z górnych rejestrów w dzisiejszym przeglądzie jeśli chodzi o parametry).
Hulajnoga elektryczna XRIDER M10 Light+ to mniejsza siostra modeli M10 oraz M10 Pro (ostatnio w linii hulajnóg miejskich producent zapowiedział kolejny model: MX10 Max). Stanowi próbę zmieszczenia możliwie najlepszych parametrów technicznych w jak najmniejszej wadze. I tutaj uwagę zwraca największy w dzisiejszym przeglądzie akumulator 36 V i 10 Ah, z tzw. aktywnym balanserem. Według producenta daje on zasięg do 40 km, więc stwierdzenie „na ostatnią milę” jest w tym przypadku wręcz trochę umowne. Hulajnoga jeździ na kołach z 10 calowymi pompowanymi oponami. Silnik w kole przednim, o mocy nominalnej 350 W, w szczycie oferuje 700 W. Przepisowa prędkość maksymalna 20 km/h po ewentualnym odblokowaniu wrasta do 30 km/h.
Hamulec mamy tu tarczowy z tyłu, jest też hamulec elektryczny. Kierownica się składa, rączki nie. Jest oczywiście przednie i tylne oświetlenie. Manetka przyspieszenia działa na kciuk. Wbudowany w kierownicę wyświetlacz daje dostęp do podstawowych ustawień sprzętu, a dodatkowe możliwości i informacje oferuje specjalna aplikacja na smartfon, który parujemy z hulajnogą przez Bluetooth. Xrider M10 Light+ waży 14,3 kg, zaś deklarowany udźwig tego sprzętu to 120 kg. Klasa wodoszczelności IP X4.
XRIDER M10 Light+ w skrócie – główne parametry:
Moc nominalna: 350 W
Moc szczytowa: 700 W
Opony: 10 cali
Prędkość max: 20 km/h. Po odblokowaniu: 30 km/h
Bateria: 36V 10Ah
Zasięg: 40 km
Waga: 14,3 kg
Udźwig: 120 kg
Wodoszczelność: IP X4
Szerokość podestu: 14,5 cm
W dniu publikacji tego materiału hulajnoga XRIDER M10 Light+ w sklepie firmowym tej marki kosztowała w promocji 1799 zł.
Hulajnoga elektryczna Motus Scooty 10 LITE 2023
Teraz dla odmiany marka doskonale znana od lat. Duża polska firma, oferuje bardzo liczne modele, w tym mocne, uterenowione hulajnogi dwusilnikowe, ale ma także całe spektrum lekkich i popularnych sprzętów miejskich, doskonale pasujących do tego przeglądu. Prezentujemy aż trzy z nich, bo nawet w tej kategorii znajdziemy różne półki sprzętowe, pozwalające dobrać urządzenie pod swoje potrzeby i pod swój portfel. Zaczynamy od najpoważniejszej z trzech prezentowanych hulajnóg marki Motus – Scooty 10 LITE 2023, znanej m.in. z najnowszej filmowej adaptacji „Akademii Pana Kleksa”.
Szaro-turkusowy Motus Scooty 10 Lite 2023 to klasyka gatunku – oferuje bardzo niską wagę połączoną z solidną konstrukcją i dużymi kołami, wyposażonymi w 10 calowe pompowane opony. Ulokowany w przednim kole silnik ma moc nominalną 350 W i szczytową 700 W. Akumulator o parametrach 36 V i 7,8 Ah daje według specyfikacji producenta zasięg do 30 km. Prędkość maksymalna tego modelu to 20 km/h, zgodna z limitem w polskich przepisach. W tylnym kole mamy hamulec tarczowy.
Hulajnoga posiada wymagane oświetlenie przednie i tylne z sygnalizacją stopu, a dodatkowo, co rzadkie w tej kategorii, przy kierownicy oraz z tyłu na wysokości podestu zamontowano kierunkowskazy. Na sztycy jest też dodatkowy odblask. Kierownica się składa, natomiast w odróżnieniu od poprzednich edycji tego modelu jej rączki nie są już odkręcane. Całości dopełnia centralny, zintegrowany z kierownicą wyświetlacz LCD, można tu ustawić trzy tryby jazdy. Przyspieszamy manetką na kciuk. Motus Scooty 10 Lite 2023 waży zaledwie 12,5 kg i to przy deklarowanym udźwigu na poziomie 120 kg. Klasa wodoszczelności: IP X4.
Motus Scooty Lite 2023 w skrócie – główne parametry:
Moc nominalna: 350 W
Moc szczytowa: 700 W
Opony: 10 cali
Prędkość max: 20 km/h
Bateria: 36V 7,8Ah
Zasięg: 30 km
Waga: 12,5 kg
Udźwig: 120 kg
Wodoszczelność: IP X4
Szerokość podestu: 14 cm
W dniu publikacji tego materiału e-hulajnoga Motus Scooty 10 Lite 2023 w sklepie firmowym 7Way.pl kosztowała 1999 zł.
Hulajnoga elektryczna Motus Scooty 8.5
Pozostajemy przy ofercie marki Motus, ale w stosunku do poprzedniego, podobnego wizualnie modelu, schodzimy trochę z parametrami – przede wszystkim jeśli chodzi o wielkość kół oraz niektóre elementy wyposażenia, rezygnując np. z kierunkowskazów. W zamian zyskujemy nieco mniejsze gabaryty i przede wszystkim niższą cenę. Tak to właśnie działa.
Motus Scooty 8.5 jeździ na kołach z oponami pompowanymi o wielkości 8,5 cala. Przedni 350-watowy silnik oferuje w szczycie moc 700 W. Akumulator ma parametry 36 V i 7,8 Ah, a jeśli chodzi zasięg maksymalny tej hulajnogi, producent deklaruje 25 km. Prędkość maksymalna to przepisowe 20 km/h, przyspieszamy manetką kciukową. Przy kole tylnym jest hamulec tarczowy.
Na zintegrowanym z kierownicą wyświetlaczu można wybrać jeden z trzech trybów jazdy. Sztyca się składa, rączki można odkręcić. Waga Scooty 8.5 to również tylko 12,5 kg. maksymalne obciążenie jest w tym modelu nieco mniejsze niż w poprzednim, bo wynosi 100 kg. Wodoszczelność IP X4.
Motus Scooty 8.5 w skrócie – główne parametry:
Moc nominalna: 350 W
Moc szczytowa: 750 W
Opony: 8,5 cala
Prędkość max: 20 km/h
Bateria: 36V 7,8Ah
Zasięg: 25 km
Waga: 12,5 kg
Udźwig: 100 kg
Wodoszczelność: IP X4
Szerokość podestu: 14 cm
W dniu publikacji tego materiału e-hulajnoga Motus Scooty 8.5 w sklepie firmowym 7Way.pl kosztowała 1599 zł.
Hulajnoga elektryczna Motus Siver City
Ostatni Motus w tym przeglądzie to reprezentant najmniejszych i najprostszych konstrukcyjnie hulajnóg elektrycznych – i zarazem bardzo niedrogich. Lite opony i małe gabaryty czynią z Sivera City sprzęt na krótkie podjazdy po dobrej nawierzchni, typowo do obsługi pobliskich spraw w dzielnicy albo do bagażnika bądź autobusu, pozwalający szybko pokonać ostatni krótki kawałek podróży – określenie „na ostatnią milę” pasuje tu, jak ulał. Może być to też opcja na pierwszą e-hulajnogę dla nastolatków.
Siver City to sprzęt niewielkich rozmiarów, z 8-calowymi kołami. W odróżnieniu od wcześniej omawianych modeli, w tej hulajnodze składa się cała przednia część konstrukcji wraz z kołem, dzięki czemu po złożeniu zyskuje ona szczególnie kompaktowe wymiary, pozwalające nawet na zmieszczenie w torbie. Mamy też regulację wysokości kierownicy – wartościowa cecha, jeśli urządzenia używają różne osoby w rodzinie.
Moc nominalna silnika Sivera, ukrytego w kole tylnym, to 250 W. Akumulator 36 V i 6 Ah daje według deklaracji zasięg do 18 km. W przednim kole mamy hamulec bębnowy, czyli niemal bezobsługowy serwisowo. Jest też hamulec elektryczny. Bezobsługowe są również zastosowane tu pełne opony, za co ceną jest oczywiście mocniejsze odczuwanie nierówności. W kierownicy mamy centralny wyświetlacz i lampę, a z tyłu światła czerwone z sygnalizacją stopu. Przyspieszamy manetką na kciuk, do prędkości maksymalnej 20 km/h. Hulajnoga, jako adresowana również do nastolatków, oferowana jest w pięciu żywych opcjach kolorystycznych. Siver City waży 13,1 kg, a jej udźwig to 100 kg. Klasy wodoszczelności producent nie podaje.
Siver City w skrócie – główne parametry:
Moc nominalna: 250 W
Opony: 8 cali
Prędkość max: 20 km/h
Bateria: 36V 6Ah
Zasięg: 18 km
Waga: 13,1 kg
Udźwig: 100 kg
Szerokość podestu: 13 cm
W dniu publikacji tego materiału e-hulajnoga Motus Siver City w sklepie firmowym 7Way.pl kosztowała w promocji 899 zł.
Hulajnoga elektryczna KuKirin S3 Pro
KuKirin S3 Pro to kolejny sprzęt typowy dla kategorii podstawowych i bardzo niedrogich hulajnóg ultralekkich. Jeśli spojrzeć na parametry producenta – najlżejszy w tym przeglądzie. Ważna uwaga: inaczej niż pozostałe jest to marka spoza klasycznie rozumianej polskiej dystrybucji, oferowana poprzez tzw. chińskie platformy handlowe, przede wszystkim Geekbuying.pl. Brand KuKirin ostatnio zyskał sobie w Polsce bardzo dużą popularność, głównie dzięki znacznie mocniejszym modelom, ale oferuje też takie na ostatnią milę.
S3 Pro to najlżejsza hulajnoga marki KuKirin – producent podaje, że waży ona tylko 12 kg. Tu również składa się cała przednia część ramy, wraz z kołem, a także rączki kierownicy, której wysokość jest regulowana. Akumulator w S3 Pro ma parametry 36 V i 7,5 Ah, a deklarowany zasięg to 30 km. Moc nominalna 250 W, w szczycie wzrasta do 350 W. Hulajnoga ma 8-calowe koła i pełne opony, odczuwanie nierówności ma nieco niwelować prosta amortyzacja sprężynowa z tyłu i z przodu. Prędkość maksymalna w najszybszym z trzech trybów to 25 km/h – czyli więcej niż formalnie dopuszczalne w Polsce na drogach publicznych 20 km/h. Aby być w zgodzie z polskimi przepisami należałoby domontować dzwonek, którego ten model nie ma.
Po prawej stronie centralnego, kolorowego wyświetlacza znajdziemy kciukową manetkę przyspieszenia, a po lewej podobną manetkę, aktywującą hamulec, bo hulajnoga wykorzystuje hamowanie elektromagnetyczne, którego fizycznym uzupełnieniem jest jedynie ruchomy tylny błotnik. Mamy oświetlenie przednie wysoko na kierownicy i tylne w błotniku, a także kierunkowskazy z przodu i z tyłu w decku. Udźwig tego modelu to 120 kg. Klasa wodoszczelności IP X4.
KuKirin S3 Pro w skrócie – główne parametry:
Moc nominalna: 250 W
Moc szczytowa: 350 W
Opony: 8 cali
Prędkość max: 25 km/h.
Bateria: 36V 7,5Ah
Zasięg: 30 km
Waga: 12 kg
Udźwig: 120 kg
Wodoszczelność: IP X4
Szerokość podestu: 14,5 cm
W dniu publikacji tego materiału e-hulajnoga KuKirin S3 Pro w sklepie Geekbuying.pl kosztowała w promocji 859 zł.
Hulajnoga elektryczna Frugal Aplha EX
Wracamy do marek polskich i sprzętów nieco większych i stabilniejszych – ale nadal kompaktowych i mobilnych, przeznaczonych do podróży w mieście. W tym przypadku producent (krajowa firma z dużym doświadczeniem na rynku i zapleczem) wyraźnie dopracował estetykę i design, a hulajnoga Frugal Alpha EX jest najlżejszym modelem spośród trzech sprzętów miejskich czarno-niebieskiej linii EX, wprowadzonej na nasz rynek mniej więcej rok temu.
Frugal Aplha EX ma 250-watowy silnik w kole tylnym, a bateria o parametrach 36 V i 7,8 Ah pozwala według deklaracji producenta pokonać do 25 km na jednym ładowaniu. Maksymalna prędkość tego modelu w najszybszym z trzech trybów to przepisowe 20 km/h. Koła wyposażono w 8,5-calowe pneumatyczne opony dętkowe, a z przodu i z tyłu mamy hamulce tarczowe. Mostek kierownicy wieńczy wbudowany wyświetlacz LCD, po którego prawej stronie znajduje się kciukowa manetka przyspieszenia. Jest ledowa lampa przednia oraz światło tylne z sygnalizacją stopu.
Masa własna modelu Frugal Alpha EX to 14,8 kg i jest to kolejna hulajnoga, w której składa się cała przednia część ramy wraz z kołem. Maksymalne obciążenie to 100 kg. Klasa wodoszczelności IP X4.
Warto tu dodać, że marka Frugal ma swoim portfolio jeszcze lżejszą hulajnogę, dobrą jako sprzęt na ostatnią milę – model Impulse, który również ma 250-watowy silnik i jeździ na 8,5-calowych kołach, a waży jedynie – uwaga – 11,8 kg.
Frugal Alpha EX w skrócie – główne parametry:
Moc nominalna: 250 W
Opony: 8,5 cala
Prędkość max: 20 km/h
Bateria: 36V 7,8Ah
Zasięg: 25 km
Waga: 14,8 kg
Udźwig: 100 kg
Wodoszczelność: IP X4
Szerokość podestu: 14 cm
W dniu publikacji tego materiału e-hulajnoga Frugal Alpha EX w sklepie firmowym Electofun kosztowała 1599 zł.
„Jaka hulajnoga elektryczna do 15 kg?”
Ten przegląd oczywiście nie wyczerpuje wszystkich sprzętów dobrych jako lekka hulajnoga elektryczna na ostatnią milę. Takich modeli i wariantów jest na rynku mnóstwo, różnych marek. Jest w czym wybierać.
Tym, którzy przymierzają się do zakupu swojej pierwszej hulajnogi elektrycznej (lub już ją mają, a chcieliby lepiej „zrozumieć” swój pojazd) rekomendujemy nasz odcinek na YouTube pt. „Jak wybrać najlepszą hulajnogę elektryczną dla siebie”.
A o konkretne modele, ich jakość, poziom obsługi serwisowej i doświadczenia użytkowników najlepiej pytać ich samych na forach i grupach internetowych. Życzymy dobrych wyborów, zadowolenia ze sprzętu i udanego sezonu 2024.
⇒ Chcesz wesprzeć naszą pracę? Nie zbieramy pieniędzy na Patronite ani nie prosimy o kawę, ale zawsze możesz: