Zgodnie z przewidywaniami prezydent Andrzej Duda podpisał w tym tygodniu ustawę nowelizującą prawo o ruchu drogowym i wprowadzającą przepisy dla elektrycznych hulajnóg, urządzeń transportu osobistego (UTO) oraz urządzeń wspomagających ruch (UWR, czyli napędzanych siłą mięśni, jak np. rolki czy deskorolki).
Ustawa będzie teraz opublikowana w Dzienniku Ustaw, a następnie po 30 dniach wejdzie w życie. Od tego dnia zaczną obowiązywać nowe przepisy.
· AKTUALIZACJA: 20 maja 2021 r. przepisy regulujące elektryczne hulajnogi i UTO weszły w życie
KLIKNIJ I ZOBACZ AKTUALNY STAN:
Aktualne przepisy drogowe i regulacje, którym podlegają w Polsce hulajnogi elektryczne i UTO, opisujemy w naszym specjalnym serwisie “SmartRide. Przepis na jazdę”
Użytkownicy elektrycznych hulajnóg lub monocykli nie będą już traktowani przez policję jak piesi, lecz jak kierujący pojazdami. Proces legislacji i nowe regulacje na bieżąco opisywaliśmy – do niektórych z tych tekstów linkujemy poniżej:
• Jest nowy projekt przepisów: elektryczna hulajnoga to już nie UTO
• Sejm uchwalił ustawę „lex UTO”, regulującą elektryczne hulajnogi. W takim brzmieniu, jak chciał rząd
• Senat zmienia ustawę hulajnogową. Jest kilka poprawek
• Sejm odrzuca poprawki Senatu. Ustawa hulajnogowa ostatecznie przyjęta
O konsekwencjach nowych przepisów, a także dużych kontrowersjach, jakie budzą niektóre z podpisanych przez prezydenta regulacji możecie przeczytać m.in. tutaj:
• Co należałoby poprawić w regulacjach dla elektrycznych hulajnóg zdaniem branży sharingowej?
• „Zbliżona do prędkości pieszego”. Jaka właściwie będzie dozwolona prędkość e-hulajnogi na chodniku?
• Hulajnogi typu rowerowego przypadkową ofiarą nowego prawa
• Elektryczna hulajnoga z siedziskiem – czy nowe przepisy jej zakażą?
Drugim, oprócz nowelizacji Kodeksu drogowego, bardzo ważnym aktem prawnym regulującym mikromobilność w Polsce, będzie rozporządzenie rządowe. Określi ono warunki techniczne dla małych elektrycznych pojazdów. O niektórych tematach związanych z tym rozporządzeniem piszemy tutaj:
• Trwają konsultacje publiczne projektu rozporządzenia z wymogami technicznymi dla e-hulajnóg i UTO
• Maksymalna dozwolona waga e-hulajnogi to 25 kg. Czy taki przepis ma sens?
Dla użytkowników e-pojazdów i obserwatorów tej dziedziny jest jasne, że nowe przepisy mają sporo mankamentów i luk. Rozpoczynający się sezon będzie poligonem doświadczalnym, który pokaże jak sprawdzają się w życiu, a także – jak do ich egzekwowania będzie podchodziła policja.
Temat wchodzących w życie nowych regulacji i ich konsekwencji zamierzamy nadal opisywać, a same przepisy – będziemy konsekwentnie przybliżać czytelnikom.