Na wyobraźnię najbardziej działa sprzęt mocny. Dwa silniki, tysiące watów mocy, mnóstwo energii w akumulatorze, prędkość, adrenalina – to budzi największą ekscytację. Ale tym co naprawdę spowodowało eksplozję popularności hulajnóg elektrycznych są zupełnie inne ich cechy.

Bo o ile potężny sprzęt, o dużych zasięgach, w gruncie rzeczy dość łatwo można zastąpić innymi pojazdami (są motocykle czy rowery elektryczne, w tym niekiedy na tyle mocne, że będące z punktu widzenia przepisów motorowerami), o tyle w przypadku hulajnóg elektrycznych unikatowe są ich kompaktowość i mobilność.

Lekka hulajnoga elektryczna zajmuje bardzo mało miejsca, można ją łatwo włożyć do bagażnika, zabrać do pracy i tam naładować, wnieść po schodach, wejść z nią do metra czy tramwaju – to wszystko jest nie do nie do podrobienia. E-hulajnogi wybiły się jako sprzęt na tzw. ostatnią milę – na finalny krótki odcinek podróży czy do szybkiego podjechania kilku kilometrów i załatwienia spraw w okolicy. Skracają dystans, oszczędzają czas, ułatwiają życie.

I w tej roli występuje przede wszystkim nie ciężka hulajnogowa husaria, lecz lekka jazda – modele nieduże i przenośne, proste w obsłudze, stosunkowo niedrogie i popularne.
Jeśli ktoś chce wypróbować czy elektryczna mikromobilność jest dla niego – to właśnie one są tym naturalnym pierwszym wyborem.

⇒ OBEJRZYJ TEŻ WIDEO Z TYM PRZEGLĄDEM:

Jako limit masy własnej sprzętu w tym przeglądzie przyjęliśmy 15 kg – z taką wagą poradzi sobie komfortowo w różnych sytuacjach każdy, także młodzież czy kobiety, z reguły słabsze fizycznie.

Prawa fizyki są nie do oszukania – jeśli hulajnoga elektryczna ma być lekka i mobilna, a przy tym przystępna cenowo, to nie będzie miała ani szczególnie dużego akumulatora i co za tym idzie zasięgu, ani wielkiej mocy, ani bajerów technicznych – nie od tego wtedy ona jest. Co do zasady będą to urządzenia na kołach od 8 do 10 cali, 36-voltowe, pozwalające na podjazdy pod wzniesienia do około 15 stopni.

Producenci szukają jednak optimum – dlatego i w tej kategorii bywają różne rozwiązania. Prezentujemy dziś sześć lekkich hulajnóg elektrycznych z portfolio czterech różnych konkurencyjnych marek – od sprzętów ultralekkich do miejskich hulajnóg drogowych I choć mamy tu jasno określoną kategorię, to okaże się, że nawet po takim zawężeniu różnorodność i wybór pozostają całkiem spore.

Na koniec wstępu słowo o zasadach. W Showroomie nie oceniamy i nie wartościujemy sprzętów, to nie jest ranking ani testy – jest to wideowystawa, przybliżenie kategorii i inspiracja. Pokazujemy o jakich sprzętach, parametrach i osiągach w ogóle jest mowa, a firmy, które chciały pokazać Wam swoje e-hulajnogi, współfinansują odcinek.

Podawane parametry sprzętu to te, które oficjalnie deklarują producenci. Trzeba pamiętać, że w realnych warunkach drogowych szczególnie zasięg z reguły jest niższy od “laboratoryjnego”. Linki do omawianych modeli z aktualnymi cenami znajdziecie pod opisami (SmartRide.pl nie czerpie żadnych korzyści od ewentualnych zakupów).


Hulajnoga elektryczna XRIDER M10 Light+

Zaczynamy od marki, która właśnie w tym roku mocniej wchodzi na polski rynek z hulajnogami elektrycznymi różnych kategorii. Stoi za nią duża krajowa firma, a prezentowany XRIDER M10 Light+ jest najlżejszy i najbardziej kompaktowy z linii kilku zaoferowanych modeli miejskich tej marki (ale zarazem jest to sprzęt z górnych rejestrów w dzisiejszym przeglądzie jeśli chodzi o parametry).

Hulajnoga elektryczna Xrider M10 Light+
Hulajnoga elektryczna XRIDER M10 Light+

Hulajnoga elektryczna XRIDER M10 Light+ to mniejsza siostra modeli M10 oraz M10 Pro (ostatnio w linii hulajnóg miejskich producent zapowiedział kolejny model: MX10 Max). Stanowi próbę zmieszczenia możliwie najlepszych parametrów technicznych w jak najmniejszej wadze. I tutaj uwagę zwraca największy w dzisiejszym przeglądzie akumulator 36 V i 10 Ah, z tzw. aktywnym balanserem. Według producenta daje on zasięg do 40 km, więc stwierdzenie „na ostatnią milę” jest w tym przypadku wręcz trochę umowne. Hulajnoga jeździ na kołach z 10 calowymi pompowanymi oponami. Silnik w kole przednim, o mocy nominalnej 350 W, w szczycie oferuje 700 W. Przepisowa prędkość maksymalna 20 km/h po ewentualnym odblokowaniu wrasta do 30 km/h.

Hamulec mamy tu tarczowy z tyłu, jest też hamulec elektryczny. Kierownica się składa, rączki nie. Jest oczywiście przednie i tylne oświetlenie. Manetka przyspieszenia działa na kciuk. Wbudowany w kierownicę wyświetlacz daje dostęp do podstawowych ustawień sprzętu, a dodatkowe możliwości i informacje oferuje specjalna aplikacja na smartfon, który parujemy z hulajnogą przez Bluetooth. Xrider M10 Light+ waży 14,3 kg, zaś deklarowany udźwig tego sprzętu to 120 kg. Klasa wodoszczelności IP X4.

XRIDER M10 Light+ w skrócie – główne parametry:

Moc nominalna: 350 W
Moc szczytowa: 700 W
Opony: 10 cali
Prędkość max: 20 km/h. Po odblokowaniu: 30 km/h
Bateria: 36V 10Ah
Zasięg: 40 km
Waga: 14,3 kg
Udźwig: 120 kg
Wodoszczelność: IP X4
Szerokość podestu: 14,5 cm

W dniu publikacji tego materiału hulajnoga XRIDER M10 Light+ w sklepie firmowym tej marki kosztowała w promocji 1799 zł.


Hulajnoga elektryczna Motus Scooty 10 LITE 2023

Teraz dla odmiany marka doskonale znana od lat. Duża polska firma, oferuje bardzo liczne modele, w tym mocne, uterenowione hulajnogi dwusilnikowe, ale ma także całe spektrum lekkich i popularnych sprzętów miejskich, doskonale pasujących do tego przeglądu. Prezentujemy aż trzy z nich, bo nawet w tej kategorii znajdziemy różne półki sprzętowe, pozwalające dobrać urządzenie pod swoje potrzeby i pod swój portfel. Zaczynamy od najpoważniejszej z trzech prezentowanych hulajnóg marki Motus – Scooty 10 LITE 2023, znanej m.in. z najnowszej filmowej adaptacji „Akademii Pana Kleksa”.

Lekka hulajnoga elektryczna Motus 10 Lite 2023
Hulajnoga elektryczna Motus 10 Lite 2023

Szaro-turkusowy Motus Scooty 10 Lite 2023 to klasyka gatunku – oferuje bardzo niską wagę połączoną z solidną konstrukcją i dużymi kołami, wyposażonymi w 10 calowe pompowane opony. Ulokowany w przednim kole silnik ma moc nominalną 350 W i szczytową 700 W. Akumulator o parametrach 36 V i 7,8 Ah daje według specyfikacji producenta zasięg do 30 km. Prędkość maksymalna tego modelu to 20 km/h, zgodna z limitem w polskich przepisach. W tylnym kole mamy hamulec tarczowy.

Hulajnoga posiada wymagane oświetlenie przednie i tylne z sygnalizacją stopu, a dodatkowo, co rzadkie w tej kategorii, przy kierownicy oraz z tyłu na wysokości podestu zamontowano kierunkowskazy. Na sztycy jest też dodatkowy odblask. Kierownica się składa, natomiast w odróżnieniu od poprzednich edycji tego modelu jej rączki nie są już odkręcane. Całości dopełnia centralny, zintegrowany z kierownicą wyświetlacz LCD, można tu ustawić trzy tryby jazdy. Przyspieszamy manetką na kciuk. Motus Scooty 10 Lite 2023 waży zaledwie 12,5 kg i to przy deklarowanym udźwigu na poziomie 120 kg. Klasa wodoszczelności: IP X4.

Motus Scooty Lite 2023 w skrócie – główne parametry:

Moc nominalna: 350 W
Moc szczytowa: 700 W
Opony: 10 cali
Prędkość max: 20 km/h
Bateria: 36V 7,8Ah
Zasięg: 30 km
Waga: 12,5 kg
Udźwig: 120 kg
Wodoszczelność: IP X4
Szerokość podestu: 14 cm

W dniu publikacji tego materiału e-hulajnoga Motus Scooty 10 Lite 2023 w sklepie firmowym 7Way.pl kosztowała 1999 zł.


Hulajnoga elektryczna Motus Scooty 8.5

Pozostajemy przy ofercie marki Motus, ale w stosunku do poprzedniego, podobnego wizualnie modelu, schodzimy trochę z parametrami – przede wszystkim jeśli chodzi o wielkość kół oraz niektóre elementy wyposażenia, rezygnując np. z kierunkowskazów. W zamian zyskujemy nieco mniejsze gabaryty i przede wszystkim niższą cenę. Tak to właśnie działa.

Lekka hulajnoga elektryczna Motus 8.5
Lekka hulajnoga elektryczna Motus Scooty 8.5

Motus Scooty 8.5 jeździ na kołach z oponami pompowanymi o wielkości 8,5 cala. Przedni 350-watowy silnik oferuje w szczycie moc 700 W. Akumulator ma parametry 36 V i 7,8 Ah, a jeśli chodzi zasięg maksymalny tej hulajnogi, producent deklaruje 25 km. Prędkość maksymalna to przepisowe 20 km/h, przyspieszamy manetką kciukową. Przy kole tylnym jest hamulec tarczowy.

Na zintegrowanym z kierownicą wyświetlaczu można wybrać jeden z trzech trybów jazdy. Sztyca się składa, rączki można odkręcić. Waga Scooty 8.5 to również tylko 12,5 kg. maksymalne obciążenie jest w tym modelu nieco mniejsze niż w poprzednim, bo wynosi 100 kg. Wodoszczelność IP X4.

Motus Scooty 8.5 w skrócie – główne parametry:

Moc nominalna: 350 W
Moc szczytowa: 750 W
Opony: 8,5 cala
Prędkość max: 20 km/h
Bateria: 36V 7,8Ah
Zasięg: 25 km
Waga: 12,5 kg
Udźwig: 100 kg
Wodoszczelność: IP X4
Szerokość podestu: 14 cm

W dniu publikacji tego materiału e-hulajnoga Motus Scooty 8.5 w sklepie firmowym 7Way.pl kosztowała 1599 zł.


Hulajnoga elektryczna Motus Siver City

Ostatni Motus w tym przeglądzie to reprezentant najmniejszych i najprostszych konstrukcyjnie hulajnóg elektrycznych – i zarazem bardzo niedrogich. Lite opony i małe gabaryty czynią z Sivera City sprzęt na krótkie podjazdy po dobrej nawierzchni, typowo do obsługi pobliskich spraw w dzielnicy albo do bagażnika bądź autobusu, pozwalający szybko pokonać ostatni krótki kawałek podróży – określenie „na ostatnią milę” pasuje tu, jak ulał. Może być to też opcja na pierwszą e-hulajnogę dla nastolatków.

Lekka hulajnoga elektryczna Motus Siver City
Hulajnoga elektryczna Motus Siver City

Siver City to sprzęt niewielkich rozmiarów, z 8-calowymi kołami. W odróżnieniu od wcześniej omawianych modeli, w tej hulajnodze składa się cała przednia część konstrukcji wraz z kołem, dzięki czemu po złożeniu zyskuje ona szczególnie kompaktowe wymiary, pozwalające nawet na zmieszczenie w torbie. Mamy też regulację wysokości kierownicy – wartościowa cecha, jeśli urządzenia używają różne osoby w rodzinie.

Moc nominalna silnika Sivera, ukrytego w kole tylnym, to 250 W. Akumulator 36 V i 6 Ah daje według deklaracji zasięg do 18 km. W przednim kole mamy hamulec bębnowy, czyli niemal bezobsługowy serwisowo. Jest też hamulec elektryczny. Bezobsługowe są również zastosowane tu pełne opony, za co ceną jest oczywiście mocniejsze odczuwanie nierówności. W kierownicy mamy centralny wyświetlacz i lampę, a z tyłu światła czerwone z sygnalizacją stopu. Przyspieszamy manetką na kciuk, do prędkości maksymalnej 20 km/h. Hulajnoga, jako adresowana również do nastolatków, oferowana jest w pięciu żywych opcjach kolorystycznych. Siver City waży 13,1 kg, a jej udźwig to 100 kg. Klasy wodoszczelności producent nie podaje.

Siver City w skrócie – główne parametry:

Moc nominalna: 250 W
Opony: 8 cali
Prędkość max: 20 km/h
Bateria: 36V 6Ah
Zasięg: 18 km
Waga: 13,1 kg
Udźwig: 100 kg
Szerokość podestu: 13 cm

W dniu publikacji tego materiału e-hulajnoga Motus Siver City w sklepie firmowym 7Way.pl kosztowała w promocji 899 zł.


Hulajnoga elektryczna KuKirin S3 Pro

KuKirin S3 Pro to kolejny sprzęt typowy dla kategorii podstawowych i bardzo niedrogich hulajnóg ultralekkich. Jeśli spojrzeć na parametry producenta – najlżejszy w tym przeglądzie. Ważna uwaga: inaczej niż pozostałe jest to marka spoza klasycznie rozumianej polskiej dystrybucji, oferowana poprzez tzw. chińskie platformy handlowe, przede wszystkim Geekbuying.pl. Brand KuKirin ostatnio zyskał sobie w Polsce bardzo dużą popularność, głównie dzięki znacznie mocniejszym modelom, ale oferuje też takie na ostatnią milę.

Model KuKirin S3 Pro
Hulajnoga elektryczna KuKirin S3 Pro

S3 Pro to najlżejsza hulajnoga marki KuKirin – producent podaje, że waży ona tylko 12 kg. Tu również składa się cała przednia część ramy, wraz z kołem, a także rączki kierownicy, której wysokość jest regulowana. Akumulator w S3 Pro ma parametry 36 V i 7,5 Ah, a deklarowany zasięg to 30 km. Moc nominalna 250 W, w szczycie wzrasta do 350 W. Hulajnoga ma 8-calowe koła i pełne opony, odczuwanie nierówności ma nieco niwelować prosta amortyzacja sprężynowa z tyłu i z przodu. Prędkość maksymalna w najszybszym z trzech trybów to 25 km/h – czyli więcej niż formalnie dopuszczalne w Polsce na drogach publicznych 20 km/h. Aby być w zgodzie z polskimi przepisami należałoby domontować dzwonek, którego ten model nie ma.

Po prawej stronie centralnego, kolorowego wyświetlacza znajdziemy kciukową manetkę przyspieszenia, a po lewej podobną manetkę, aktywującą hamulec, bo hulajnoga wykorzystuje hamowanie elektromagnetyczne, którego fizycznym uzupełnieniem jest jedynie ruchomy tylny błotnik. Mamy oświetlenie przednie wysoko na kierownicy i tylne w błotniku, a także kierunkowskazy z przodu i z tyłu w decku. Udźwig tego modelu to 120 kg. Klasa wodoszczelności IP X4.

KuKirin S3 Pro w skrócie – główne parametry:

Moc nominalna: 250 W
Moc szczytowa: 350 W
Opony: 8 cali
Prędkość max: 25 km/h.
Bateria: 36V 7,5Ah
Zasięg: 30 km
Waga: 12 kg
Udźwig: 120 kg
Wodoszczelność: IP X4
Szerokość podestu: 14,5 cm

W dniu publikacji tego materiału e-hulajnoga KuKirin S3 Pro w sklepie Geekbuying.pl kosztowała w promocji 859 zł.


Hulajnoga elektryczna Frugal Aplha EX

Wracamy do marek polskich i sprzętów nieco większych i stabilniejszych – ale nadal kompaktowych i mobilnych, przeznaczonych do podróży w mieście. W tym przypadku producent (krajowa firma z dużym doświadczeniem na rynku i zapleczem) wyraźnie dopracował estetykę i design, a hulajnoga Frugal Alpha EX jest najlżejszym modelem spośród trzech sprzętów miejskich czarno-niebieskiej linii EX, wprowadzonej na nasz rynek mniej więcej rok temu.

Lekka hulajnoga elektryczna do miasta Frugal Alpha Ex
Hulajnoga elektryczna Frugal Alpha Ex

Frugal Aplha EX ma 250-watowy silnik w kole tylnym, a bateria o parametrach 36 V i 7,8 Ah pozwala według deklaracji producenta pokonać do 25 km na jednym ładowaniu. Maksymalna prędkość tego modelu w najszybszym z trzech trybów to przepisowe 20 km/h. Koła wyposażono w 8,5-calowe pneumatyczne opony dętkowe, a z przodu i z tyłu mamy hamulce tarczowe. Mostek kierownicy wieńczy wbudowany wyświetlacz LCD, po którego prawej stronie znajduje się kciukowa manetka przyspieszenia. Jest ledowa lampa przednia oraz światło tylne z sygnalizacją stopu.

Masa własna modelu Frugal Alpha EX to 14,8 kg i jest to kolejna hulajnoga, w której składa się cała przednia część ramy wraz z kołem. Maksymalne obciążenie to 100 kg. Klasa wodoszczelności IP X4.

Warto tu dodać, że marka Frugal ma swoim portfolio jeszcze lżejszą hulajnogę, dobrą jako sprzęt na ostatnią milę – model Impulse, który również ma 250-watowy silnik i jeździ na 8,5-calowych kołach, a waży jedynie – uwaga – 11,8 kg.

Frugal Alpha EX w skrócie – główne parametry:

Moc nominalna: 250 W
Opony: 8,5 cala
Prędkość max: 20 km/h
Bateria: 36V 7,8Ah
Zasięg: 25 km
Waga: 14,8 kg
Udźwig: 100 kg
Wodoszczelność: IP X4
Szerokość podestu: 14 cm

W dniu publikacji tego materiału e-hulajnoga Frugal Alpha EX w sklepie firmowym Electofun kosztowała 1599 zł.


„Jaka hulajnoga elektryczna do 15 kg?”

Ten przegląd oczywiście nie wyczerpuje wszystkich sprzętów dobrych jako lekka hulajnoga elektryczna na ostatnią milę. Takich modeli i wariantów jest na rynku mnóstwo, różnych marek. Jest w czym wybierać.

Tym, którzy przymierzają się do zakupu swojej pierwszej hulajnogi elektrycznej (lub już ją mają, a chcieliby lepiej „zrozumieć” swój pojazd) rekomendujemy nasz odcinek na YouTube pt. „Jak wybrać najlepszą hulajnogę elektryczną dla siebie”.

A o konkretne modele, ich jakość, poziom obsługi serwisowej i doświadczenia użytkowników najlepiej pytać ich samych na forach i grupach internetowych. Życzymy dobrych wyborów, zadowolenia ze sprzętu i udanego sezonu 2024.


⇒ Chcesz wesprzeć naszą pracę? Nie zbieramy pieniędzy na Patronite ani nie prosimy o kawę, ale zawsze możesz:

WSPARCIE