POLECAMY

Rower cargo gratis na 30 dni – Kraków ma dwa programy dla osób prywatnych i firm

Partnerzy sekcji Mikrologistyka:

Urvis - logotyp
Logotyp Mobilne Miasto

Przedsiębiorcy lub osoby prywatne, które chciałby skorzystać z roweru towarowego – bądź przetestować taki pojazd w praktyce, sprawdzając w jakim stopniu spełni on ich potrzeby – niekoniecznie muszą go w tym celu kupować. W różnych miastach, o czym nie każdy wie, funkcjonują systemy niekomercyjnego długoterminowego wynajmu rowerów cargo dla wszystkich zainteresowanych.

Jednym z tych miast jest Kraków, który prowadzi aż dwa niezależne programy, w ramach których chętni mogą nieodpłatnie wypożyczyć rower cargo. Jak to zrobić – piszemy niżej. Źródłem tych informacji jest Marcin Wójcik, główny specjalista z działu ds. projektów międzynarodowych i zrównoważonej mobilności w ZTP Kraków.

CargoVelo – elektryki. Także dla osób prywatnych

Pierwszy z miejskich programów nazywa się CargoVelo. Pod tym szyldem Kraków oferuje pięć wspomaganych elektrycznie rowerów towarowych, które można wynająć na maksymalnie 30 dni. Aby skorzystać z bezpłatnego wypożyczenia, trzeba zgłosić chęć użycia roweru za pomocą krótkiego formularza na miejskiej stronie internetowej, podając jedynie swoje podstawowe dane.

Rower z krakowskiego programu CargoVeli
W ramach programu CargoVelo można korzystać z towarowych rowerów elektrycznych. Fot. materiały ZTP Kraków

Rowery CargoVelo są dostępne także dla osób fizycznych. Rezerwacja powinna zostać dokonana z co najmniej 24 godzinnym wyprzedzeniem, a po otrzymaniu potwierdzenia pojazd odbiera się osobiście w siedzibie Zarządu Transportu Publicznego przy ul. Wielopole.

Rowery „analogowe” dla przedsiębiorców

W drugim programie Kraków oferuje cztery rowery towarowe – ale bez elektrycznego wspomagania, napędzane jedynie siłą mięśni. Są to pojazdy modelu Babboe City typu long john, z zamykaną skrzynią. Pozwalają na transport ładunku do 75 kg.

Rower towarowy bez wspomagania udostępniany przez Kraków
W ramach drugiego krakowskiego programu przedsiębiorcy mogą wynajmować rowery bez wspomagania elektrycznego. Fot. materiały ZTP Kraków

Te rowery również udostępniane są bezpłatnie – i również na okres do 30 dni. Można z nich korzystać na terenie Krakowa. W tym przypadku oferta jest dostępna jednak tylko dla firm, instytucji i organizacji pozarządowych.

Wynajem, podobnie jak przy CargoVelo, wymaga wypełnienia krótkiego formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej. Pojazd również odbiera w siedzibie ZTP.

Punkt przeładunkowy się nie sprawdził

Dlaczego ofertę wynajmu rowerów cargo Kraków podzielił na dwa osobne programy, z dwiema podstronami i formularzami? Wynika to z genezy CargoVelo.

Elektryki CargoVelo zostały zakupione za środki z projektu unijnego i ich głównym przeznaczeniem był punkt przeładunkowy dla dostawców. Mogli oni przesiąść się w tym miejscu z samochodu dostawczego i na ostatnim odcinku, w ścisłym centrum, realizować dostawy rowerem. Jak się okazało, to rozwiązanie nie zadziałało.

Rowerowy punkt przeładunkowy w Krakowie
Miejski punkt przeładunkowy to geneza programu CargoVelo. To rozwiązanie okazało się mało popularne. Fot. materiały ZTP Kraków

– Punkt, niestety, został zlikwidowany, bo nie cieszył się popularnością. Pod tym względem pilotaż wykazał, że zaproponowany przez nas schemat działania, czyli dedykowane dla dostawców miejsce postojowe i czekający na nich rower towarowy ze wspomaganiem elektrycznym, którym można łatwo infrastrukturą rowerową dojechać do ścisłego centrum Krakowa i nie bacząc na ograniczenia ruchu dostarczyć towar, zwyczajnie się nie sprawdził – relacjonuje Marcin Wójcik.

Jego zdaniem, powodem była pandemia, która spowodowała, że nawet odgórnie ograniczone przez miasto godziny wykonywania dostaw samochodem okazały się wystarczające.

Rowery cargo czekają. Także od firm

Z wypowiedzi krakowskiego urzędnika można wnioskować, że w dniach publikacji tego tekstu z rezerwacją roweru nie powinno być problemów. – W zimie rowery cieszą się nieco mniejszą popularnością, ale wraz z nastaniem wiosny, na pewno znów trafią do zainteresowanych. W ostatnim roku z rowerów bez wspomagania korzystało rotacyjnie osiem podmiotów – mówi Marcin Wójcik.

– Choć regulamin mówi o maksymalnie 30 dniach wypożyczenia, na wniosek podmiotu, zgadzamy się na dłuższy okres użytkowania. Wyznajemy zasadę, że lepiej by rowery „pracowały” niż stały w magazynie – dodaje.

W kolejnych tekstach będziemy informować o tego typu możliwościach dostępnych w innych polskich miastach. Warto jednak wiedzieć, że rowery towarowe do darmowych testów oferują nie tylko samorządy, ale również firmy. W tym Urvis, polski producent tych pojazdów (jeden z partnerów sekcji Mikrologistyka), który w ten sposób przybliża atuty tego środka transportu odbiorcom biznesowym, czyli swoim potencjalnym klientom.

– To jest jeszcze młody rynek. Widać, że mało kto jest gotowy z miejsca kupić rowery cargo bez wcześniejszych prób i samodzielnego przekonania się o ich zaletach w mieście – mówi szef firmy, Paweł Raja.

Partnerzy sekcji Mikrologistyka:

Urvis - logotypUrvis Bike to sposób na korki, szybszą realizację miejskich dostaw i bardziej przyjazne środowisko. Ten autorski rower cargo polskiej produkcji dostępny jest w sprzedaży albo modelu abonamentowym oraz w kilku wariantach zabudów do różnych zadań.

Logotyp Mobilne Miasto Działające od 2017 roku stowarzyszenie jest think-tankiem i zrzeszeniem firm rozwijających branżę nowej i współdzielonej mobilności. Członkowie MM udostępniają na ulicach polskich miast ponad 110 tys. współdzielonych pojazdów - m.in. rowerów miejskich, elektrycznych hulajnóg, aut w systemach car sharingu i ride-hailingu.

Polecamy także

Mikrologistyka miejska na SmartRide.pl: